مدیر جمعیت، سلامت و خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

ازدواج بسیاری از مشکلات اجتماعی را کاهش می‌دهد/ ۴۴۱ هزار جوان مازندرانی در آستانه ازدواج

بصیر، محسن سلیمانی در گفت وگو با بصیرنیوز با اشاره به اینکه در حال حاضر امید به زندگی ۷۳ سال است و در ۲۰ سال آینده امید به زندگی به ۹۰ سال افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: در استان مازندرن تنها برای ۲۰۰ نفر سالمند امکان نگهداری شبانه روزی وجود دارد اما در ۲۰ سال آینده این افراد ۷۵۰ هزار نفر خواهند شد و اگر ۲۰ برابر ظرفیت را افزایش دهیم می‌شود چهار هزار نفر و اگر صد برابر افزایش دهیم به ۲۰ هزار نفر خواهد رسید که این قابل اجرا نیست.
وی خاطرنشان کرد: به غیر از بابل در استان مازندران ۲۸۶ هزار سالمند با بیش از ۶۰ سال سن وجود دارد و سالمندانی که امید به زندگیشان ۷۳ سال است.
مدیر جمعیت، سلامت و خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران تصریح کرد: با مقایسه دفترچه‌های کهنسالان با افراد جوان‌تر می‌توان به این موضوع توجه کرد که در طی هر چند ماه به دلیل افزایش مراجعه به مراکز درمانی تعویض می‌شود و در ۲۰ سال آینده به بودجه بیشتری برای افراد سالمند آینده نیاز است.
سلیمانی، یادآور شد: در استان مازندران به جز بابل ۴۴۱ هزار جوان در آستانه ازدواج هستند که حدود ۲۲۰ هزار زوج را تشکیل می‌دهند و اگر تنها دهک اول آنها تصمیم بگیرند تنها یک بچه داشته باشند حدود ۲۲ هزار نفر به تولدمان اضافه شده که در کل استان تعداد تولد به ۳۸ هزار نفر می‌رسد.‎
وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد افراد برای ازدواج تحصیل کرده هستند، گفت: ازدواج بسیاری از مشکلات اجتماعی را کاهش می‌دهد.
مدیر جمعیت، سلامت و خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران با تاکید بر اینکه در حال حاضر مسئله اصلی جامعه سرمایه اجتماعی است، تصریح کرد: سرمایه اجتماعی‌ همان میزان ارتباط در کیفیت زندگی است اما در ۲۰ سال گذشته تاکنون ارتباط خود را با افراد سببی مانند خاله، دایی، عمو و عمه و حتی ارتباط با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان کاهش دادیم.
سلیمانی اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر همه در تلاش هستند تا با هزینه بسیار فراوان دورتر از خانواده خود زندگی کنند تا ارتباط کمتری باهم داشته باشند اما هنگامی که این ارتباط را با یکدیگر داشته باشیم به یک نوع سرمایه اجتماعی است و این مهم در حال نابودی است.
وی در پایان گفت: بسیار از مشکلات اجتماعی و بیماری‌ها همانند چاقی، فشار خون، بیکاری و طلاق و ازدواج و علت فرزندآوری پایین کاهش سرمایه اجتماعی‌ است اما اگر این سرمایه ایجاد شود جمعیت در حد معقول هم افزایش پیدا می‌کند و در واقع هر خانواده دو فرزند داشته باشد برای تمام زندگی کافی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا