دموکراسی در حد شعار در دولت تدبیر و امید/ روابط عمومی پاشنه آشیل ادارات در فریدونکنار

بصیرنیوز، تا حدود 14 سال پیش تصور میشد که رمز موفقیت انسانها به بهره هوشی افراد برمیگردد اما پس از تحقیقات گسترده، جهان با یک واقعیت جدید مواجه شد، واقعیتی که همه را شگفت زده کرد، مطالعات نوین نشان میدهد تیزهوشی فقط 25 درصد موفقیت افراد را شامل میشود و 75 درصد دیگر به قدرت ارتباط انسانی برمیگردد.
این ارتباط در ادارات به وسیله روابط عمومی برقرار میشود، در واقع روابط عمومی یكي از عواملی است كه در سرنوشت هر مؤسسه، گروه و فرد اهميت و ارزش اساسی دارد و آنها را در نيل به هدفها ياريی میدهد؛ كيفيت رابطه آنها با افراد و مؤسساتي است كه با آنها سروكار دارند و همچنين با افكار عمومی جامعهای است كه در آن به فعاليت مشغولاند.
هر چقدر اين ارتباط مفیدتر و موثرتر باشد به همان اندازه آن فرد، گروه و مؤسسه برای رسیدن به اهداف خود موفقتر است، امروزه به عنوان يك نکته مهم در مديريت این امر قبول شده است كه افراد و مؤسسات براي رسيدن هرچه بهتر و راحتتر به مقاصد خود نيازمند به برقراری رابطه خوب، درك متقابل،توسعه تعامل بايكديگر و عموم مردم است.
بیتردید روابطعمومی نشاندهنده اهمیت و نقش روزافزون آن در دنیای ارتباطات است که امروزه به قلب تپنده مجموعههای مختلف تبدیل شد.
اما نکات بسیار مهمی که مسئولان روابطعمومی باید در ایجاد ارتباط با دیگران مدنظر قرار دهند این است که امروزه روابط عمومی نه به عنوان یک عنصر بلااستفاده و اجرایی بلکه به عنوان یک سامانه مشورتی و مدیریتی، در جایگاه ارتقا و پیشرفت هر سازمانی نقش مهمی دارد و قطعا بدون روابطعمومی هیچ فعالیتی انعکاس نمییابد.
همچنین روابط عمومیها نباید توجیهگر سیاست غلط باشند بلکه باید در پاسخگویی به مردم و مسئولان در برقراری ارتباط با آنها صداقت را اصل قرار دهند.
به نظر نگارنده نخستین شرط برای داشتن یک ارتباط خوب، سخن گفتن از روی علم، آگاهی و اطلاع است، در عصر حاضر روابط عمومی ابزار دست مدیریت نیست بلکه فلسفه مدیریت است، اگر ناکار آمد شود، مدیریت فرسوده و ناکارآمد میشود.
زمانی که از این عبارت نام میبریم، ممکن است تفکر شود که روابطعمومی در یک زمینه کوچک قابل اندازهگیری است و میتوان به راحتی به آن دسترسی داشت، اما واقعیت آن است که امروز به جایی رسیدهایم که این بخش فراتر از یک هنر، دانش، علم و تخصص مطرح شده و باید در چنین شرایطی با دقت از کمترین فرصتها، بیشترین بهره را برد.
فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل ميان مردم و مسئولان از طريق برگزاری ملاقات عمومی، مصاحبه با رسانههای گروهی، برپايی سخنرانیها، بازديدها و حضور در جلسات متفاوت و دعوت از خبرنگاران نیز یکی از مهمترین وظایف مسئولان روابطعمومیها است که باید بسیار جدی به این مقوله نگریسته شود تا در کنار نگاه رقابتگونه در ادارات برای درج خبرهای مفید و امیدوارکننده، مانع از ایجاد هرگونه شائبههای احتمالی شود.
روابط عمومی در حقيقت شبكه هوشيار، بانك اطلاعات، مغز متفكر سازمان و پل ارتباطي آن با افكار عمومی است که مخاطبان خاص و عام و با نگرشها، تمايلات، عادات و سلايق متفاوت است و بايد خصلتهایی چون قانونمداری، نظم، شجاعت، ابراز عقيده، تحمل شنيدن آرای مخالفان، احترام به حقوق فردی و اجتماعي ديگران و صداقت رشد و توسعه یابد.
ابوالقاسم فرجی در گفتوگو با خبرنگار بصیرنیوز با انتقاد از عملکرد مسئولان در بحث رسانه، اظهار کرد: فضای رسانهای در فریدونکنار تعطیل شده است.
وی افزود: با وجود آنکه به دولت آقای احمدینژاد و عملکرد آن نقدهایی وجود داشت، در خصوص تعامل با رسانه هیچگونه نقدی بر آنها وارد نبود.
این فعال ادامه داد: برای دولتی که خود را تدبیر و امید معرفی میکند شعار آنها روشنفکرگرایانه است و دم از دموکراسی میزنند در عین حالی که حضور خبرنگارها برای آنها ارزشی ندارد و به هیچ عنوان رسانهها در فعالیتهای دولتی دیده نمیشوند.
فرجی با بیان اینکه بسیاری از اخبار در فریدونکنار به صورت تصویری و عکس است، گفت: این امر نشان میدهد که دولت و مسئولان آن در این شهرستان هیچ فعالیتی ندارند و جلسههای آنها فقط تشریفاتی است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه خبرنگاران فریدونکناری که تعداد آنها از انگشتهای یک دست نیز کمتر است تنها در مراسم افتتاحیه و بازدیدها که هیچ ارزشی برای آنها ندارد دعوت میشوند، خاطرنشان کرد: هیچ تعاملی میان مسئولان و خبرنگاران در فریدونکنار وجود ندارد و این موضوع را بارها به مدیران متذکر شدیم.
این فعال رسانهای با بیان اینکه مسئولان برای ارائه گزارش عملکرد در روز خبرنگار به صورت نمادی از آنها تجلیل میکنند، یادآور شد: خبرنگاران میتوانند بازوان دولت و رابط بین مردم و مسئولان باشند، اما عمر این دولت نیز در حال به پایان رسیدن است و متاسفانه هیچ رشدی نسبت به این موضوع متصور نیستیم.
فرجی با بیان اینکه بیاحترامی نسبت به خبرنگار در فریدونکنار کاملا مشهود است، گفت: هر شهر و استانی اگر خبرنگار را نادیده بگیرد و با آن سلیقهای برخورد کند، آن مناطق به قهقرا میرود و مطالبات مردم آن بدون پاسخ میماند.
وی با انتقاد از عملکرد دولت تدبیر در فریدونکنار نیز اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید در فریدونکنار فقط حرکت لاکپشتی را شاهد هستیم.
این فعال رسانهای گفت: شاید برخی از بخشداران دولت نهم و دهم از بخشداران دولت تدبیر ضعیفتر نشان میدادند، اما در عمل و کارکرد 10 برابر آنها موثرتر و مفیدتر بودند، در دولت تدبیر و امید در دو بخش فریدونکنار یکبار نیز به جلسه دعوت نشدیم.
خبرنگار روزنامه حرف مازندران با اشاره به اینکه در دولت اصلاحات خبرنگار شدم، اما آن دولت با تمام بدیهایی که داشت آنقدر به خبرنگاران بیرحمی و بیاحترامی نمیکرد، خاطرنشان کرد: خبرنگار میتواند با حضور در جلسات امید را در بین مردم زنده کند.
فرجی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد ضعیف روابطعمومیهای ادارات فریدونکنار یادآور شد: ادارات فریدونکنار روابط عمومی ندارند و معدود اداراتی که روابط عمومی دارند، تنها به دنبال نصب بنر هستند.
وی با تاکید بر اینکه هنوز شهر فریدونکنار به بلوغ رسانهای نرسید، افزود: برخی از ادارات که روابط عمومی دارند برای خود سفره پهن کردهاند، تنها با درج تصاویر مسئول مربوط به دنبال تملق و نشان دادن خود هستند که این با وظیفه یک مسئول روابط عمومی کاملا مغایرت دارد.
این فعال رسانهای تصریح کرد: حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) نخستین خبرنگاران تاریخ اسلام بودند و اگر در کربلا نبودند تاریخ به آیندگان منتقل نمیشد.
فرجی گفت: امروز هم اگر خبرنگاران در جلسات نباشند، تاریخ به طور صحیح نوشته نمیشود، نه تنها تحمل مخالف را ندارند بلکه منتقد را نیز از صفحه روزگار محو می کنند و با دادن رپرتاژ به رسانههای خنثی و همراه، میخواهند چهره قابل تعاملی را از خود به نمایش بگذراند.
وی با بیان اینکه نخستین کسانی که از عدم حضور خبرنگاران در جلسات ضرر میکند دولت است نه ملت، افزود: برخی از مسئولان تصور میکنند که با عدم دعوت از خبرنگاران عیبهای آنها سرپوشیده باقی میماند در حالیکه این بزرگترین ضعف و نقص یک مدیر است.
سید مرتضی رضویان خبرنگار خبرگزاری ایسنا در فریدونکنار نیز گفت: نقش روابط عمومی در دستگاهها بسیار مهم است تا جائیکه برخی از صاحبنظران مسئول روابط عمومی را دومین فرد آن دستگاه میدانند.
وی با بیان اینکه متاسفانه این قدرت و صلابت را در ادارات فریدونکنار شاهد نیستیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه در عصر ارتباطات حضور داریم مدیران باید نسبت به این جایگاه مهم توجه داشته باشند.
خبرنگار خبرگزاری ایسنا مازندران، خاطرنشان کرد: در برخی ادارات آبدارچی و یا کم تجربهترین فرد آن اداره در این واحد مشغول به فعالیت میشود که بزرگترین فعالیت آن نصب بنر شهادت و ولادت است.
رضویان با اشاره به اینکه روابط عمومیها می توانند به عنوان پل ارتباطی میان خبرنگاران و سازمانها باشند، اظهار کرد: مسئولان روابطعمومی در انتشار اخبار، هشدارها و پیامهای کاربردی میتواند تاثیرگذار باشند.
وی با ابراز تاسف از برخی مسئولان روابط عمومی که به منافع شخصی خود فک میکنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در ادارات قدرتمند و استانی روابط عمومیها به دنبال گرفتن سهم خود از خبرنگاران هستند و گاهی اوقات خود نقش خبرنگار را بازی میکنند که به نظر میرسد باید این گروه بسیار کم از این نقش خارج شوند.
این فعال رسانهای افزود: برخی از روابط عمومیها نیز پا را فراتر از این گذاشتهاند که از قدرت آن دستگاه سوءاستفاده کرده و یک محل کسب درآمد برای خود ایجاد کردند.
رضویان وظیفه اصلی روابط عمومی را ارتباط با سازمانها و گروههای موثر در شهرستان دانست و خاطرنشان کرد: کارکنان روابط عمومی با انتشار اخبار و همکاری با رسانههای موجود در سطح شهرستان میتوانند گام موثرتری برای اداره خود بردارند.
وی با انتقاد از عملکرد مسئولان روابط عمومی برخی از ادارات شهرستان فریدونکنار، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عملکرد ضعیف برخی از کارکنان روابط عمومی در واقع این قسمتها به صورت نمادین وجود دارند و شاید در فریدونکنار روابط عمومی فعال به انگشتان یک دست هم نرسد.
این فعال رسانهای گفت: هر سازمانی که با افکار عمومی سر و کار دارد نیازمند تصویر روشنی از خود نزد آن است و باید نسبت به آنها پاسخگو باشد که این وظیفه مهم بر عهده مسئولان روابط عمومی است.
رضویان اظهار کرد: در حالیکه رسانههای فریدونکنار مشتاق برای ارائه اخبار و عملکرد ادارات فریدونکنار هستند اما این ادارات و مسئولان روابط عمومی آنها به صورت پنهانی و دور از چشم رسانهها جلسات خود را برگزار میکنند و هیچ تمایلی برای تصویر سازی از عملکرد خود ندارند.
به گزارش بصیرنیوز، از نقش فعال و بسیار مهم روابطعمومی به راحتی نمیتوان گذشت اما سوالی که در این میان بیپاسخ مانده آن است که تا چه میزان این امر مهم در ادارات، سازمانها و نهادهای استانی و شهرستانی به ویژه در فریدونکنار مورد توجه قرار گرفته است و آیا مردم که خواستار پاسخگو بودن دستگاههای خدمترسان و اجرایی هستند میتوانند به راحتی نیاز خود را برطرف کنند.
به نظر میرسد وضعیت نامناسب اقتصادی و خودمحور بودن مسئولان برخی از روابطعمومیها موجب شده است تا این جایگاه بسیار مهم با نگاه درآمدی خدشهدار شود و باید با آن بروخورد لازم صورت بپذیرد.