فروش سؤالات کنکوری این بار در مؤسسات آموزشی

بصیرنیوز،کافی است یک بار جمعه بعد از ظهر به نمایندگی‌های آزمون‌های آزمایشی کنکور سر بزنید یا در تالارها و انجمن‌های اینترنتی داوطلبان کنکور گشت و گذاری کنید تا شور و شوق و اضطراب داوطلبان را برای گرفتن تراز بالاتر در آزمون‌های آزمایشی و بهبود رتبه‌شان ببینید.

البته فقط انجمن‌های رایگان نیستند که تب این مساله را افزایش داده‌اند بلکه بسیاری از مؤسسات کمک آموزشی و کنکوری نیز با قرار دادن کلاس‌ها و دوره‌های مشاوره و دریافت مبلغی از متقاضیان برای افزایش تراز دانش آموزان در کنکورهای آزمایشی تلاش می‌کنند.
یکی از این مؤسسات با قرار دادن کارنامه برخی از داوطلبان و ادعای افزایش تراز آنها صرفاً برای مشاوره دادن ۱۵۰ هزار تومان از داوطلبان دریافت می‌کند.
یکی از کارشناسان حامی این موسسه در جواب به مساله تقلب و فروش سؤالات نوشته است: «این مطلب که سوالای قلم‌چی قبل آزمون به فروش میره و دیگه تراز قابل اعتماد نیست و کلی از این حرفا که این روزا بازارش داغ است و مخالفان قلم‌چی را خوشحال کرده است. قلم‌چی مثل همه آزمونا تقلب هم دارد و هم فروش سؤال.
از قبل هم این تقلب بوده اما الان به‌خاطر شبکه‌های اجتماعی بیشتر ملموس است. به درستی نمی‌شود گفت چه کسی سؤال‌ها را بیرون می‌آورد.
علت خرید سؤال هم می‌تواند «نیاز برای دیده شدن» «تهدید دبیر و خانواده و مدرسه برای کسب درصد‌» «‌چند صدایی مدرسه و نداشتن سیستم مدرسه» و… باشد.»
یکی از دانش‌آموزان نیز درباره خرید این سؤالات و جواب‌ها می‌گوید: «الان دیگر ۲۰ هزار تومان آن هم هر دو هفته یک بار پولی نیست و به راحتی می‌توانم آن را برای این کار کنار بگذارم.
تقریباً تمام کتب کمک آموزشی کنکور که الان توسط انتشاراتی‌های گوناگون عرضه می‌شود بیش از ۲۰ هزار تومان قیمت دارد و من هم بسیاری از آنها را تهیه کردم و فقط برای خرید کتاب صدها هزار تومان خرج کرده‌ام، پس ۲۰ هزار تومان در برابر آن مبلغ زیادی نیست.
کسی که این کار را می‌کند فقط کلید آزمون را در اختیارمان قرار می‌دهد و حتی لازم نیست خود سؤالات را قبل از آزمون ببینیم و جوابشان را خودمان پیدا کنیم.»
برخی از مؤسسات آموزشی در صورت کسب رتبه برتر توسط داوطلبان فهرست این اسامی را در نشریات خود و نیز نمایندگی‌های خود نصب می‌کنند و همین مساله دیده شدن‌، شوق خرید جواب‌های از پیش آماده شده، می‌تواند داوطلبان را وسوسه کند: «نخستین دلیلی که خود من این کار را انجام می‌دهم، خلاص شدن از دست ترازهای پایین و انتقاد پدر و مادر و مدرسه‌ام است.»
اما مسوولان کانون فرهنگی آموزش در برابر این مساله تاکنون واکنش خاصی نشان نداده‌اندو تنها به جمله «در حال پیگیری هستیم» اکتفا کرده‌اند.
این در حالی است که با توجه به مشخص بودن نام فرد منتشر کننده این آزمون‌ها به نظر نمی‌رسد پیگیری این مساله چندان دشوار باشد.

قبل از آخرین آزمون آزمایشی یکی از مؤسسات با ادمین کانال فروش سؤالات تماس گرفتیم و از او خواستیم برای واریز مبلغ بیشتر، شماره کارت خود را ارائه کند، جالب این‌جاست که با دریافت مشخصات کارت به راحتی می‌توان نام کامل فرد فروشنده سؤالات و نیز شعبه‌ای را که او در آن حساب باز کرده است پیدا کرد.

از این‌رو به نظر نمی‌رسد یافتن چنین فردی برای مؤسسات آموزشی و کنکوری سخت باشد، با این حال در آستانه هر آزمون، این فرد و نیز افراد مشابه آن به فروش سؤالات و به‌وجود آمدن نتایج غیر واقعی در آزمون‌های آزمایشی اقدام می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا