شایعات مجازی و تکذیب مسؤولان مازندران/ آتشفشان دماوند فعال نشده است

بصیر، اگرچه فیلمی از فوران آتش‌فشان قله دماوند در روزهای اخیر در فضای مجازی منتشرشده است، اما متولیان امر در مازندران می‌گویند خبری از آتش‌فشان این قله نیست.

در فیلم منتشرشده که گفته می‌شود از سوی دو کوهنورد گرفته‌شده، اعلام می‌شود که آتش فشان فعال‌شده و گدازه‌هایی از آن خارج و می‌تواند خطراتی را برای شهروندان داشته باشد. این درحالی است که کارشناسان فعال در حوزه زلزله‌شناسی ایران معتقد هستند که مباحث مطرح‌شده در فیلم منتشرشده بیشتر داستان‌پردازی بوده و چنین چیزی صحت ندارد.

بر همین اساس اعلام‌شده است که آتش‌فشان دماوند از نوعی نیست که بخواهد از دهانه آن مواد مذاب خارج شود و تنها برخی بخارات از دهانه این کوه خارج می‌شود.

در حالی فعال شدن آتش‌فشان دماوند مطرح می‌شود که این قله یکی از گزینه‌های مطرح برای ثبت در فهرست آثار جهانی و یونسکو است.

کوه دماوند با قدمت دوران ژوراسیک فوقانی و کرتاسه آغاز و تکامل آن تا پلیوستوسن طول کشیده است و این اثر طبیعی در سال ۱۳۸۱ با مصوبه شماره ۲۲۱ مورخ ۲۱ خردادماه ۸۱ شورای عالی محیط‌زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست پیوسته و ارگان ذیصلاح برای مدیریت اثر، سازمان حفاظت محیط‌زیست است.

فعال شدن آتشفشان دماوند مورد تایید نیست

مدیرکل محیط‌زیست مازندران در گفت‌وگویی با رد فعال شدن آتش‌فشان دماوند می‌گوید: طبق آخرین استعلام‌های اخذشده، تاکنون آتش‌فشان شدن قله دماوند تأیید نشده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی بابیان اینکه قله دماوند در محدوده محیط‌زیست استان واقع‌شده است افزود: هیچ مرجع و منبع رسمی فعال شدن آتش‌فشان دماوند را تأیید نکرده‌اند.

علاوه بر اینکه مسئولان شهرستان آمل نیز فعال شدن آتش‌فشان دماوند را تأیید نکرده‌اند، ناصر محمودی فر فرماندار دماوند نیز درباره فیلم پخش‌شده در فضای مجازی در مورد فعال شدن آتش‌فشان دماوند اظهار داشت: این فیلم تا جایی که من اطلاع دارم حقیقت ندارد.

وی بابیان اینکه کوه و قله دماوند در حوزه استان مازندران است اضافه کرد: تمام فعل‌وانفعالات این آتش‌فشان در حوزه شهرستان آمل و استان مازندران رصد می‌شود، اما فیلم پخش‌شده مذکور صحت ندارد و مردم نگران نباشند.

دیو سپید در راه یونسکو

قله دماوند در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۸۷ به‌عنوان نخستین اثر طبیعی در فهرست آثار ملی ثبت شد و ثبت این مکان به سبب مرتفع‌ترین و متقارن‌ترین آتش‌فشان مخروطی شکل در رشته‌کوه‌های البرز که از یک‌سو به کویر مرکزی و از سوی دیگر به دریای کاسپین می‌رسد و بلندترین نقطه خاورمیانه و بلندترین آتش‌فشان آسیاست، ثبت آن را در فهرست میراث جهانی یونسکو همچنان درگیر اماواگرهاست.

کویر لوت، جزیره قشم و کوه دماوند سه نامزد ایران برای ثبت در فهرست جهانی آثار طبیعی یونسکو بودند که به دلیل مشکلات، پرونده دماوند برای ثبت در فهرست یونسکو منتظر رفع مسائل فراروی است و دیو سپید پای‌دربند پیش دیگر نامزدهای ثبت جهانی شرمسار و غمین شده است.

فعالیت واحدهای معدنی در دامنه قله دماوند و کنده‌کاری‌های ناشی از فعالیت معادن و ساخت‌وسازها، تن دیو سپید پای‌دربند را زخمی و پاره‌پاره کرده است و برای جهانی‌شدن، باید موانع فراروی رفع شود..

فعالیت‌های معدنی محور هراز و دماوند به‌گونه‌ای است که به گفته مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری، اگر فکری به حال منطقه نشود، دره هراز به کانون ریز گردها در استان تبدیل خواهد شد.

ستار بابایی در گفت‌وگویی بابیان اینکه معادن در استان به یک معضل تبدیل‌شده است به پدیده ریزگردها اشاره کرد و گفت: دره هراز یکی از کانون‌های ریزگرد در سال‌های آتی در استان خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توانیم معدن در استان داشته باشیم، تصریح کرد: عرصه‌های مازندران ملی است و نباید به بهانه اشتغال، عرصه‌ها را از بین ببریم.

به تأکید کارشناسان، از آنجایی‌که فرصت همیشه باقی نیست که پرونده یک اثر ملی برای ثبت جهانی باز باشد باید مشکلات را با معدن داران در یک فضای مناسب و منطقی حل شود تا هر چه زودتر این سرمایه ملی به ثبت یونسکو برسد اما فعالیت‌های غیرقانونی معادن در دامنه‌های دماوند علاوه بر اینکه پیکره نخستین اثر طبیعی ثبت ملی ایران را زخمی کرده است، بلکه گردوغبارهای ناشی از این فعالیت غیرمجاز، زندگی اهالی روستاهای دامنه و حاشیه دماوند را تهدید می‌کنند.

 

بلاغ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا