جنایت آمریکا درقبال ساکنان جزايره کوچک

به گزارش بصیر به نقل از  مشرق، مردم جزایر مارشال سالها با آثار دهها آزمایش هسته ای و هیدروژنی آمریکا در آبهای این منطقه دست و پنجه نرم کرده اند و اینک متعهد هستند خطرات و آثار این سلاح ها را به مردم سراسر جهان گوشزد کنند.
دانشمندان هسته ای آمریکا شصت و هفت مورد آزمایش هسته ای و هیدورژنی در دهه های چهل و پنجاه میلادی در آبهای این جزایر انجام دادند.
ساکنان این جزایر با گذشت بیش از شش دهه از پایان این آزمایش ها ، هنوز با آثار مخرب آنها دست به گریبان هستند.

کریستوفر جی لوئک رئیس جمهور جزایر مارشال گفت: مردمی که در مناطق مختلف جهان از آثار بمب های هسته ای لطمه و آسیب دیده اند باید متحد و یکصدا به جامعه جهانی از غیر انسانی بودن این سلاح ها بگویند. مردم ما در جزیره مارشال بیش از نیم قرن است که از آثار آزمایش های هسته ای رنج می برند.
لوئک اظهارداشت: آمریکا در سال هزار و نهصد و پنجاه و چهار در منطقه جزایر مارشال یک آزمایش هیدروژنی انجام داد که هزار برابر از بمبی که علیه مردم هیروشیما استفاده کرد، قوی تر بود. این جزایر مستعمره آمریکا بودند ولی دولت آمریکا هیچ هشداری به ساکنان مناطق مجاور با این آزمایش نداد.
وی افزود: دولت آمریکا اذعان کرد بیش از دویست و پنجاه نفر از مردم این جزایر در معرض مواد رادیو اکتیو قرار گرفتند. آزمایش هسته ای قدرتمند آمریکا، خدمه یک قایق ماهیگیری ژاپنی را نیز تحت تاثیر قرار داد. یکی از این افراد شش ماه بعد جان باخت. رئیس جمهور جزایر مارشال در سفر به ژاپن در شصتمین سالگرد این آزمایش هسته ای شرکت کرد.

 وی ادامه داد: ما هنوز افرادی را در این جزایر داریم که از این آزمایش ها بیمار شده و رنج می برند. مساله هسته ای در الویت اول سیاست خارجی من قرار دارد. من خواهان ممنوعیت استفاده از این سلاح ها در جهان هستم.

قرار است رئیس جمهور جزایر مارشال نخستین بار از شهر هیروشیمای ژاپن دیدار کند و با مردم و بازماندگان حمله اتمی آمریکا ارتباط برقرار کند.

وی خاطرنشان کرد: مردم در سراسر جهان نباید دیگر شاهد استفاده از این سلاح ها باشند. هرچند تا کنون در این زمینه موفق نبوده ایم. فعالان مخالف با فعالیت نیروگاه های اتمی پس از حادثه سونامی سال دوهزار و یازده و نشت مواد اتمی از نیروگاه اتمی فوکوشیما، همچنان برای تعطیلی این نیروگاهها تلاش می کنند.
رئیس جمهور جزایر مارشال تاکید کرده است که مردم نباید هرگز حملات هسته ای آمریکا و کشتار مردم بی دفاع را فراموش کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا