۱۰ توصیه که قبل از سفر به استانبول باید بدانید

استانبول جزو پرطرفدارترین مقاصد گردشگری و زیباترین شهرهای ترکیه است و گردشگران ایرانی نیز تمایل بیشتری برای سفر به این شهر دارند. در ادامه به نقل از نظاره به نصیحت‌هایی اشاره خواهیم کرد که بد نیست قبل از خرید تور استانبول و سفر به این شهر بخوانید تا سفر بهتری را تجربه کنید.

نصیحت هایی برای سفر به شهر استانبول
برنامه ریزی کنید که زیاد راه بروید
استانبول بسیار بزرگ است و شما می‌توانید ساعت‌ها به هر سمتی رانندگی کنید و باز هم در شهر باشید. پس از آنجاییکه ترافیک بسیار خسته کننده است، بهتر است که با توجه به مقصدتان پیاده به مکان مورد نظرتان بروید چرا که گزینه‌ای سریع‌تر است.
تاکسی در استانبول
تاکسی ارزان است، پس اگر قصد رفتن به سمت فرودگاه و یا دیدنی‌های استانبول را دارید تاکسی سوار شوید. فقط قبل از اینکه سوار تاکسی شوید فاصله مکان مورد نظر و مبلغ را با راننده چک کنید. هنگامی که می‌خواهید پول تاکسی را حساب کنید، از تاکسی خارج شوید و نگذارید که راننده ببیند چه مقدار پول همراه دارید.
آداب معاشرت در بازار
خوردنی هایی مانند شیرینی‌های ترکی، که فروشندگان در بازار ادویه به شما می‌دهند، را امتحان کنید. آنان قصد دارند که نمونه جنس خود را به تمام کسانیکه پیاده از آنجا می‌گذرند بدهند، پس از قبول این نمونه‌ها نترسید، چون مجبور نیستید که پولی بابت آن بپردازید و یا از آنان خرید کنید.
گم کردن وسیله
اگر چیزی گم کردید و یا به شما دستبرد زدند، بهتر است که ظرف ۲۴ ساعت به پلیس گزارش دهید و برگه گزارش و یا شماره آن‌را نزد خود نگهدارید، چرا که اگر می‌خواهید از بیمه خود استفاده کنید به این مدارک احتیاج دارید.
تماس تلفنی
برقراری تماس از اتاق هتل بسیار گران است، ولی گزینه‌های جایگزین شامل استفاده از تلفن‌های عمومی در خیابان‌ها یا در لابی برخی از هتل هاست. با خرید یک کارت تلفن ۳۰، ۶۰ یا ۱۰۰ از دفاتر پست که با علامت زرد پی تی تی (PTT) مشخص شده‌اند، می‌توانید به راحتی از تلفن‌های عمومی استفاده کنید. تلفن‌های عمومی در سراسر ترکیه فعال هستند و به نظر می‌رسد یک کارت ۳۰ برای یک تماس بین المللی کوتاه مناسب باشد. دفاتر پستی مرکزی از ساعت ۸ تا ۲۴ و مابقی تا ساعت ۵ عصر باز می‌باشند.
انعام دادن
اگر در رستوران غذای خود را میل می‌کنید، پیشخدمتان انتظار گرفتن انعام از شما دارند. این انعام معمولاً ۱۰ درصد صورت حسابتان است و حتی اگر این ۱۰ درصد در صورت حساب درج شده بود، بهتر است که آن را (البته در صورت رضایت) به صورت جداگانه روی میز بگذارید. انعام دادن به تاکسی ضرورتی ندارد و از آنجاییکه آن‌ها تاکسی متر دارند، فقط لازم است که مبلغ درج شده روی تاکسی متر را بپردازید.
آب آشامیدنی
آب شیر در ترکیه قابل آشامیدن است هرچند در شهرهای بزرگ کلر آن زیاد است. ولی پیشنهاد می‌شود که آب معدنی که همه جا به راحتی قابل تهیه است، بنوشید. همچنین می‌توانید با خیال راحت با آب شیر دندان‌هایتان را مسواک بزنید.
عکس گرفتن
در برخى از موزه‌ها یا مکان‌ها عکس گرفتن یا استفاده از فلَش مجاز نیست. به این خاطر حتماً قبل از ورود از وجود تابلو و یا علامت دوربینى که روى آن خط کشیده شده مطمئن شوید. این علامت بدین معناست که مى بایست دوربین خود را در کیفتان بگذارید و یا آن را در هنگام ورود به قسمت مربوطه تحویل دهید. همچنین بر طبق قانون جهانى شما مجاز به لمس هرگونه لوازمى که به نمایش گذاشته شده‌اند نیستید.
ساعات کار ساختمان‌هاى ادارى
اداره‌ها و بانک‌ها از ساعت ٩ صبح تا ۵ بعدازظهر از دوشنبه تا جمعه باز  است. درضمن از ساعت ١٢ تا ۱: ۳۰ براى صرف ناهار خدماتى ارائه نمى‌گردد.
مراقب جیب‌های خود باشید
به بانوان پیشنهاد می‌شود که کیف‌هایی در دست بگیرند که زیپ داشته باشند و از بسته بودن آن اطمینان حاصل کنند. به آقایان نیز پیشنهاد می‌شود که لوازم با ارزش خود را در جیب‌های شل یا گشاد خود نگذارند و کار را برای جیب بر‌ها آسان نکنند. جیب بری در تمام شهرهای بزرگ اتفاق می‌افتد و استانبول استثنا نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا