در يک طرح تحقيقاتي انجام شد

بررسي تاثير زعفران در کاهش فشار خون

به گزارش پایگاه خبری بصیر، این تحقيق توسط دکتر محسن ايمن شهيدي، دکتر حسين حسين زاده و دکتر ياسر جواد پور از اعضاء هيئت علمي دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي مشهد انجام شده است.
در اين مطالعه، اثر عصاره آبي زعفران و دو ترکيب موجود در آن، کروسين و سافرانال، در کاهش فشار خون با فشار خون طبيعي و همچنين فشار خوني شده با داروي (دزوکسي کورتيکواسترون استات ) مورد بررسي قرار گرفته است.
در اين تحقيق ،سه دوز کروسين (۵۰mg/kg و ۱۰۰، ۲۰۰ ) سافرانال ( ۲۵/۰, ۵/۰ , ۱ mg/kg ) و عصاره آبي ( ۵/۲, ۵ ,۱۰ mg/kg ) به صورت داخل وريدي به گروههاي ۵ تايي از حيوانات با فشار خون طبيعي يا بالا تزريق شد و اثر آنها بر روي ميانگين فشار خون شرياني (MABP) و ضربان قلب بررسي شد.
بر اين اساس اين گزارش، عصاره آبي زعفران، کروسين و سافرانال، فشار خون شرياني را به صورت وابسته به دوز در حيوانات با فشار خون طبيعي و فشار خون بالا، کاهش داد. براي مثال تجويز ۱۰ mg/kgعصاره آبي، ۱mg/kg سافرانال و ۲۰۰mg/kg کروسين، به ترتيب باعث ۷/۸+- ۶۰، ۲/۵+- ۵۰ و ۸/۳+-۵۱ ميلي متر جيوه کاهش در فشار خون شرياني شد.
با توجه به نتايج اين مطالعه مي توان گفت که عصاره آبي کلاله زعفران اثرات پايين آورنده فشار دارد که به نظر مي رسد دست کم، بخشي از آن ناشي از دو ترکيب موثره موجود در گياه، يعني کروسين و سافرانال، مي باشد و سافرانال در پايين آوردن فشار خون، قدرت اثر بيشتري نسبت به کروسين دارد.
گفتني است: کروسين و سافرانال دو ماده موثره در زعفران هستند.     

 

آریا/          

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا