چرا کمبود وزن برایمان مضر است؟

بصیرنیوز،

سرویس سبک زندگی فردا: متاسفانه بیشتر کسانی که کمبود وزن دارند متوجه این نیستند که مشکلات سلامتشان مربوط به کمبود وزنی است که دارند. تیتر بیشتر خبرها از خطرات چاقی می‌گویند و ما نیز اغلب اوقات به لاغرها می‌گوییم خوش‌شانس. یکی از علل این مشکل لاغری هورمونی است. افراد لاغر ممکن است کمبود استروژن داشته باشند. هورمون زنانه‌ای که برای سلامت مردان و زنان مهم است. کمبود چربی بدن نیز با از دست دادن مواد شیمیایی ضروری برای داشتن سلامت فیزیکی و روانی مرتبط است.
چرا کمبود وزن برایمان مضر است؟
شکستن استخوان‌ها
با توجه به تحقیقاتی که روی ٦٨٣٣ زن انجام گرفت، خانم‌هایی که همیشه لاغر بوده‌اند وقتی به میان‌سالی می رسند در خطر شکستگی لگن قرار می‌گیرند. شکستگی لگن ازشایع‌ترین آسیب‌ها در میان‌سالی و از عوامل مرگ در کهنسالان است. یک خانم هرچه لاغرتر باشد تراکم استخوانش نیز کمتر است. چربی ساخت استروژن را که بدن برای سالم نگه داشتن استخوان ها نیاز دارد سوخت رسانی می‌کند. کمبود استروژن استخوان‌ها را ضعیف و شکننده می‌کند.
همچنین استخوان‌ها برای اینکه قوی بمانند باید وزن تحمل کنند. این ورزش‌های نیازمند تحمل وزن مانند دویدن، پرش و لیفتینگ را برای افراد لاغر مهم می‌کند. (در افرادی که اضافه وزن زیادی دارند با اینکه وزن زیادشان به قوی شدن استخوان‌ها کمک می‌کند اما از طرف دیگر باعث آسیب رسیدن به مفاصل زانو و مچ پا می‌شود). یکی از راه‌های جلوگیری از شکستگی استخوان در خانم‌های میان‌سال این است که مقداری وزن اضافه کنند. تحقیقات نشان داده اضافه کردن حتی ٥.٤ کیلو بین سنین ٤٠تا ٦٠باعث افزایش تراکم استخوان و کاهش خطر شکستگی استخوان می‌شود.
اضافه کردن وزن برای کسانی که کمبود وزن دارند زیاد کار دشواری نیست. خوردن میان‌وعده بین وعده‌های اصلی، نوشیدن شیر قبل از خواب، و اضافه کردن غلات یا تست به صبحانه کار زیادی نمی‌برد.
آرتروز و بیماری قلبی
افراد لاغری که آرتروز دارند سه برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی در خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی در میان‌سالی هستند. محققان بر این عقیده اند که لاغرها آثار التهاب مربوط به آرتروز شدید را در نقاطی از بدن خود تجربه می‌کنند، و این تاثیری مرگبار روی قلب دارد. التهاب مزمن نقش مهمی در تصلب شریان ایفا می‌کند؛ فرآیندی که طی آن چربی در پوشش داخلی عروق رسوب می‌کند.
سقط جنین
خانم هایی که قبل از بارداری BMI پایینی دارند ٧٢درصد بیشتر در خطر سقط جنین در سه ماه ابتدایی هستند. دلیل این اتفاق کمبود استروژن است. این هورمون که از سلول‌های چربی تولید می‌شود به باروری و بارداری سالم کمک می‌کند. خانم‌های بسیار لاغر از تهوع مزمن نیز در طول بارداری رنج می‌برند. در بسیاری از این خانم‌ها حس بد اول صبح ( در خانم‌های باردار شایع است ) تبدیل به تهوع و استفراغ شدید می‌شود. این تهوع و استفراغ خانم باردار را دچار سوء‌تغذیه و کم‌آبی شدید می‌کند. چنین وضعیتی مادر و جنین را در خطر جدی قرار می‌دهد و نیازمند مراقبت‌های پزشکی ویژه است. خانم‌هایی که قبل از بارداری کمبود وزن دارند ٤٣درصد بیش از دیگران در خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل مشکلات بارداری هستند.
افسردگی
لاغری یعنی خطر خودکشی بیشتر. اولین تحقیق در مورد این ارتباط در سال ١٩٩٦انجام شد و مطالعات بعدی آن را تایید کرد. تحقیقات نشان داده مردان لاغر در مقایسه با افرادی که وزنی طبیعی دارند ١٢درصد بیشتر در خطر تصمیم به خودکشی هستند. این درحالی‌ست که مردان با اضافه وزن ١٢درصد کمتر میل به چنین کاری دارند. مدیر این تحقیقات دکتر فین راسموسن می‌گوید: احساس ضعف دائمی تاثیر منفی روی روحیه فرد می‌گذارد.
بدن مردان لاغر به اندازه کافی هورمون سروتونین نمی‌سازد. این هورمون باعث احساس شادی در مغز می‌شود. آمارها نشان داده افراد لاغر نسبت به افراد چاق بیشتر در خودکشی موفق بوده‌اند. دلیل این موفقیت وضعیت بدنی افراد لاغر است چون راه‌های خودکشی برای آنها نسبت به افراد چاق هموارتر است. همچنین خودکشی با دارو برای کسی که اضافه وزن دارد کمتر از فردی با کمبود وزن خطرناک و کشنده است.
بیماری ریوی
خانم‌های لاغری که سنشان بالا است بیشتر در خطر بیماری‌های مزمن ریوی از جمله برونشیت، ذات‌الریه و آسم قرار دارند. علت این مشکل ترکیبی از چند شاخص است. خانمی که به صورت ارثی کمبود استروژن داشته باشد ممکن است با سیستم ایمنی نیز مشکل پیدا کند. در صدر همه اینها او ممکن است کمبود آدیپوکینها (سلول های ترشح شده توسط بافت چربی که کاری حیاتی برای عمل کردن سیستم ایمنی انجام می دهند) داشته باشد. چنین خانمی ممکن است با هورمون‌های رشد نیز مشکل داشته باشد که وجودشان برای نگهداری از بافت‌های ریه بسیار مهم است.
ناباروری در مردان
لاغری بیش از حد جه‌بسا به باروری یک مرد آسیب برساند. این مشکل می‌تواند کمبود اسپرم سالم باشد. به نظر می‌رسد بین وزن و اسپرم ارتباط وجود دارد. اسپرم‌ها در کسانی که کمبود وزن دارند بیش از یک سوم کمتر است همچنین غلظت اسپرم نیز کم شده. متخصصان بر این باورند که کمبود استروژن توسط ذخیره چربی مردان تولید می‌شود و تعادل تستوسترون و استروژن برای تولید اسپرم ضروری است.
سوانح رانندگی
امکان مرگ افراد لاغر در سوانح رانندگی بیشتر از کسانی است که وزن طبیعی یا اضافه وزن دارند. تحقیقات روی ٢٢٠٠٠ راننده این ادعا را تایید می‌کند. در تصادف‌ها بهتر است چاق باشیم تا لاغر! افراد چاق به لطف چربی اضافه جان سالم به در می‌برند. نبود لایۀ چربی در کسانی که کمبود وزن دارند آنها را بیشتر در خطر مرگ قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا