میوه و سبزیجات مناسب ماه اسفند

بصیرنیوز،زمستان امسال هم رو به پایان است. اما آخرین ماهش برای ما ایرانی‌ها یعنی تکاپو و جنب و جوش زیاد. بهتر است این ماه آخر ویتامین و مواد معدنی‌‌ای مصرف کنید تا با انرژی مضاعف به استقبال بهار بروید. مصرف میوه‌ها و سبزیجات جزو بهترین و طبیعی‌ترین روش‌ها برای افزایش انرژی و ویتامین بدن است. درادامه با میوه‌ها و سبزیجات مناسب این ماه بیشتر آشنا می‌شوید.

 میوه و سبزیجات مناسب ماه اسفند
کیوی

کیوی را صبح و برای صبحانه میل کنید. چون بمب انرژی است. رنگ آن جلوه خوبی به سالاد میوه می‌دهد. این میوه بدنتان را در برابر بیماری‌های زمستانی بیمه می‌کند. چون سرشار از ویتامین C است. میزان بالای ویتامین E موجود در دانه‌های ریز سیاه کیوی خواص آنتی اکسیدانی آن را بالا برده و با پیری سلولی مقابله می‌کند.

گریپ‌فروت

گریپ فروت شهرت زیادی در خصوص گوشت زرد و صورتی دارد.این میوه ترش است و تا حدودی تلخ. اما می‌توانید آن را با اندکی شکر به عنوان پیش غذا یا دسر میل کنید. این ماده غذایی طعم سالادها را بهتر می‌کند. یادتان باشد که گریپ فروت منبع ویتامین C است و خواص درمانی دارد. این ماده غذایی باعث کاهش میزان کلسترول خون شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. البته اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید در مصرف گریپ فروت احتیاط کنید. چون ممکن است تاثیر دارو را از بین ببرد. در این زمینه بهتر است ابتدا نظر پزشک را جویا شوید.

شلغم شیرازی

سیب زمینی ترشی یا شلغم شیرازی از آن سبزیجاتی است که ظاهر چندان زیبایی ندارد اما برای افرادی که از دیابت رنج می‌برند، مفید است. چون حاوی انسولین است که تاثیری روی قند خون ندارد. شلغم شیرازی سرشار از منیزیم، کلسیم و پتاسیم و همچنین ویتامین‌های گروه B است.

کلم‌ها

بروکلی کم کالری (هر ۱۰۰ گرم کلم بروکلی فقط ۲۷ کالری دارد) است اما تا دلتان بخواهد فیبر دارد. به همین دلیل هضم آن انرژی زیادی می‌طلبد و باعث کاهش وزن می‌شود. علاوه بر این گل کلم نیز فیبر زیاد و کالری کمی دارد. بدون شک مصرف زیاد این مواد غذایی برای خیلی‌ها سخت است چون نفاخ هستند. اگر مصرف این کلم‌ها را به صورت بخارپز شده و بدون روغن دوست ندارید می‌توانید آنها را به صورت پوره در کنار غذا استفاده کنید.

ماش

ماش حاوی خواص متعددی است. این ماده غذایی منبع خوب ویتامین C است و به دلیل دارا بودن ویتامین B۹ برای مقابله با استرس موثر است. چون این ویتامین روی دستگاه عصبی تاثیر می‌گذارد. مصرف ماش همچنین به داشتن خوابی راحت‌تر کمک می‌کند. ماش سرشار از فیبر است و به این ترتیب به رفع یبوست و همچنین کنترل وزن کمک می‌کند. چون به سرعت باعث سیری می‌شود و کالری اندکی دارد.

هویج فرنگی

هویج فرنگی نوعی هویج سفید است. کالری کمی دارد، اندکی شیرین است و در عین حال یک ماده غذایی سالم و مفید محسوب می‌شود. می‌توانید از این هویج برای تهیه پوره یا گراتن استفاده کنید.هر ۱۰۰ گرم از این ماده غذایی ۷۰ کالری دارد و سرشار از خواص آنتی‌اکسیدان است. بنابراین به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند. توجه داشته باشید که کودکان به مصرف این نوع هویج اشتیاق بیشتری نشان می‌دهند.

لیموترش

لیموترش قهرمان مرکبات است. مصرف آب لیموترش تازه به صورت ناشتا باعث تصفیه و پاکسازی عمقی بدن شده و تمام سموم را از جریان خون و کبد دفع می‌کند. لیموترش تقویت کننده بدن بوده و خواص ضدویروسی دارد. بنابراین بیماری‌های زمستانی را از شما دور می‌کند. توصیه می‌کنیم در صرف غذا یا تهیه آنها به میزان زیادی از لیموترش استفاده کنید.

تره فرنگی

تره فرنگی بدون شک یکی از معروف‌ترین‌های زمستان است. بخارپز کردن آن با سس سرکه و روغن زیتون یا استفاده از آن در ترکیب سوپ با اسفناج و هویج برای بدن بسیار مفید است. تره فرنگی سرشار از مواد معدنی است که سلامتی را ارتقا می‌دهند. این سبزی پرخاصیت برای کبد، کلیه‌ها و سلامت روحی مفید است و باعث خوش خلقی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا