اقتصاد مقاومتی مردم محور است/دانشگاه الگویی برای اجرای اقتصاد مقاومتی

بصیر، اصطلاح اقتصاد مقاومتی برای اولین بار در ایران در سال1389 از سوی مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از کارآفرینان کشور مطرح شد و پس از آن نیز در سخنرانیهای متعددی مورد تأکید ایشان قرار گرفت.
اقتصاد مقاومتی آمادگی و مقاومت در برابر توطئهها و برنامههای كشورهای دیگر است در شرایطی که تجارت و تعاملات بینالملل برای آن کشور مجاز نمیباشد و بر این اساس اقتصاد مقاومتی، تنها تبدیل کننده تهدید تحریم به فرصت است.
درباره اقتصاد مقاومتی نظرات و تعاریف مختلفی وجود دارد كه هر یك بر جنبههایی تأكید دارند، كه در این میان بر نظرات رهبر معظم انقلاب تأكید میشود و به نظر رهبر معظم انقلاب معنای اقتصادمقاومتی آن است كه كشور اقتصادی داشته باشد كه هم روند رو به رشد اقتصادی در آن محفوظ بماند و هم آسیبپذیری را كاهش دهد، یعنی وضع اقتصادی به نحوی باشد که در مقابل ترفندهای دشمنان که همیشگی و به شکلهای مختلف بوده و کمتر آسیب و اختلال پیدا کند.
حسن عمادی کارشناس اقتصادی در گفتوگو با بصیرنیوز با اشاره به اینکه دانشگاه میتواند مدل مفهومی و الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی خاص جمهوری اسلامی ایران را طراحی و برنامههای عملیاتی و اقدامات لازم برای پیادهسازی اقتصاد مقاومتی را در سطح كشور پیشبینی کند.
وی، افزود: باید طرحهای پژوهشی درون دانشگاهی، طرحهای پژوهشی برون دانشگاهی و تشویق مقالات متناسب با نیازهای مطالعاتی کشور و امکان بیشتر ارتباط دانشگاه با صنعت اصلاح شود.
عمادی با بیان اینکه یکی از اقدامات پیشنهادی که دانشگاه میتواند در آن به طور تخصصی نقش آفرینی کند، تدوین و گزارش شاخصهای پایش سیاستهای اجرایی اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: میزان تحقق برنامههای عملیاتی و اقدامات پیشبینی شده این سیاستها را سنجش و ارزیابی کند.
وی، یادآور شد: تحقق این هدف نیاز به تسهیل روابط دانشگاه با مراکز پژوهشی اصلی کشور و نیز نهادهای تصمیمگیری و اجرایی مانند مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور و اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی دارد.
این کارشناس، گفت: به عنوان پیشنیازهای اصلی پیادهسازی سیاستهای اقتصاد مقاومتی، دانشگاه میتواند از طریق انجام پایاننامهها و طرحهای پژوهشی و نیز استفاده از ظرفیتهای موجود در مراكز پژوهشی برای انجام تحقیقات بنیادی، توسعههای و كاربردی در زمینه اقتصاد مقاومتی، به غنای بیشتر این مبحث افزوده و راهكارهایی اجرایی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در كشور ارائه کند.
عمادی، تصریح کرد: دانشگاه با حمایت از فعالسازی مراكز رشد و تأسیس شرکتهای دانش بنیان میتواند نقش بهسزایی در تولید و تجاریسازی علم، توسعه کارآفرینی و نوآوری، ارتباط با صنعت و در نهایت تحقق اقتصاد دانش بنیان ایفا کند.
وی، خاطرنشان کرد: بازنگری در فرایندهای مربوط به پایاننامهها و رسالههای دانشگاه و نیز مقررات مراکز رشد و شرکتهای دانش بنیان میتواند در این زمینه راهگشا باشد.
مهدی آباد کارشناس سیاسی اقتصاد در گفتوگو با خبرنگار ما، درباره تفاوت اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی که در اروپا رواج پیدا کرده، اظهار کرد: بخش بزرگی از اقتصاد ریاضتی را مردم به دوش میکشند و در این راستا باید هزینه اجتماعی و رفاه باید کاهش پیدا کند و همچنین نرخ مالیاتها افزایش و حقوق مسئولان را کاهش دهند.
وی، خاطرنشان کرد: مسئلهای که در زمینه اقتصادمقاومتی از آن غفلت شده، شناسایی نقاط قوت و ضعف کشور است که برای رفع این مشکلات باید تلاش کرد.
آباد با گریزی به سخنان رهبری با بیان اینکه در زمینه اقتصادی باید به داشتهها و فناوری خود تکیه کنیم و وابسته به کشورهای دیگر نباشیم، گفت: اقتصاد مقاومتی مردم محور است و نباید متکی به دولت باشد که این امر مغفول مانده است.
این کارشناس اقتصاد مقاومتی را دانش بنیان و حلقه وصل میان دانشگاه و اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: واژه اقتصاد مقاومتی یک موضوع نو و در موارد بسیاری در جاهای مختلف وجود دارد اما موضوع گنگی در سطح جامعه بوده چراکه بسیاری با ابعاد و ماهیت آن آشنا نشدند و موجب ابتر ماندن این موضوع شده است.
وی، افزود: دانشگاه باید مفهوم و چالشهای اقتصاد مقاومتی را تبیین کند.
آباد، گفت: نقاط ضعف و قوت جامعه در مقوله اقتصادمقاومتی باید شناسایی شود و برای رفع نقایص اقتصاد مقاومتی از طریق میزان شاخصههای آن در دانشگاه باید مورد بررسی قرار داد تا دانشگاه در این زمینه تولیدات مناسب با نیاز جامعه را ارائه دهد و باید وابستگی کشورمان را با کشورهای دیگر رفع کنیم.
این کارشناس، تأکید کرد: در دانشگاهها باید با برگزاری سمینارها و همایشهای مختلف در زمینه اقتصاد مقاومتی و کرسی آزاد اندیشی با رشتههای مختلف علمی برای تبیین این مقوله تلاش شود.
وی، یادآور شد: برگزاری سمینار و همایش در مقوله اقتصاد مقاومتی نباید به شکل سمبولیک باشد که این از معضلات علوم دانشگاهی است.
آباد با بیان اینکه دانشگاه در زمینه اقتصاد مقاومتی میتواند در شناسایی ظرفیتها و پتانسیلهای بالقوه در کشور موثر باشد تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی و دانشگاهها همچون حلقهای برای دانش بنیان کردن جامعه همسو با هم در حال تلاش هستند که در این زمینه نیاز به ظرفیتهای زیاد نیروهای انسانی است که از دو سطح نخبگان و نیروی کار تشکیل شده و نقش نخبگان از نظر علمی در دانشگاه در حال تولید علم برای افزایش چرخش اقتصادی جامعه برای خودکفایی و نظریه پردازی هستند.
وی، گفت: از آنجایی که اقتصاد مقاومتی به عنوان اقتصاد الگو مطرح است و باید از یک مجرای علمی عبور کند و این مجرا میتواند دانشگاه باشد.
آباد، تأکید کرد: دانشگاه باید چارچوب اقتصاد مقاومتی را در مسیر مشخص تبیین کند که فرهنگ در این هنگام خود را نشان میدهد چراکه هر تغییری نیاز به فرهنگ دارد بنابراین تغییرات اقتصاد مقاومتی باید مبتنی با فرهنگ آن جامعه باشد و شناسایی فرهنگها و طراحی آن فرهنگها وظیفه نهادهای دانشگاه است و باورهای غلط نیز میتواند تأثیر مخرب بر اقتصاد ایجاد کند.
به گزارش بصیرنیوز، در راستای فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی، دانشگاه با برگزاری كارگاههای آموزشی در سطح مدیران، اعضای هیأت علمی، كاركنان و دانشجویان، همایش و سخنرانیهای علمی در سطح گروه، دانشكده و دانشگاه و نیز استفاده از ظرفیتهای موجود در دانشگاه مانند نشریات، فصلنامهها، پیكها، صفحات اینترنتی و سایر ابزارها و وسایل ارتباط جمعی اقدام کند.
در نهایت به منظورانجام امور اجرایی درون دانشگاه، مدیریت و اصالح الگوی مصرف، صرفهجویی در هزینهها، استفاده بهینه از منابع و داراییهای موجود و خرید كاالها، اقالم و مواد مصرفی دانشگاه از بین تولیدات داخلی به منظور حمایت از تولیدكنندگان كشور وترویج و مصرف کاالهای داخلی میتواند كمك بهسزایی را در تحقق اقتصاد مقاومتی در دانشگاه داشته باشد و همچنین افزایش بهرهوری سرمایه انسانی مدیران، اعضای هیأت علمی و كاركنان در دانشگاه نیز كمك شایانی در تحقق این امر میکند.