سیم‌کارت‌های ۰۹۹۹۹۹ وارد بازار می‌شوند

بصیرنیوز،سیم‌کارت‌های ٠٩٩٩٩٩ تا ١٠روز آینده به بازار می‌آیند. این سیم‌کارت‌ها را نخستین اپراتورهای مجازی ایران به بازار عرضه کرده‌اند. اپراتورهای مجازی زیرساخت‌ها و امکانات سخت‌افزاری ارایه خدمات مکالمه را نداشته و این امکانات را با خرید عمده خدمات از اپراتورهای مادر انجام می‌دهند. البته آنها قرار است با خدمات متنوع و متفاوتی که ارایه می‌دهند، در بازار مخابرات کشور با اپراتورهای مادر رقابت کنند.

 سیم‌کارت ٠٩٩٩٩٩ روی گیشهاپراتورهای مجازی برای رقابت با ٣ اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل وارد بازی می‌شوند
بعد ازگذشت بیش از ٨ماه از تعیین حق امتیاز پروانه اپراتور مجازی موبایل توسط هیأت دولت در تیرماه امسال، حالا خبر از آن آمده که همزمان با روز زن در ۲۹ اسفندماه نخستین سری از سیم‌کارت‌های اپراتورهای مجازی وارد بازار خواهد شد.
اپراتورهای مجازی موبایل MVNO ازچندی پیش مجوز فعالیت گرفته و ملزم به عقد قرارداد با برخی از اپراتورهای موبایل شدند تا بدین ترتیب بتوانند به ارایه خدمات جدید به مشترکان خود بپردازند.
پیش‌شماره این سیم‌کارت‌ها ۰۹۹۹۹۹ است و پوشش آنها درسراسر کشور برقرار خواهد بود.
اما چند روز پیش هم صادق عباسی شاهکوه، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری از صدور دوپروانه جدید اپراتور مجازی تلفن‌همراه (MVNOO) و آغاز به کار این اپراتورها از بهار ٩٦ خبر داده و گفته بود: با توجه به انواع پروانه‌های تعریف‌شده برای اپراتورهای مجازی، یک شرکت پروانه نوع اول و یک شرکت پروانه نوع دوم اپراتور مجازی موبایل را دریافت کرد.
او با اشاره به این‌که از ٥١ متقاضی دریافت این پروانه، ٢٥ متقاضی، موافقت اصولی پروانه را دریافت کردند، عنوان کرده بود که تاکنون از ٢٥ شرکت متقاضی دارنده موافقت اصولی، ٩ شرکت با اپراتورهای تلفن‌همراه قرارداد عمده‌فروشی امضا کرده و وارد همکاری شده‌اند و ٣ شرکت دارنده موافقت اصولی نیز از دریافت پروانه انصراف داده‌اند.
معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری درباره وضع قرارداد عمده‌فروشی اپراتورها گفته بود؛ درحال حاضر از میان ٩ شرکت دارنده موافقت اصولی فعالیت دراین عرصه، ٥ شرکت با اپراتور رایتل، دوشرکت با اپراتور همراه اول و دوشرکت با اپراتور ایرانسل قرارداد همکاری امضا کرده‌اند.
عباسی شاهکوه اظهار امیدواری کرده بود که با توجه به واگذاری شماره‌ها و مجوزهای لازم طی روزهای آینده، سه اپراتور دارنده مجوز فعالیت درعرصه اپراتورمجازی، می‌توانند تا سه‌ماه آینده سرویس‌دهی به مشترکان را آغاز کنند.
پرداخت پول از طریق گوشی‌های هوشمند
این سیم‌کارت‌ها علاوه بر ارایه سرویس‌های پایه تلفن‌همراه یعنی مکالمه و پیامک، قابلیت ارایه اینترنت پرسرعت ۳G و ۴G  را نیز دارا بوده و درقالب آنها می‌توان از سرویس‌های ارزش افزوده هم بهره گرفت.
گفته شده؛ سیم‌‌کارت‌هایی که قرار است به ‌زودی وارد بازار شوند، امکان دسترسی به سرویس‌های بانکی و خدمات پرداخت الکترونیک را فراهم کرده و برای نخستین‌بار درکشور خدماتNFC  را نیز پشتیبانی می‌کنند.
مهم‌ترین کاربرد NFC، پرداخت پول ازطریق گوشی‌های هوشمند است. برای این منظور، کاربر اطلاعات مربوط به کارت اعتباری خود را درگوشی ذخیره می‌کند و در زمان خرید، گوشی را به دستگاه NFC ‌خوان نزدیک می‌کند تا پرداخت انجام شود.
خرید این سیم‌کارت‌ها ازطریق اینترنت و با مراجعه به سایت شرکت انجام می‌شود. قیمت سیم‌کارت‌های دایمی این اپراتور نیز ۱۵۶‌هزار تومان و قیمت سیم‌کارت‌های اعتباری آن ۲۴‌هزار تومان تعیین شده و هزینه دسترسی به خدمات پایه آنها هم مثل سایر اپراتورهای تلفن‌همراه است.
اپراتور مجازی چیست؟
اپراتور مجازی تلفن‌همراه اپراتوری است که خود عملا دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌ها نیست. این نوع اپراتور با بستن قرارداد با یک اپراتور دیگر که دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌هاست، این خدمات را به‌ صورت عمده خریداری می‌کند، سپس با نشان تجاری و برند خود به فروش خدمات تلفن‌همراه، در بازار خرده‌فروشی اقدام می‌کند.
به عبارت دیگر، MVNOها سرویس ویژه‌ای متفاوت ازخدمات تلفن‌همراه ارایه نمی‌دهند، بلکه شرکت‌های اپراتورمجازی می‌تواند با استفاده از بستر تلفن‌های همراه محتوا و اپلیکیشن‌های داخلی را ارایه دهند و برای رسیدن به این نقطه لازم است میزان تولید محتوا افزایش پیدا کند.
اگرچه درحال حاضر بخش زیادی ازمحتوای اینترنتی، تولید داخلی است، اما باید از تولید‌کنندگان اپلیکیشن‌های داخلی حمایت بیشتری صورت بگیرد و به نوعی نهضتی درتولید محتوا انجام شود. سیاست دولت و وزارت ارتباطات هم این است که تولید محتوای داخلی تا مرز ۵۰ تا ۶۰‌درصد افزایش پیدا کند، اما از آنجا که دولت نمی‌تواند تأمین‌کننده محتوا باشد، برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز آن تلاش می‌کند که اپراتور مجازی یکی از این زیرساخت‌هاست.
پیش از این حسین فلاح، مدیر بررسی‌های اقتصادی سازمان تنظیم مقررات رادیویی درخصوص این‌که اپراتور مجازی چیست و چه کارکردی دارد، گفته بود: سرویس‌های اپراتور چهارم که به‌عنوان اپراتورمجازی درکشور فعالیت خواهند کرد، همان سرویس‌های مشابه اپراتورهای موجود را ارایه می‌دهند و عمده تفاوتی که خواهند داشت، این است که شبکه دسترسی یا همان طیف رادیویی را ندارند.
حسین فلاح درتوضیح بیشتر این مطلب گفت: با توجه به این‌که کشور از نظر پوشش تلفن‌همراه به درجه اشباع رسیده و مشترکان می‌توانند علاوه برخدمات تلفنی از خدمات اینترنتی نیز با استفاده از سیم‌کارت‌هایشان استفاده کنند، لازم است روی این بستر موجود خدمات محتوایی و ارزش افزوده جدید ارایه شود.
اصول حاکم بر پروانه‌های مجازی تلفن‌همراه اسفندماه‌ سال گذشته درکمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد و براین اساس اعلام شد: اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی دریافت پروانه MVNO می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مطالعه دقیق این مصوبه و فراخوان صدور پروانه MVNO ازشرایط دریافت پروانه و مدارک و مستندات لازم آگاه شده و از پانزدهم اردیبهشت تا پانزدهم مردادماه ‌سال‌جاری درخواست خود را همراه با مدارک و مستندات لازم به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کنند.
فعالیت ‌هزار اپراتور مجازی در دنیا
در دنیا نخستین MVNO توسط اپراتور دانمارکی  TELE۲ راه‌اندازی شد و پس از آن‌که موج این پدیده اروپا را فرا گرفت، اپراتورمجازی موفق انگلیس در‌سال ۱۹۹۹ میلادی (۱۳۷۸ شمسی) با برند Nextel به فروش خدمات مخابراتی اپراتور UK پرداخت. موفقیت این اپراتور فاقد شبکه و تجهیزات به شکل‌گیری اپراتور مجازی «ویرجین موبایل» در ایالات متحده آمریکا منجر شد. اپراتوری که توانست از ابتدای آغاز به کار خود تاکنون رقمی بالغ بر ۴۸۰‌میلیون درآمد داشته باشد.

درحال حاضر، در دنیا حدود ٢٦٠ اپراتور اصلی وجود دارد که آنها دارای زیرساخت‌های فیزیکی مانند آنتن‌های BTS و امثال آن هستند که سه اپراتور کشورمان هم جزو آنها هستند، اما هم‌اکنون بیش از‌ هزار اپراتور مجازی درجهان فعالیت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا