«طی‌الارض وزیر کشور»؛ شرایط غیر قابل قبول و «ته درّه»، قابل قبول شد/ پلاسکو فرو ریخت چون رویش آب ریختند!

بصیر، «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

نظام هوشمند باشد و لیدر اصلاحات را بدون توبه بپذیرد!

«طی‌الارض وزیر کشور»؛ شرایط غیر قابل قبول و «ته درّه»، قابل قبول شد/ نظام هوشمند باشد و لیدر اصلاحات را بدون توبه بپذیرد!محمدجواد حق‌شناس، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اخیراً در بخشی از مصاحبه خود با سایت جماران ضمن اشاره به فقدان مرحوم هاشمی در اردوگاه اصلاحات گفته است:

«من فکر می کنم نقش محوری آقای (لیدر اصلاح‌طلبان) در حوزه اصلاح‌طلبان همچنان خواهد ماند و حتی به نظر من پر رنگ‌تر خواهد شد. به نظر من ایشان در پیام تسلیتی که برای فوت آقای هاشمی به مقام معظم رهبری دادند آمادگی این جریان برای ایجاد یک تعامل و رفتار مبتنی بر منافع ملی را به جامعه مخابره کردند و امیدوارم نظام سیاسی با هوشمندی موقعیت موجود را درک کند»!

او در ادامه ضمن انتقاد از ممنوعیت حضور لیدر اصلاح‌طلبان در مراسم ختم مرحوم هاشمی، این تصمیم را ثمره رفتارهای جریان تندرو و رادیکال و یکی از اشتباهات فاحش تصمیم سازان این حوزه عنوان کرده است که من‌بعد از این نباید در فضای سیاسی کشور تداوم پیدا کند.

حق‌شناس با اشاره به انزوای لیدر اصلاح‌طلبان تصریح کرده است: دوستان به خودشان بیایند و با رفتاری هوشمندانه، عقل گرا و مبتنی بر قانون فضای گفت و گو، تفاهم و همدلی را در جامعه فراهم کنند.

سایت جماران برای این گفت‌وگو از تیتر «اصلاح طلبان آمادگی خود برای ایجاد یک تعامل و رفتار مبتنی بر منافع ملی را به جامعه مخابره کردند» استفاده کرده است.

*طی روزهای گذشته از فوت مرحوم هاشمی، این چندمین بار است که در صحبت‌های چهره‌های جریان سیاسی خاص کنایه‌هایی مشخص به «نظام اسلامی» که مرجع ضمیر آن هم مشخص است، دیده می‌شود.

قبل از حق‌شناس، «مسعود پزشکیان» از نمایندگان اصلاح‌طلب و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز طی اظهاراتی در خبرگزاری ایلنا گفته بود: نباید این‌همه نامرد باشیم که خدمات موسوی را برای «چند اشکال» نادیده بگیریم!

او همچنین اظهار کرده بود: کسانی که در این مملکت تلاش کرده‌اند را باید قدر بدانیم. آیا کسی ازهاشمی، خاتمی و موسویبیشتر به این نظام خدمت کرده است؟ این افراد همگی عیب‌هایی هم داشته‌اند اما قطعاً نکات مثبت فراوانی نیز داشته‌اند. نمی‌گوییم که این افراد هیچ عیب و نقصی نداشته‌اند، همه عیب دارند اما هرچه در چنته داشتند، برای مردم و انقلاب گذاشتند.

در کنار این دو نفر، آقای مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی نیز قرار می‌گیرد که چندی پیش طی سرمقاله‌ای در این روزنامه با نام بردن از عبارت «بزرگان نظام» نوشته بود: این سؤال بسیار مهم کاملاً مطرح‌کردنی است که چرا بزرگان ما با عزمی جدی درصدد جلوگیری از تشنج آفرینی‌های داخلی و تحرکات خلاف اخلاق و خلاف شرع افرادی که به بهانه حمایت از انقلاب و دفاع از نظام جمهوری اسلامی هر اقدام خلافی که بخواهند مرتکب می‌شوند و به هیچ چیز پای بندی نشان نمی‌دهند، بر نمی‌آیند؟

او همچنین تأکید می‌کرد: خطر دیگر این است که عده‌ای با مشاهده سکوت بزرگان در برابر نارواها دچار بی‌اعتمادی به نظام و بی‌تفاوتی نسبت به انقلاب می‌شوند…(ما) به اعتماد مردم نیاز مبرم داریم. این اعتماد را بزرگان ما فقط از طریق حاکم کردن اخلاق و ضوابط شرعی بر رفتارها و گفتارها می‌توانند حفظ کنند.

و شاید در همین راستا بود که حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی نیز به تازگی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان امروز تأکید کرده است که گروه‌های سیاسی(منظور اصلاح‌طلبان هستند) قصد دارند بعد از مرحوم هاشمی، مستقیما با رهبری نظام ارتباط برقرار کنند.

علت این کنایه‌های اصلاح‌طلبان در دوران پساهاشمی هنوز مشخص نیست…

***

ارائه کارنامه به روش دولت تدبیر…

طی‌الارض وزیر کشور… شرایط غیر قابل قبول و «ته درّه»، یهویی قابل قبول شد

«طی‌الارض وزیر کشور»؛ شرایط غیر قابل قبول و «ته درّه»، قابل قبول شد/ نظام هوشمند باشد و لیدر اصلاحات را بدون توبه بپذیرد!«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور اخیراً در مراسم بزرگداشت ۱۲ بهمن در کرمان گفته است: زمانی که شرایط کنونی کشور را تحلیل می‌کنیم، شرایط قابل قبول است، اما برای بهبود آن باید تلاش بیشتری کنیم.

این در حالیست که وی خردادماه امسال طی اظهاراتی در جلسه ستاد مقاومتی استان آذربایجان شرقی تصریح کرده بود: پاشنه آشیل کشور ما موضوعات اقتصادی است و عموما شاخص‌های اقتصادی ما «غیر قابل قبول» است بنابراین اقتصاد مقاومتی یک ضرورت است که باید روی آن کار شود!

*شرایط یک کشور عموماً با دو شاخص عمده «اقتصاد» و «امنیت» سنجیده می‌شوند.

جالب آنکه آقای رحمانی فضلی در تیرماه امسال نیز در اظهاراتی نه چندان دلچسب، که آنها هم در یک سفر استانی بیان شدند، گفته بود: قطعا با مردم گرسنه و فقیر و بیکار نمی‌توان امنیت را تأمین کرد و حرکت ما به سمت اقتصاد مقاومتی می‌تواند برای ما امنیت را هم رقم بزند!

علت این صحبت‌ها و چرخش ۱۸۰ درجه‌ای شرایط کشور ظرف مدت ۸ ماه به روایت وزیر کشور مشخص نیست…

گفتنیست، مسئله قابل قبول بودن شرایط کشور از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم که معتقد به حل مشکلات بوسیله ارتباط با آمریکا بود! به آقایان گوشزد شد.

بزرگان کشور از جمله مقام معظم رهبری، رئیس مجلس شورای اسلامی، احمد توکلی، محسن رضایی و دیگران بارها خطاب به دولت گفتند که اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کلان ایران بیش از ۳۰ درصد نیست و مابقی مشکلات در اثر سوء مدیریت است.

صندوق بین‌المللی پول نیز رتبه اقتصاد ایران را در بین ۲۰ اقتصاد بزرگ دنیا ارزیابی کرد اما کسانی در زمره حامیان دولت اعلام کردند که اقتصاد ایران «غارت‌زده» و «افلیج» است.

و یا مثلاً مردم از رئیس‌جمهور شنیدند که «خزانه خالیست»!

جالب آنکه اخیراً نیز یک پایگاه تحلیلی آمریکایی، نظام جمهوری اسلامی ایران را در زمره ۸ قدرت بزرگ دنیا معرفی کرد.

اما در همین اوضاع نیز مردم از اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت اعتدال شنیدند که ایران در «شرایط ته درّه» است.

یادآوری این نکته نیز خالی از لطف نیست که یکی از دولتمردان در اوان کار دولت اظهار کرده بود که آمریکا تنها با یک بمب می‌تواند تمام زیرساخت‌های دفاعی ما را از بین ببرد.

تدقیق در این رویدادها و قابل قبول شدن یک شبه اوضاع کشور در آستانه انتخابات! می‌تواند نتایج مختلفی را درباره عملکرد دولت یازدهم و نحوه نگاه دولتمردان به مسائل موضوعه کشور آشکار کند.

لازم به ذکر است، معاون رحمانی فضلی، اخیراً در یک سخنرانی از او بعنوان «وفادارترین وزیر کابینه روحانی» یاد کرده است.

وزیر کشور دولت اعتدال، در سال گذشته نیز صحبت‌هایی را پیرامون «پول‌های کثیف» مطرح کرد که البته بعداً طی سخنانی در مجلس از این گفت که صحبت‌هایش تحریف شده‌اند.

***

اصلاح‌طلبان از علت فروریختن پلاسکو می‌گویند…

پلاسکو فروریخت؛ چون رویش آب ریختند، چون نردبان به طبقات آخر نرسید!

«طی‌الارض وزیر کشور»؛ شرایط غیر قابل قبول و «ته درّه»، قابل قبول شد/ نظام هوشمند باشد و لیدر اصلاحات را بدون توبه بپذیرد!«سهیلا جلودارزاده» فعال اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، پس از گزارش وزیر کشور و شهردار تهران در مجلس پیرامون حادثه پلاسکو، طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران گفته است: من امروز می‌خواهم داد بزنم، سه سال پیش در آتش‌سوزی در خیابان جمهوری، دو زن جان باختند و آتش‌نشانی گفت تجهیزات و نردبان نداشتیم. در جریان حادثه پلاسکو نیز به دلیل همین ضعف تخصص، آن‌قدر آب به ساختمان بستند که پلاسکو فرو ریخت.

«محسن سرخو» عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران نیز به تازگی درباره حادثه پلاسکو به خبرگزاری ایلنا گفته است: شهرداری اعلام کرده که نردبان آتش‌نشانی تنها به طبقه دهم می‌رسد و به طبقات بالاتر نمی‌رسد، وقتی این مساله را می‌دانند به چه علت اجازه ساخت ساختمان بیش از ۱۰ طبقه را می‌دهند؟!

*مخالفت با عملکرد شهرداری تهران نبایستی منجر به اظهار چنین سخنانی شود که حتی یک فرد غیر کارشناس هم می‌تواند به عمق غلط بودگی آنها پی ببرد.

از حرف‌های خانم جلودارزاده که بگذریم، بدیهیست که با استدلال شکوهمند آقای محسن سرخو، هیچ ساختمان و برج بلندطبقه‌ای در دنیا نباید ساخته بشود!

و همه برج‌هایی هم که تاکنون در جهان ساخته شده‌اند بایستی با فرمول آقای سرخو جملگی پلمب و تعطیل شوند چون هیچ نردبان آتش‌نشانی در جهان وجود ندارد که بتواند به طبقات ابنیه و آسمانخراش‌هایی مثل برج کانتون، برج میلاد و برج خلیفه برسد.

(استدلال جدیدالولاده آقای سرخو مبنی بر ضرورت استفاده از بالگرد آتش‌نشانی نیز استدلال صحیحی نیست. چون استفاده از بالگرد در حوادث شهری شرایط خاصی را طلب می‌کند. کما اینکه در هنگام آتش‌سوزی جنگل‌ها نیز که در ظاهر محدودیت خاصی برای بالگرد وجود ندارد، نمی‌توان در هر شرایطی از آن استفاده کرد. در ماجرای پلاسکو نیز به گفته کارشناسان استفاده از بالگرد ممکن و میسور نبود و به دلیل گسترش آتش در هزارتوی پاساژ پلاسکو عملا بالگرد نیز کاربردی نداشته است. دور از ذهن نیست نمایندگانی که اینگونه استدلال می کنند، در صورت بکارگیری بالگرد، علت فروریختن ساختمان را امواج و لرزش ناشی از بالگرد کارشناسی می کردند!)

قبل از این دو نفر، «احمد مسجدجامعی» دیگر عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران نیز طی یادداشتی که سه‌شنبه گذشته در روزنامه شرق منتشر کرد به بهانه پرداختن به تکانه‌های اجتماعی منبعث از حوادثی مثل پلاسکو و درگذشت مرحوم هاشمی و با مقدمه‌ای که به مهربانی‌های زایدالوصف مردم می‌پرداخت اما در بخش‌های پایانی یادداشت خود نوشت:

«واقعیت آن است که نتوانستند از آن همه نیروی جوانِ مؤمن جان‌بر‌کف، برای مهار یک آتش‌سوزی در یک ساختمان بلند، به‌درستی بهره گیرند. آتش‌نشانان، چنان‌که پیداست، تجهیزات و امکانات ندارند و ریاست این سازمان تخصصی، سال‌هاست که بر عهده آتش‌نشان‌ها نیست. زمینه‌های یک آتش‌سوزی ساده به‌درستی شناسایی و مهار نشد و فاجعه‌ای به بار آمد که عده‌ای از بهترین جوانان این سرزمین به شهادت رسیدند.»

گفتنیست، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید که اصلاح‌طلبان از وی با عنوان کاندیدای پوششی نام می‌برند پس از قرائت گزارش وزیر کشور و شهردار تهران در مجلس با کنایه به قالیباف گفته است:‌ بنده نمی‌دانم که ایشان عذرخواهی کردند یا نکردند، انگار برخی بزرگ‌تر از این هستند که عذرخواهی کنند!

لازم به ذکر است بر اساس مصوبات دولت، وظیفه پلمب ساختمان‌های ناایمن بر عهده «وزارت کار» است و شهرداری تنها نقش مشاور را ایفا می‌کند.

این در حالیست که به نظر می‌رسد قانون پلمب ساختمان‌های ناایمن حتی از سوی وزارت کار هم قابل اجرا نبوده و نیست زیرا در این صورت ابنیه بسیاری در سطح کشور بایستی پلمب و یا تخریب شوند.

دانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا