دست به ترکیب دفاع استقلال نزنید

بصیرنیوز،فارغ از مشکلاتی که در امر جذب بازیکن جدید برای استقلال بوجود آمد به نظر می رسد این تیم از هر نظر برای دیدار با السد قطر آمادگی لازم را داشته و با کمی خوش شانسی می تواند این حریف تا بن دندان مسلح را از پیش رو بردارد.

دیدارهای پلی آف همواره در هر تورنمنتی با حساسیت های خاصی همراه بوده و مصاف استقلال با السد قطر هم به خودی خودی حساس است. فارغ از اینکه نماینده کشورمان با یک تیم عربی دیدار می کند که در حال حاضر چنین دیدارهایی برای ملت ایران از ویژگی خاصی جدا از مسایل ورزشی هم برخوردار است.
بر اساس این گزارش، برای بررسی وضعیت فعلی استقلال در آستانه این دیدار با دو تن از کارشناسان پیشکسوت همین تیم صحبت کردیم. مجید نامجو مطلق و مهدی پاشازاده در گفت و گو با مشرق، درباره شرایط این روزهای استقلال صحبت کردند.

*فقط رحمتی به درد این بازی می خورد
یکی از نقاط قوت تیم استقلال در این فصل حضور همزمان دو دروازه بان آماده در این پست به شمار می رود. نامجو مطلق در این باره اظهار داشت:« به نظر من هر دو این دروازه بانان می توانند از پس از این دیدار بربیایند ولی قطعا اعتماد کردن به رحمتی با توجه به تجارب زیادی که از میادین بین المللی دارد می تواند شرایطی فراهم کند که بازیکنان تیم به ویژه مدافعان با خیال آسوده به بازی بپردازند».

پاشازاده هم در این باره به رحمتی رأی داد و تأکید کرد:« قطعا تجربه مهدی در این بازی به کار استقلال می آید. حتما بازی به لحظات و دقایقی می رسد که نیاز است بازیکن بزرگی درون دروازه با مدافعان در ارتباط باشد و چه کسی در حال حاضر در ایران بهتر از مهدی؟ او ضمن آمادگی بالای بدنی که دارد می تواند در صورت رسیدن بازی به ضربات پنالتی از توانمندی اش در این زمینه و مهار پنالتی ها هم به استقلال کمک کند».

*دست به ترکیب دفاع استقلال نزنید
 ترکیب ۴ نفره خط دفاع استقلال در این فصل خواسته یا ناخواسته بارها و بارها دستخوش تغییرات شده و منصوریان در ۲۰ بازی قبلی تیمش در لیگ، هر یکی دو بازی در میان زوج مدافعان میانی یا دفاع های راست و چپ خود را تغییر داده است. پاشازاده در این باره می گوید:« فعلا در ۳ بازی اخیر استقلال تقریبا با ترکیب ثابتی در این پست به میدان رفته. زکی پور در چپ و غفوری در راست عملکرد نسبتا خوبی داشته اند و اگر در زوج میانی دفاع هم ترکیب برزیلی ها قرار بگیرند به واسطه همزبانی شان با هم وضعیت بهتر خواهد بود گرچه من در تمرینات نیستم و نمی دانم کدام یک از مدافعان آماده تر هستند».

نامجو مطلق در همین باره گفت:« در کل ساختار دفاعی استقلال از ابتدای فصل تا به امروز از استحکام خوب و قابل اطمینانی برخوردار نبوده است. اگر هم در بازی آخر گل نخورد باید این را پای ضعف در خط حمله و هافبک ماشین سازی گذاشت. آنچنان که دیدیم در بازی با پیکان بازهم جوانی حسینی کار دست این تیم داد».
وی افزود:« با این همه یک نکته مثبت در این خط این است که در این دو، سه بازی اخیر که غفوری هم برگشته استقلال با ترکیب ثابت تری در این خط بازی کرده ضمن اینکه فکر می کنم مگویان هم به شرایط بازی برگشته است. با این حال پوشش و دوندگی در این دیدار مهمترین اصل برای مدافعان استقلال خواهد بود».

*روز بزرگ برای نورافکن و ابراهیمی
قطعا رویارویی هافبک های دو تیم در این بازی از جذابترین بخش های مصاف سه شنبه شب آزادی است. پاشازاده از اینکه جپاروف و آندو نتوانستند به استقلال بیایند تأسف خورد و گفت:« به هر حال شرایط به شکلی شده که استقلال باید با داشته هایش به دل این بازی برود و اتفاقا چه خوب که منصوریان با تکیه بر نیروهای جوانش می خواهد وارد این بازی حساس شود. حتم دارم نورافکن می تواند از پس این بازی بربیاید. قطعا با سپردن ژاوی به او این مهره باتجربه از کار می افتد. البته السد در خط هافبک بازیکنان خوب دیگری هم دارد ولی ابراهیمی هم از تجربه و توان فیزیکی بالایی برخوردار است و در کنار نیروی جوانی نورافکن و دوندگی بالای او مشکلی از این نظر برای استقلال بوجود نمی آید».

*هافبک های السد به راحتی از کار نمی افتند
اما نامجو مطلق نگاهی دیگر به این بخش از کار داشت و معتقد بود:« السد قطر همه توان خود را معطوف به هافبک های ارزشمند و توانمندش کرده و استقلال برای از کار انداختن این خط که اصلی ترین بخش تیم السد محسوب می شود کار سختی در پیش خواهد داشت. این بازی می تواند روز بزرگ و البته سختی برای ابراهیمی و نورافکن باشد. قطعا هافبک های السد مانند هافبک های ماشین سازی یا پیکان و نفت آبادان نیستند که راحت بتوان آنها را از کار انداخت».

وی ادامه داد:« بازی پلی آف است و همانقدر که ما دوست داریم تیم مان به دور گروهی برسد آنها هم برای این بازی هزینه کرده و دنبال رسیدن به دور بعد هستند. همین انگیزه باعث می شود آنها برای اثبات توانایی شان بیشتر تلاش کنند و این می طلبد که بچه های ما هم دو برابر همیشه زحمت بکشند. اتفاق خوبی که در استقلال ظرف سه بازی اخیر رخ داده دوندگی بالای بازیکنانش بود. اگر در این بازی استقلال بتواند السد را از زمین خودش پرس کند حتما می تواند به خواسته اش برسد وگرنه اگر بازی را از نیمه زمین آغاز کند باید انتظار هر اتفاقی را داشت».

*استقلال مراقب استارت اولیه السد باشد
پاشازاده درباره تیم استقلال در فاز هجومی گفت:« مجتبی حقدوست، فرشید اسماعیلی، علی قربانی، محسن کریمی، خسرو حیدری و برزای همگی می توانند در این بازی به کار استقلال بیایند. این نفرات به اضافه کاوه رضایی که قطعا در این بازی نقش مهمی را ایفا خواهد کرد اگر بازی های اخیر شان در سه دیدار قبلی را ارائه دهند استقلال می تواند به برتری که می خواهد دست پیدا کند. البته تیم السد از ابتدا قطعا بازی را طوفانی استارت می زند و استقلال باید مراقب ده، بیست دقیقه ابتدایی بازی باشد».

نکته ای که نامجو مطلق هم به آن اشاره داشت:« استقلال باید برای حملات سرعتی السد در ۱۵ دقیقه ابتدایی بازی آماده باشد. قانون بازی در خانه حریف می گوید ضربه را اول بزن و بعد بازی را اداره کن. آنها هم قاعدتا از این موضوع مطلع هستند و می آیند تا کار را به سود خود کنند ولی استقلال باید ضمن حفظ اعتماد بنفس خود در این شرایط با قرار دادن رضایی و برزای که هر دو سرعتی و اهل فرار هستند در جلوی زمین به محض دریافت توپ از السد آنها را در موقعیت گلزنی قرار دهد. هرچند که السد دو، سه بازیکن ملی پوش در خط دفاعی اش دارد ولی با این همه دروازه بان این تیم چندان مطمئن نیست و حتی می توان با شوت از راه دور به او گل زد».

*نباید از خطای پشت ۱۸ غافل شد
پاشازاده تأکید کرد:« نکته مهم دیگر این است که ما بتوانیم پشت ۱۸ قدم حریف خطا بگیریم. که این با در اختیار داشتن بازیکنان ریز نقشی همچون حقدوست یا کریمی و حتی اسماعیلی دور از دسترس نیست. ابراهیمی و رضایی در زدن این قبیل ضربات تبحر دارند و می توان از این راه هم به گل رسید».
البته نامجومطلق به نقطه عکس این موضوع اشاره کرد و گفت:« هافبک ها و مدافعان استقلال هم باید مراقب باشند تا اطراف محوطه جریمه خطا نکنند. نه تنها ژاوی می تواند در زدن ضربه آزاد برای استقلال خطر ساز شود بلکه این بازیکن باهوش در این قبیل ضربات می تواند هر بار با طراحی یک تاکتیک باعث غافلگیری استقلال شود. حتی الامکان نباید در این منطقه به السد خطا داد».

*تقسیم انرژی
با توجه به حذفی بودن بازی هر دو کارشناس استقلالی معتقد بودند این تیم باید برای همه دقایق بازی برنامه داشته باشد و در غیر اینصورت ممکن است در ۱۵،۱۰ دقیقه پایانی و با تخلیه انرژی کار از دستش خارج شود. نامجومطلق و پاشازاده به این نکته تأکید داشتند که تجربه در این روزها به کار می آید. اینکه امید ابراهیمی و خسرو حیدری و یا حتی یعقوب کریمی در این بازی می توانند در آرامش بخشیدن به تیم شان نقش مهمی بازی کنند. شتابزدگی و عجله از ویژگی های بازیکنان جوان است که در این قبیل بازی ها کمتر به کار می آید. تقسیم بندی انرژی باید حتما به بازیکنان استقلال آموزش داده شود تا ضمن دوندگی بالا در طول بازی از صرف انرژی بیهوده پرهیز کرده و به دقایق احتمالی بعد از وقت های قانونی در ۱۲۰ دقیقه هم فکر کنند.

*استقلال شب سخت اما بی استرسی پیش رو دارد!
نامجومطلق گفت:« بدون تعارف و با توجه به وضعیتی که حریف استقلال در جدول لیگ قطر دارد باید اذعان کرد که این تیم در حال حاضر از آماده ترین تیم های قطر محسوب می شود که با تکیه بر ستاره های بین المللی اش حریف سرسختی برای استقلال محسوب می شود و الان هم برای باختن و حذف شدن به تهران نیامده است. استقلال در این بازی باید هرچه در توان دارد را بگذارد تا بتواند از پس این بازی برآمده و به دور بعد برود در غیر اینصورت حتی کمی لغزش می تواند کار دست این تیم بدهد. البته آرزو می کنم استقلال از این بازی سربلند بیرون بیاید تا نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان با تعداد کامل حضور پیدا کنند».

پاشازاده هم اظهار داشت:« نتیجه این دیدار می تواند نقش پررنگی در ادامه مسیر این تیم تا پایان فصل بازی کند. استقلال می داند با چه تیم سرسخت و پرمهره ای بازی می کند. شاید هزینه یکی از بازیکنان این تیم به اندازه قیمت کل بازیکنان استقلال باشد از این رو بچه های استقلال چون چیزی برای از دست دادن در این دیدار ندارند و می دانند که هواداران شان از نابرابری بین دو تیم مطلع هستند اتفاقا با فراغ خاطر بازی کرده و از این حیث استرسی برای بازی ندارند. همین می تواند کمک بزرگی برای جوانان استقلال باشد تا سه شنبه شب هرچه در توان دارند را به نمایش بگذارند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا