بصیرنیوز گزارش می‌دهد؛

احسان و نیکوکاری اصل اساسی جامعه/نیکی کردن باید از ریا و آزار به‌دور باشد

بصیرنیوز، احسان برگرفته از حسن است که در دو معنای نعمت بخشیدن به دیگری، و احسان در کار و عمل، کاربرد دارد و کسی که علم نیکوی را بیاموزد یا عمل نیکی را انجام دهد، از جمله نیکوکاران به حساب می‌آید.
احسان، یعنی نفع و نیکی رساندن به دیگران، بدون انتظار پاداش متقابل و جبران نیکی، به طوری که در نیکی بهتر عمل کرده و به بدی در مرتبه‌ای پایین‌تر پاسخ دهیم، یا اینکه به دیگران خدمت کنیم بدون ‌آنکه در انتظار پاداش باشیم.
آنچه از آیات قرآن به دست می‌آید که احسان، نوعی گذشت از حق شخصی و ایثار است و به همین دلیل مولای متقیان، علی علیه السلام می‌فرماید: «مهم‌ترین جزء ایمان، احسان به مردم است».
امیر عباس‌تبار یک کارشناس علوم دینی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه احسان و نیکوکاری، یکی از اصول اساسی ارزش‌ها در جامعه اسلامی است، گفت: احسان برگرفته از حسن است که در دو معنای نعمت بخشیدن به دیگری، و احسان در کار و عمل، کاربرد دارد.
وی، افزود: کسی که علم نیکویی را انجام دهد می‌تواند آن عمل نیک خود را به دیگران بیاموزد و بر این اساس سخن امیرمؤمنان علیه السلام که می‌فرمایند “مردم به آنچه از کارهای شایسته و نیک می‌آموزند یا به آن عمل می‌کنند، نسبت داده می‌شوند.”
عباس‌تبار، تصریح کرد: واژه احسان به معنای انجام دادن کار نیک که تمامی انسان‌ها باید با انجام کار نیک رضایت خداوند را جلب کنند و به دنبال جلب توجه برای خود نباشند.
وی، یادآور شد: در برخی موارد افرادی برای خودنمایی کارهایی برای دیگران انجام می‌دهند و با بیان آن فعالیت، فردی را شرمنده اقدام خود می‌کنند که این از نیکی به دور است.
علی بهرامیان کارشناس الهیات در گفت‌وگو با خبرنگار ما، درباره احسان و نیکی، گفت: در سخنان امامان معصوم علیهم السلام، کمک به برادر دینی، با صد مرتبه طواف واجب خانه خدا برابری می‌کند.
وی، افزود: پس از اجرای حکم خدا و پیاده کردن احکام الهی، خدمت به محرومان، از شیرین‌ترین عبادت‌ها و سنت پیامبر و معصومان علیهم السلام است.
بهرامیان، تصریح کرد: احسان و نیکی به دیگران، مانند دیگر اعمال نیکو آثار و برکاتی چون ایمنی از خطرات قیامت، خشنودی خداوند و ثوابی معادل رزمندگان و شهیدان بدر و احد به همراه دارد.
این کارشناس با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام درباره احسان و نیکی که فرمود «اگر از منزلت مؤمن در پیشگاه خدا آگاه باشید، در برآوردن حاجت او کوتاهی نخواهید کرد»، گفت: در جامعه‌ای که بر مبنای الگوی اسلامی و مکتب علوی تشکیل شده است، مسلمان نمی‌تواند در برابر نیازها و گرفتاری‌های برادران دینی خود بی‌تفاوت باشد، بلکه با احساس مسئولیت، در پی کمک و رفع مشکلات آنان باید اقدام کنند.
وی، احسان و نیکوکاری را از آثار ارزشمند آرامش روحی دانست و تصریح کرد: احسان و نیکوکاری باعث تعدیل ثروت در جامعه شده و نظام طبقاتی را از بین می‌برد، دوستی و صمیمیت را بین افراد جامعه، ایجاد کرده و آمرزش گناهان انسان را موجب می‌شود.
بهرامیان، افزود: سعادت و عاقبت به خیری انسان های نیکوکار در دنیا و آخرت تضمین شده است و موجب محبوبیتشان در پیشگاه خداوند می‌شود.
به گزارش بصیرنیوز، نباید طوری به دیگران نیکی کنیم که موجب شرمساری آنان شود و همچنین برای خودنمایی نیز احسان نکنیم چراکه آثار و برکات احسان و نیکوکاری در صورتی نصیب انسان می‌شود که رسیدگی و کمک به نیازمندان برای رضای خداوند باشد و از ریا و خودنمایی و آزار و اذیت و منت گذاری دور باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا