بهترین محلول طبیعی برای شستن میوه و سبزیجات

بصیرنیوز،سوپرمارکت‌ها پر از شوینده‌های میوه و سبزیجات است. تعدادی از دانشمندان آن‌ها را مورد آزمایش قرار داده اند تا عمل کرد آن‌ها را ببینند. در ادامه این مطلب را به نقل از آشپزباشی بخوانید.

بر اساس نظرات مشتریان، شما نگران باقی مانده‌ی آفت کش‌هایی که بر روی محصولات تازه می‌مانند هستید یا حد اقل ۸۵ درصد از شما این گونه‌اید؛ و این همه‌ی نگرانی‌ای نیست که باید نسبت به میوه‌ها و سبزیحات داشته باشید – سالمونلا و E. coli و چیزهایی مانند دی‌فنیل‌آمین (DPA) هم هستند که به سیب‌ها بعد از چیدنشان می‌زنند تا در زمانی که سردخانه نگهداری می‌شوند، بی‌نقص بمانند. (DPA از موضوعات مورد بحث است، در آمریکا توسط مراجع قانونی استفاده از آن بلامانع است، اما در اروپا ممنوع است.) و بعد، گرد و خاکی که بر روی آن‌ها مانده است که حتما زمانی با چیزی که در زمین می‌روییده، در تماس بوده است، اما لازم نیست تا با سیستم گوارش شما هم تماس پیدا کند.
میوه‌ها و سبزیجات را با سرکه و آب بشویید
کسی که سبزیجات می‌خورد، چه کاری باید انجام دهد؟
یکی از موضوعات مهمی که راجع به میوه‌ها و سبزیجات تازه وجود دارد – این که می‌توانید آن‌ها را خام بخورید – منبع خطر آن‌ها است: هیچ نقطه‌ای وجود ندارد که بتوانید باکتری‌ها را با گرما از بین ببرید.
این جا است که محصولات شوینده وارد می‌شوند. سوپرمارکت‌ها لبریز شده‌اند از این محصولات: شوینده‌ها، اسپری‌های میوه و سبزیجات، و محصولات دیگری که قصد دارند تا با استفاده از روغن‌های طبیعی، (مانند روغن پرتقال) و مواد فعال سطحی‌ای که از گیاهان به دست آمده‌اند (که از کشش سطحی می‌کاهد و پاک کردن آفت‌ها را آسان می‌کند) میوه‌ها را تمیز کنند. این مواد طبیعی احتمالا هیچ ضرری ندارند، اما آیا واقعا کار می‌کنند؟ بگذارید ببینیم که نظر دانشمندان در این مورد چیست.
آزمایش A
در سال ۲۰۰۰، مرکز آزمایشگاهی کشاورزی کنتیکت، چهار محصول تجاری موجود را بر روی گروهی از میوه‌ها و سبزیجات آزمایش کردند و آن را با محلول یک درصد مایع ظرف شویی و تن‌ها با آب شستن، مقایسه کردند. محققین به دنبال تاثیر هر ماده در کاهش حشره کش‌ها و قارچ کش‌ها بودند.
نتیجه؟ تقریبا هیچ تقاوتی بین استفاده از آب شیر و مواد شوینده‌ی میوه و سبزیجات، در کاهش ۹ آفت کشی که مورد مطالعه قرار گرفتند، وجود نداشت.
امتیاز برای: آب شیر
آزمایش B
بعضی از افراد در دانشگاه مین هم یک محصول شوینده‌ی محبوب را مورد آزمایش قرار دادند و آن را با آب مقطر و دو روش پر زرق و برق دیگر مقایسه کردند تا مبارزه‌ی آن‌ها با میکروب‌ها و آفت‌کش‌ها را مقایسه کنند.
نتیجه؟ محققان دریافتند که شوینده، به همان اندازه‌ی آب مقطر میکروب‌ها را پاک کرد پس شاید بتوان گفت که شوینده موثر بوده است. از سوی دیگر، نویسندگان گزارش این مطالعه یاد کردند که از آن‌جایی که محصولات شوینده گران هستند، می‌توانید به جای آن‌ها از آب مقطر یا آب سرد شیر بسیار تمیز استفاده کنید.
امتیاز برای: آب شیر یا آب مقطر
آزمایش C
مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۷ در NPR منتشر شد، گزارشی از دو پیشرفت جداگانه در روش‌هایی که برای پاک سازی وجود داشت، ارائه داد. یکی از آن‌ها توسط محققان دانشگاه ایالتی تنسی انجام شد و دیگری توسط کارکنان مجله‌ی Cook’s Illustrated. اولی، به آزمایش یکی از محصولات تجاری پرداخت و دیگری آب شیر را با محلولی از سرکه، برس سبزیجات و یک محلول صابون آنتی‌باکتریال مقایسه کرد. (گزینه‌ی آخر معمولا پیشنهاد نمی‌شود – نیاز نیست تا صابون آنتی‌باکتریال بخورید.)
نتیجه؟ محقق ارشد مطالعه‌ی دانشگاه تنسی، گفت که استفاده از محصول تجاری را لازم یا موثر ندید؛ و Cooks Illustrated دریافت که در حالی که آب شیر و برس سبزی تقریبا ۸۵ درصد از باکتری را از محصولات پاک کردند (کمی بیشتر از یک آب زدن ساده) محلول سرکه (یک چهارم سرکه، سه چهارم آب) ۹۸ درصد از باکتری‌ها را پاک کرد. امتیاز برای: آب شیر یا محلول سرکه
آزمایش D
یکی دیگر از مطالعاتی که به بررسی تاثیر روش‌های شست و شو با محصولات شوینده پرداخت، توسط دانشگاه گرجستان در آتن در سال ۲۰۱۲ انجام شد. محققان آب شیر را در برابر محصولات شوینده‌ی تجاری و دو ماده‌ی دیگر قرار دادند. آن‌ها به شکل اختصاصی به دنبال E.Coli، لیستریا و سالمونلا بودند.
نتیجه؟ در حالی که گفتند که هیچ کدام از روش‌ها به شکل ترکیبی استفاده نشد – مثلا از محصول شوینده‌ی تجاری علاوه بر شست و شوی کامل میوه در زیر آب استفاده نکردند – محققین دریافتند که استفاده از شوینده‌های میوه و سبزیجات، کم اثر‌ترین راه در پاک کردن عوامل بیماری زا از روی محصولات تازه است.
نتیجه
آب مقطر ارزان است، سرکه هم ارزان است، آب شیر ارزان‌تر است و برس سبزیجات هم محصولی است که تن‌ها کمی به شست و شوی شما کمک می‌کند؛ و این‌ها همه‌ی چیزی است که برای شستن میوه و سبزیجات نیاز دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا