اختصاصی بصیر

چرا بعضي ها فكر مي كنند دوستي گرگ و ميش شدني است؟

بصیر، سادات کرمی/ با توجه به رويكرد آقاي روحاني درخصوص ديپلماسي خارجي چنديست كه شاهد تحرك وافر دولت در اين حوزه هستيم . بي شك اين تكاپوي ديپلماتيك و همچنين تلاش در جهت تقويت ارتباطات و تعاملات با ساير كشورها يكي از نقاط قابل تقدير اين دولت مي باشد.

اما آن چيزي كه در مسير اين ارتباطات و تعاملات بايد مد نظر بوده و غايت و هدف هر دولتي در جمهوري اسلامي قرار بگيرد، همان اصولي است كه بارها توسط معمار كبير انقلاب و به دنبال آن مقام معظم رهبري بيان شده و اهداف نظام در آن راستا ترسيم گرديده است ؛ و آن عبارتست از مبارزه با استكبار و مستكبر (در غالب نگاه تقابلي با استكبار) و دفاع از مظلومين جهان . همين هدف و به دنبال آن همين رفتار است كه ماهيت ديپلماسي جمهوري اسلامي را در بين ساير ديپلماسي هاي رايج در جهان برجسته مي كند.

حال سؤال اينجاست كه آيا مي توان با اين نگاه دم از تعامل و ارتباط سازنده با كشورهاي مستكبر زد؟ گذشته از اين تلقي ، اگر كشوري در سابقي تاريخي خود به سبب همين ارتباطات و تعاملات با كشورهاي مستكبر شاهد ظلم ها و غارت هاي فراوان بوده و بارها به همين دليل هزينه هاي گزافي در حوزه اقتصادي،سياسي و يا اجتماعي پرداخت كرده باشد ، با زهم مي تواند با حسن ظن به اين تعاملات بنگرد و به فكر رابطه و دوستي با اين كشورها بيافتد؟

 كشور انگليس مصداق بارز همان كشور مستكبري است كه هيچوقت ارتباط و دوستي با او به سود ما نبوده و ملت ما در هيچ شرايطي زيان ها و خسارت هاي وارد آمده ازجانب اين كشور را فراموش نكرده و برهمين اساس هيچوقت نتوانسته  و نخواسته در مورد او حسن ظن پيدا كند.

اكنون با توجه به ورود برخي از سياسيون  كشور انگليس و بخصوص ورود شخص روباه صفتي همچون جك استراو در قالب يك هيئت پارلماني به ايران اين سؤال در ذهنمان نقش مي بندد كه چرا برخي از افراد بازهم كما في سابق راه حل برونرفت كشور از مشكلات پيش رو را در ارتباط و دوستي با اينگونه كشورها جستجو مي كنند. شايد اين افراد از اين اصل غافلند كه هيچگاه دوستي بين گرگ و ميش شدني نيست . البته اين قضيه به عدم شناخت صحيح اين افراد نسبت به ماهيت دشمن نيز برمي گردد. يعني همان چيزي كه مقام معظم رهبري بارها نسبت به آن هشدار داده است.

شايد نياز به يادآوري است كه همين انگليسي روباه صفت (جك استراو) در كتاب خاطرات خود در اشاره به مسائل پيش آمده در قضيه توافق سعدآباد نوشته بود كه وقتي با كرنش و نرمش هيئت ايراني روبرو شد ، به نشانه تحقير و بي احترامي پاي خود را روي ميز انداخته و گفت ” كه حتي آزمايشگاه هاي فيزيكتان هم بايد تعطيل شود” !!!.

حال بايد از مسئولين مربوطه پرسيد كه هدف از اين مذاكرات چيست ؟ البته اهدافي از سفر اين هيئت پارلماني متصور است كه حساسيت اين موضوع رابيشتر مي كند، كه از جمله اين اهداف مي توان به بازسازي و تطهير هويت انگليس و تلاش براي فراموشي عملكرد سياه اين كشور اشاره كرد .

اميدواريم مسئولين مربوطه در اين ديد و بازديد هاي سياسي با رعايت رفتار انقلابي طوري عمل كنند كه هيئت مربوطه هيچگاه اجازه تعدي به قوانين و اصول كشور ميزبان را نداده و كار را به جائي نكشانند كه ماجراي جسارت هيئت اروپائي (در خصوص ديدار با عناصر فتنه و بي احترامي به مسئولين كشور) مجدداً تكرار شود .      

       

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا