مصوبات دولت درباره حادثه پلاسکو ابلاغ شد

بصیرنیوز،اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تمامی ۱۰ مصوبه هیات وزیران را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.

متن نامه جهانگیری به شرح زیر است:

بسمه تعالی

با صلوات بر محمد و آل محمد

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت کشور ـ سازمان برنامه و بودجه کشور ـ معاونت اجرایی رئیس جمهور ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۵/۱۱/۰۶ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت اجرایی رئیس‌جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱- هیأت ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو که توسط رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود، نسبت به بررسی موضوع از قبیل علل و عوامل وقوع آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان، نحوه مدیریت محیطی، کیفیت هماهنگی دستگاه‌های مسئول در مدیریت بحران، راه‌های پیشگیری از تکرار حوادث مشابه و سایر مسائل مربوط اقدام می‌کند.

۲- مطالبات بانک‌ها از واحدهای اقتصادی ساختمان پلاسکو با معرفی اتاق اصناف ایران به مدت دو سال استمهال و علاوه بر بخشش کلیه جرایم و هزینه دیرکرد، پنجاه درصد سود تسهیلات مذکور توسط بانک‌ها و پنجاه درصد باقی‌مانده نیز توسط دولت (سازمان برنامه و بودجه کشور) از محل تبصره‌ها و یا ردیف‌های مربوط تأمین و پرداخت می‌شود.

۳- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان تأمین اجتماعی) موظف است با هماهنگی و همکاری اتاق اصناف ایران (اتحادیه مربوط) کلیه افراد بیکار بیمه شده را که قبلاً در ساختمان پلاسکو اشتغال به کار داشته‌اند، اعم از اینکه بیمه خویش‌فرما، بیمه شده و یا در وضعیت بیمه منقطع قرار داشته باشند، به مدت چهار ماه طبق مقررات و به فوریت تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دهد. حقوق دی‌ماه آنان را در اسرع وقت پرداخت نماید.

۴- شاغلانی که دارای بیمه نیستند (اعم از کارگر یا کارفرما) با شناسایی از طریق اتاق اصناف ایران (اتحادیه صنفی مربوط) توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان تأمین اجتماعی) همانند بیمه‌شده‌ها به مدت چهار ماه از دی‌ماه سال جاری تا فروردین‌ماه سال بعد از حداقل دستمزد قانونی و سایر مزایای مربوط به آن برخوردار خواهند شد. منابع لازم جهت اجرای این بند از محل ردیف‌ها و تبصره‌های مربوط از سوی دولت (سازمان برنامه و بودجه کشور) تأمین و پرداخت می‌شود.

۵- بدهی بیمه کارفرمایان ساختمان پلاسکو پس از بخشیدن کامل جرایم طبق مقررات قانونی توسط سازمان تأمین اجتماعی به مدت پنج سال تقسیط می‌شود.

۶- با توجه به اعلام آمادگی بانک‌ها، از طریق دبیرخانه مستقر در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با معرفی اتاق اصناف ایران، به کلیه کارفرمایان واحدهای آسیب‌دیده ساختمان پلاسکو تا مبلغ سه میلیارد ریال تسهیلات بانکی با سود حداکثر ۱۸% پرداخت می‌شود. بازپرداخت تسهیلات مذکور ۴۸ ماهه (یکسال دوره تنفس و ۳۶ ماه دوره بازپرداخت) خواهد بود.

۷- در اجرای ماده (۱۶۵) قانون مالیات‌های مستقیم کلیه بدهی‌های مالیاتی مربوط به واحدهای کسی که در اثر سانحه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو بیش از پنجاه درصد اموال آ»ها از بین رفته است، با معرفی اتاق اصناف ایران و با رعایت ماده (۸)‌ اصلاحی آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۶۵) قانون مالیات‌های مستقیم، تا پایان عملکرد سال ۱۳۹۴ بخشوده می‌شود.

۸- اعطای تسهیلات به کارفرمایان ساختمان پلاسکو مطابق مقررات ویژه فرماندهی اقتصاد مقاومتی و شورای پول و اعتبار و آیین‌نامه‌های مربوط و بدون توجه به بدهی‌های بانکی و مالیاتی معوق، حق بیمه معوق و یا چک برگشتی صورت می‌گیرد.

۹- شرکت‌های بیمه مکلفند تا پایان بهمن‌ماه سال جاری نسبت به بررسی خسارت واحدهای بیمه شده ساختمان پلاسکو اقدام و کلیه خسارت‌های تعهد شده را وفق مقررات پرداخت نمایند.

۱۰- بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است پیگیری لازم برای پرداخت دیه مسئولیت و دیه عمر آتش‌نشانان قهرمان و جان‌فشان در حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو را تا حصول نتیجه قطعی انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا