نکات اورژانسی روزه‌داری برای افرادی که کیسه صفرا ندارند!

کیسه صفرا برای ذخیره صفرا و انتقال آن از طریق مجرای صفرا به روده است، وجود صفرا برای هضم مواد چربی در بدن بسیار مفید بوده و به آن کمک می‌کند.

سنگ کیسه صفرا از آب، چربی، نمک‌های صفراوی، پروتئین و کلسترول تشکیل شده است، این سنگ‌ها معمولاً زمانی ساخته می‌شوند که میزان زیادی کلسترول در بدن تشکیل شود و با گرفتن مجرای انتقال صفرا به روده باعث درد شدید در بیمار می‌شوند.

در اکثر موارد با جراحی کیسه صفرا و خارج کردن آن از بدن مشکل سلامتی خاصی برای فرد رخ نمی‌دهد و می‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد، تنها باید در مصرف مواد غذایی پرچرب احتیاط کند و تحت نظر پزشک مواد غذایی مصرف کند، همچنین برخی افراد پس از خارج کردن کیسه صفرا با مشکلات گوارشی، چون اسهال یا یبوست مواجه می‌شوند که با رعایت دقیق رژیم غذایی مشکلات گوارشی در آن‌ها برطرف می‌شود.

اگر فرد دچار مشکل کیسه صفرا است و یا با جراحی کیسه صفرا از بدن او خارج شده است برای گرفتن روزه باید حتماً با پزشک متخصص مشاوره انجام دهد.

در روز‌های عادی بدن انرژی مورد نیاز خود را از سوزاندن کربوهیدارت‌های موجود در مواد غذایی بدست می‌آورد، اما در شرایطی که فرد روزه است بدن به دلیل محروم بودن از دریافت انرژی از طریق مواد غذایی شروع به شکستن ذخایر چربی بدن می‌کند، در این حالت کبد نیز شروع به ترشح کلسترول بیشتری می‌کند تا این چربی‌ها را بسوزاند، در افرادی که کیسه صفرا دارند این امر منجر به تولید صفرای بیشتر می‌شود.

گرفتن روزه در برخی افراد باعث مشکلات گوارشی به دلایل فوق می‌شود، اما با رعایت رژیم غذایی، بویژه در افرادی که کیسه صفرا از بدن آن‌ها خارج شده است، ناراحتی‌های گوارشی برطرف می‌شود.

کارشناسان به افرادی که کیسه صفرا ندارند توصیه می‌کنند در ماه مبارک رمضان در دو وعده سحر و افطار مایعات کافی بنوشند، همچنین در وعده افطار از خوردن حجم بالایی از غذاهای پرچرب خودداری کنند، این دسته از افراد در فاصله افطار تا سحر می‌توانند چندین وعده غذا در حجم و با میزان چربی کم مصرف کنند تا دچار مشکلات گوارشی نشوند.

با رعایت این نکات افرادی که کیسه صفرا ندارند نیز می‌توانند در ماه مبارک رمضان مانند سایر روزه داران به تکلیف شرعی خود عمل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا