با شایعه سازی اجر شهدای آتش نشان را کم نکنیم

بصیرنیوز،نام شان آتش نشان بود اما نداستند که با رفتن شان آتش به جان ها زدند. آتش نشانان در حالی که به دنبال آخرین نفرات باقی مانده احتمالی در داخل پلاسکو بودند با ریزش ناگهانی ساختمان بر زیر تلی از آهن و آتش ماندند تا حادثه پلاسکو به عنوان یکی از تلخ ترین حوادث پایتخت تا همیشه یادآور پرواز ۱۶شهید آتش نشان به آسمان ابدیت باشند پروازی به بلندای فریاد فراغ در دل تمام مادران، پدران، فرزندان و همسران آنان که هنوز رفتن شان را باور ندارند.

بیش از ۴۰ روز از حادثه پلاسکو می گذرد، اما داغ آن همچنان برای شهر تازه است. خانواده های آنان نیز هنوز نتوانستند با واقعیت تلخ شهادت فرزند، همسر و پدر خود کنار بیایند و در همهمه بهت و حیرت روزگار می گذرانند. برای جویا شدن از حال و احوال خانواده شهدا چند دقیقه ای با برخی از اعضای خانواده همکلام شدیم و از روزهای سخت انتظار برای پیدا شدن پیکر عزیزان شان و البته روزهای سخت تر بعد از آن پرسیدیم.

برادر شهید مهرورز: مسئولان نظام رشادت های شهدای آتش نشان را فراموش نکنند

شهید ناصر مهرورز از جمله آتش نشانانی بود که از ایستگاه ۲۴ آتش نشانی تهران به محل حادثه پلاسکو اعزام شد. پیکر او در روزهای آخر جست و جو و آواربرداری پیدا شد و تا قبل از آن خانواده امیدوار بودند که شاید فرزندشان زنده از دل کوه آتش پلاسکو بیرون بیاید.

اسماعیل مهرورز برادر این شهید در گفت و گو با خبرنگار شهرنوشت، با اشاره به روزهایی که در خیابان جمهوری منتظر شنیدن خبری از برادر بودند، می گوید: «روزهای سختی بود که گذشت و بار غم آن همیشه بر دل ما سنگینی می کند. بعد از اعلام خبر شهادت محبت مردم بسیار زیاد بود. سیل جمعیت به خانه ما می آمد. در آن روزها مسئولین شهرداری منطقه ۱۴ بارها به ما سر زدند و هر کمکی که از دستشان بر می آمد انجام دادند. حمایت مالی برای برگزاری مراسم تا مراسم هفتم موجب شد تا کمی از دغدغه های ما در روزهای اول کاسته شود».

وی ادامه می دهد: «توقع ما از مردم و مسئولین این است که یاد این شهدای آتش نشان را همیشه گرامی داشته باشند و هرگز رشادت های آنان را فراموش نکنند».

او درباره شهید محسوب شدن آتش نشانان می گوید: « پیگیر شهید محسوب شدن بچه هاشدیم اما جواب این بود که باید مجلس بحث شهید محسوب شدن این افراد را تصویب کند. در واقع باید طرحی به مجلس ارائه شود و پس از آن با تصویب نمایندگان این موضوع شکل قانونی بگیرد. تا آن زمان که نمی دانیم چه زمانی است باید منتظر بمانیم».

حادثه پلاسکو

پدر شهید حسین زاده: حاشیه سازی در مورد نحوه عملیات و پرداختن به موضوعات بی مورد آتش به دل مان  می زند

پدر شهید حسین زاده نیز در توصیف این روزهای خود و بی توجهی به بحث شهادت فرزندش می گوید: «نمی دانم چرا قانونی وجود ندارد که فرزند ما را شهید محسوب کند. فرزندان ما از جان و همسر و فرزند خود گذشتند و وارد آتش شدند اما طبق قانون شهید محسوب نمی شوند. تحمل این موضوع سخت است. البته شهرداری تهران به ما قول داده که تمام تلاش خود را برای اینکه آتش نشانان حادثه پلاسکو شهید محسوب شوند، صورت می دهد. ما هم چشم امیدمان به آن ها است».

او با صدای گرفته ادامه می دهد: «درد از دست دادن بچه آن هم برای مادر خیلی سخت است اما همین که می دانیم انسان هایی هستند که ما را فراموش نکردند حالمان را بهتر می کند. از روز اول تا به امروز بارها از شهرداری منطقه ۴ به ما سرزده اند و هر تقاضایی برای برگزاری مراسم داشتیم برآورده کردند که این اتفاق یک دنیا ارزش دارد. اما حرف هایی هم هست که در این روزهای تلخ آتش به جان آدم می زند. قسمت فرزندان ما شهادت بود و رفتنی بودند. صحبت از اما و اگرها و حاشیه سازی در مورد نحوه عملیات و پرداختن به موضوعات بی مورد نه تنها از درد ما کم نمی کند که آتش دل ما مخصوصاً مادران را صد چندان می کند».

پدر شهید میرزاخانی: علاوه بر مصیبت از دست دادن فرزندم با درد بیکاری هم دست و پنجه نرم می کنم

بهنام میرزاخانی تنها آتش نشانی بود که نه زیر آوار که در بیمارستان به شهادت رسید. خانواده او کمتر از سایرین درد انتظار کشیدند. احمد میرزاخانی پدر شهید که این روزها علاوه بر مصیبت از دست دادن فرزند با درد بیکاری هم دست و پنجه نرم می کند، از روزهای بدون بهنام می گوید: «کارگر ساختمان هستم و حدود یک سال است که بیکار هستم. البته اگر هم کار داشتم این روزها نمی توانستم بروم چرا که خانه ما هر لحظه پر از مهمان است؛ مهمان های غریب که از نقاط مختلف کشور زحمت می کشند و برای ابراز همدردی به خانه ما می آیند».

او از روزهای شلوغ مراسم بزرگداشت شهید بهنام میرزاخانی در پاکدشت تعریف می کند: «پسر من در واقع شهید پاکدشت است چرا که ما در این شهر زندگی می کنیم اما اگر فکر می کنید یک بار شهداری پاکدشت به خانه ما آمده اشتباه می کنید. تمامی زحمت های آن روزها بر عهده شهرداری منطقه ۱۵ بود که در برگزاری مراسم و برپا کردن چادر برای حضور مردم زحمت کشید. این روزها هم هر از چند گاهی به ما سر می زنند و از حال و روزمان می پرسند. توقع زیادی نداریم فرزندان ما ایثار کردند و شهید شدند اما همین که افرادی هستند که ما را فراموش نمی کنند خیلی ارزشمند است».

میرزاخانی می گوید که به طور مرتب به جلسات بررسی حادثه پلاسکو دعوت می شود اما سیل مردمی که برای قدردانی به خانه می آیند آن قدر زیاد است که مجال حضور در جلسه را نمی دهند: «به غیر از بهنام یک پسر دیگر هم دارم که سرباز است. صبح ها ساعت ۴ از خانه می رود تا به پادگان نیروی هوایی ارتش در خیابان دماوند برسد. هیچ کس نیست که در این شرایط بیکاری کمک کند. برای همین بارها از مسئولانی که به خانه ما آمدند درخواست کردم حالا که بهنام شهید شده کاری کنند تا پادگان برادرش نزدیک خانه باشد تا حداقل نصف روز پیش ما باشد و کمک حال باشد اما هنوز اتفاقی نیفتاده است».

او در میان صحبت هایش بارها می گوید که هیچ توقعی از هیچ مسئولی ندارد جز آن که به او و سایر خانواده ها کمک کنند تا فرزندانشان در لیست شهدا قرار بگیرند: «امیدوارم مسئولان به ما کمک کنند و زبان گویای ما برای شهید محسوب شدن فرزندان مان باشند».

پدر شهید حسین زاده:ای کاش بجای تمام اظهارنظر غیرکارشناسی در مورد پلاسکو مردم تصمیم بگیرند توصیه های ایمنی را جدی بگیرند

پدر آتش نشان بازنشسته است و دنیایی از اطلاعات و تجربه را با خود به دوش می کشد. پدر شهید حسین زاده به همان اندازه که درد داغ فرزند را بر سینه دارد از هجمه هایی که در مورد حادثه پلاسکو گریبان شهرداری تهران را گرفته ناراحت است: «دوست دارم با آقای قالیباف از نزدیک در مورد این همه بی مهری که به شهرداری بابت این موضوع می شود و کم شدن هجمه ها صحبت کنم. در این مدت مسئولان شهرداری و مدیرعامل سازمان آتش نشانی بارها به خانه ما آمدند و به من و مخصوصاً مادر شهید دلگرمی دادند. ما توقعی نداریم همین که می آیند و نشان می دهند که فرزندمان را فراموش نکردند برای ما کافی است».

حسین زاده با اشاره به آخرین پیگیری ها در مورد شهید محسوب شدن آتش نشانان عنوان می کند: «ما کار را به دست اداره ایثارگران آتش نشانی سپرده ایم تا آن ها موضوع را پیگیری کنند و ما را در جریان بگذارند. امیدواریم که مراحل قانونی به زودی انجام شود و فرزندان ما از نظر قانونی شهید آتش نشان به حساب آیند».

او امیدوار است تا به جای تمام اظهارنظرهای غیرکارشناسی در مورد حادثه پلاسکو و نحوه انجام عملیات، روزی فرا برسد که مردم توصیه های ایمنی را آویزه گوش قرار دهند و از قانون فرار نکنند.

 حادثه پلاسکو
پدر شهید آقایی: فرزندم به دلیل اعتقاداتش شهید شد؛هدف شایعه سازان کمرنگ کردن اجر شهداست

پدر شهید محمد آقایی با اشاره به حضور معاونین شهردار تهران در لحظات اولیه بعد از شهادت فرزندش می گوید: «شهرداری تهران از بعد از شهید شدن این آتش نشانان تلاش های فراوانی در جهت شهید محسوب شدن این عزیزان کرد. این موضوع را ما از طریق آتش نشانی پیگیری می کنیم و مسئول ایثارگران آتش نشانی در حال پیگیری است و در تلاشند که این اتفاق بیفتد».

وی با بیان اینکه برخی از شهدای آتش نشان مخارج زندگی پدران و مادران شان را تامین می کردند، افزود: «امیدواریم با شهید محسوب شدن این افراد حقوق شان به پدر و مادرهایشان پرداخت شود تا دچار مشکل نشوند. البته پسر بنده متاهل و دارای یک فرزند بود».

پدر شهید آقایی درخصوص حواشی بعد از حادثه پلاسکو و شایعات مطروحه ادامه می دهد: «در مملکت ما شایعه سازی به اندازه ای زیاد است که جو را متشنج می کنند البته که گوش ما از این حرف ها پر شده است. یکی از این شایعات هم اخبار کذبی بود که راجع به فرماندهی عملیات بیان می شد که ه عنوان مثال دیر دستور تخلیه به آـتش نشانان داده شده در حالی که طبق گفته شاهدان خیلی زودتر از فروریزش ساختمان فرمانده عملیات دستور تخلیه ساختمان را داده بوده است».

وی با تاکید بر اینکه برداشت شخصی من این است که پسر بنده نیز همانند دیگر آتش نشانان همکار شهیدش معتقد بوده برای اینکه کسی داخل ساختمان نمانده باشد از پلاسکو خارج نشده، خاطرنشان می کند: فرزند من خصلت ایثارگری را داشت و من مطمئنم او برای اعتقاد خودش در ساختمان مانده است. فک می کنم مابقی شهدای آتش نشان نیز همانند فرزند شهید من فکر می کردند و همین نیت را داشتند. تمامی این افراد خود را به آب و آتش زدند تا مردم گرفتار در ساختمان پلاسکو را نجات دهند. حالا عده ای فقط شایعه پراکنی می کنند که به نظر من جز اینکه زحمات شهدا را کمرنگ کنند، هدف دیگری ندارند».

ایشان تاکید می کند:«تنها خواسته من این است که فرزندم را در زمره شهدا قرار دهند».

برادر شهید هوایی: در بسیاری از کشورهای اروپایی از مشابه تجهیزات آتش نشانی ما استفاده می شود؛شایعه سازی نکنیم

برادر شهیدحامد هوایی با اشاره به اینکه غم از دست دادن برادر شهیدم بعد از شهادت برای خانواده بسیار سنگین است، می گوید: «بعد از چند روز از حادثه ساختمان پلاسکو که رفت و آمدها در منزل ما کمتر شد، نبود حامد را بیشتر احساس کردیم. این ناراحتی برای برادر دوقلوی حامد به دلیل وابستگی زیادش به او،  بیشتر ملموس است. البته دلجویی مردم و مسئولان آرام مان می کند».

بردار شهید هوایی با بیان اینکه تنها تاکید خانواده های این ۱۶ شهید این است که ان شالله این اتفاق برای دیگر آتش نشانان تهرانی نیفتد، می افزاید: «برخی شایعه پراکنی کردند که تجهیزات آتش نشانی مشکل داشته است اما وقتی نتیجه حادثه اعلام نشده چرا باید پیش داوری کنیم! در بسیاری از کشورهای اروپایی از همین تجهیزات که ما در عملیات ها استفاده می کنیم، استفاده می کنند».

وی با بیان اینکه این آتش نشانان شهید تنها مزایای داخلی شهرداری تهران را دریافت می کنند که این موضوع فایده ای ندارد، می گوید: «بعد از فوت پدر طی یک سال گذشته حامد هزینه خانواده را تامین می کرد. در بنیاد شهید بعد از شهادت فرزند هم به پدر و مادر حقوق می دهند و هم به همسر و فرزندان شهید حقوق تعلق می گیرد، تقاضای مان از مسئولاناین است که این موضوع برای شهدای آتش نشان نیز اعمال شود».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا