خودروی کار کرده بخریم یا نه؟
بصیرنیوز،دم عید است و تب خرید خودرو داغ میشود. همه به دنبال این هستند که در تعطیلات عید بیوسیله نمانند و مراکز تعویض پلاک، ساعات کاری خود را افزایش میدهند تا پاسخگوی حجم زیاد معاملات خودرو باشند. به همین مناسبت، میخواهیم به نقل از چی چند کلمه درباره خرید خودروی دست دوم صحبت کنیم.
اول. به قدر کافی «توی سر قیمتش خورده». وقتی خودرو را از کارخانه تحویل میگیرید و کیلومتر کارکرد آن از عدد ۱۰۰ کیلومتر ناقابل رد میشود، دیگر «صفر» نیست و بسته به مقدار کارکرد و قیمت اصلی وسیله، از یک تا چند میلیون تومان از قیمتش میافتد. افت قیمت سال اول استفاده از خودرو، حداقل دو برابر افتِ قیمت در سالهای دیگر است. یعنی مثلا خودروی ۳۰ میلیونی، بعد از یک سال، حدود ۳-۴ میلیون از قیمتش کم میشود، و در سالهای بعد حدود ۲ میلیون.
دوم. خودروهای ایرانی، یک سری خرج مربوط به «صفر» بودن دارند. این خودروها اخیراً آنقدر بیکیفیت ساخته میشوند که بعد از تحویل از کارخانه، حتماً باید توسط یک تعمیرکار حرفهای بازدید شوند و بعضا تا یک میلیون تومان خرج روی دست صاحبشان میگذارند. (برای مثال، نویسنده این مطلب مجبور شد برای سورن صفر کیلومتر، چهار حلقه لاستیک نو بخرد!) خرجهای دیگری مثل روکش صندلی و دزدیگر و ضبط و … هم معمولا بر دوش اولین خریدار هستند!
سوم. تخفیف بیمه شخص ثالث در ایران «روی خودرو» است و خودروی صفر، تخفیف بیمه ندارد. بنابراین، خودرویی که ۴ سال کار کرده باشد، ۳۵ درصد تخفیف بیمه دارد و این موضوع با افزایش دیّه، اهمیت بیشتری پیدا میکند. لایحه انتقال تخفیف بیمه به شخص در دست تصویب است و ممکن است به زودی اجرایی شود. ولی تا وقتی اجرایی نشده، حواستان باشد که خودروی صفر، در سال اول حدود ۹۰۰ هزار تومن هزینه بیمه دارد. (در سال آینده احتمالا به یک میلیون تومان خواهد رسید)
دم عید بخرم یا نه؟
تا چند سال پیش ممکن بود خودرو قبل و بعد از عید تا یک میلیون تومان اختلاف قیمت داشته باشد. ولی در این بازارِ خراب، از این خبرها نیست و تا وقتی که رونق بازار بر نگردد، میتوانید با خیال راحت قبل از عید خرید کنید. مطمئن باشید اختلاف قیمت قبل و بعد از عید خودرو، از هزینه اجاره خودرو در تعطیلات کمتر است!
خودروی چینی بخرم یا نه؟
خودروهای چینی خیلی خوب و بد دارند و اصلا اینطور نیست که بگوییم همه شان بد یا همهشان خوبند. مثلا لیفان x60 مشکل اساسی در کلاچ دارد و در ترافیک مشکل ایجاد میکند. اما جَک مدل j5 و s5 خودروهای خوبی هستند و در رده قیمتی خودشان به خوبی رقابت میکنند. قبل از خریدن خودروی چینی، حتما از کسی که آن خودرو را استفاده کرده، سوال بپرسید و جستجو کنید. ماشاءالله اینقدر تنوع برند دارند که اینجا نمیشود دربارهشان توضیح خاصی داد.
به طور کلی، خودروهای بیکیفیت چینی مثل MVM110 بعد از یکی دو سال استفاده آنقدر افت میکنند که دیگر نمیشود سوارشان شد. مثلا جنس پلاستیک خشک و ضعیف سپرِ این خودروها باعث میشود تا بعد از یکی دو برخورد کوچک، سپر کاملا بشکند و ظاهر بسیار زشتی به خودرو بدهد. در حالی که جنس سپر همین سمند خودمان اقلا کمی انعطاف دارد! خودروی دست دوم چینی ـ خصوصاً از بیکیفیتها ـ جزو پیشنهادهای ما نیست!
چه رنگی بخرم؟
رنگ مورد علاقه ایرانیها «سفید» است. سفید به دو دلیل محبوبیت دارد: خنک بودن در تابستانهای گرم ایران، و سهولت در ترمیم و قلمگیری و نقاشی دوباره. یک خودروی آبی دلفینی، از مشابه سفید خود ممکن است تا دو میلیون تومان ارزانتر باشد. اگر به فروش خودرویتان اهمیت میدهید و احساس میکنید ممکن است یک روز بخواهید دوروزه خودرویتان را بفروشید، حتماً سفید بخرید.
با چقدر کارکرد بخرم؟
اگر محدودیت بودجه دارید، به دنبال خودرویی باشید که ۳-۴ سال کار کرده باشد. در این مدت، خودرو باید بین ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر راه رفته باشد. هرچه کمکارکردتر، بهتر! با این کارکرد، خودرو آنقدرها کهنه نشده و به خرج نیافتاده، کلی تخفیف بیمه دارد، و البته کلی هم توی سر قیمتش خورده! اگر دستتان بازتر است، سراغ یکی دو سال کارکرده بروید. به هیچ عنوان خودرویی با کارکرد بیشتر از ۷ سال نخرید! چه ایرانی و چه خارجی، مصیبت دارد.
از کجا آگهی ببینم؟
آگهیهای خودرو معمولا در سه رسانه دیده میشوند:
باما: آگهیها کمی گرانتر هستند و فروشندگان میخواهند سر حوصله و «به قیمت» بفروشند.
دیوار: آگهیها تقریبا واقعی هستند و فروشندگان واقعاً فروشنده هستند!
همشهری: اینها کسانی هستند که هنوز «سنتی» معامله میکنند. اگر بتوانید بر وسوسه دیدن «عکس» خودرو در آگهی غلبه کنید، همشهری بسیار رسانه خوبی است.
عبدل آباد بروم یا نه؟
اگر آنقدر در این زمینه وارد نیستید که برای کسب اطلاعات، این مطلب را میخوانید، نه! نروید!
صبر کنیم خارجیها بیایند یا نه؟
اگر قصد خرید خودروی چینی صفر را دارید و میخواهید بیشتر از ۵۰ میلیون هزینه کنید، قطعاً صبر کنید. ولی به نظر نمیرسد که خودروسازهای خارجی حداقل تا یک سال دیگر برنامهای برای رقابت در سطح قیمتی ۲۰-۳۵ میلیون داشته باشند.
چه خودرویی ایدهآل است؟
چندمشخصه ایدهآل برای خودرو وجود دارد:
بدوون رنگ: یعنی هیچ تصادف جدی نداشته است
سند دست اول: یعنی فروشنده شخصا خودرو را از کمپانی تحویل گرفته، یک مدت سوار شده و الان میفروشد. به این معنی که با دلال معامله نمی کنید و فروشنده، خودش مصرفکننده بوده.
تخفیف بیمه کامل: یعنی به تعداد سالهای کارکرد خودرو، از بیمه استفاده نشده باشد و تخفیف عدم خسارت کامل باشد.
بیمه داشته باشد: خودرو حداقل ۸ ماه بیمه داشته باشد.
وضعیت فنی و رنگ خودرو را مشخصاً کارشناس باید تایید کند. بیگدار به آب نزنید.
ممکن است در آگهی عباراتی ببینید مثل «تخفیف به علت مهاجرت» و… اما یادتان باشد. اینها همهاش قصه است! هیچ ارزانی بیدلیل نیست. عباراتی مثل «یک لکه رنگ» یا «کف دست رنگ» هم ممکن است به معنای تعویض کامل یک دَر باشند. به این حرفها اعتماد نکنید. ماشین را باید کارشناس خبره زیر و رو کند. اگر یکی از فامیلها دستی بر آتش دارد، معنایش این نیست که میتواند ماشین را کارشناسی کند.
گفتن یک تجربه شخصی به نظرم قضیه را بهتر روشن میکند. یکی از همسایگان ما در محل کار، که از قضا پزشک هم بود، قصد فروش یک خودروی زانتیا را داشت و صافکاری که در همسایگی ما قرار داشت، با اطمینان تایید کرد که این خودرو حتی یک لکه رنگ ندارد. اما با حضور کارشناس درست و حسابی، مشخص شد یک در خودرو تعویض است، یک در رنگ دارد، رکاب رنگشدگی شدید با بتونهکاری قطور دارد و سپر و در صندوق عقب تعویض شده! جالب اینجاست که آقای دکتر هم بیخبر بود و در واقع فروشنده قبلی که او هم مورد اعتماد دکتر بود، این موضوع را پنهان کرده بود.
به حرف فروشنده اعتماد نکنید. ممکن است خیلی وقتها فروشنده «نداند» که خودروی او دقیقا در چه وضعیتی قرار دارد.