فایننشال تایمز

تحریم‌های جدید آمریکا، مذاکرات هسته‌ای ایران را از مسیر اصلی خارج می‌کند

به گزارش بصیر به نقل از فارس، دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا با یک هفته مهم و حیاتی در کنگره روبرو است زیرا تلاش می‌کند تا طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را که معتقد است به گفت‌وگوهای حیاتی درباره برنامه هسته‌ای ایران آْسیب وارد می‌کند، دفع کند.

گروهی از سناتورهای برجسته از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در حال نزدیک شدن به اجماع برای تصویب دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران هستند و مشاوران سنا اعلام کرده‌اند که در صورتیکه به توافق نهایی برسند اوایل هفته آینده این تحریم‌ها را اعلام خواهند کرد.

البته رهبران دموکرات کنگره تحت فشار کاخ‌سفید قرار گرفته‌اند تا هرگونه تحریم‌های جدید علیه ایران را بلوکه کنند، زیرا کاخ سفید نگران است که تحریم‌های جدید توافق موقت ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در «ژنو» را تضعیف کند.

مقامات غربی که در مذاکرات ژنو با ایران حضور داشتند، معتقدند که چشمگیر‌ترین نتیجه فشار از جانب کنگره می‌بایست تحمیل یک چارچوب زمانی در دور بعدی گفت‌وگوها باشد. در حالیکه توافقنامه ژنو به طرفین حدود یکسال وقت داده است تا به توافق نهایی برسند، اعضای مشکوک کنگره در تلاش هستند یک ضرب‌الاجل ۶ ماهه برای یک توافق با ایران تحمیل کنند.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه در یک کنفرانس آمریکایی-اسرائیلی گفت که دولتش در صورتی است که توافق نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران حاصل نشود، به دنبال تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران است.

کاخ سفید به طور مداوم تأکید می‌کند که تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در حالیکه مذاکرات با این کشور ادامه دارد، یک گام تحریک‌آمیز است که می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

«جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید، هفته گذشته اعلام کرد: اگر ما هم‌اکنون تحریم‌ها را تصویب کنیم ایران و احتمالاً شرکای بین‌المللی ما، می‌بینند که ما با سوء نیت مذاکره کردیم.

طرح پیشنهادی تحریم‌های جدید علیه ایران  توسط «رابرت منندز» و «چارلز شومر» از جانب دموکرات‌ها و «مارک کرک» و «لیندسی گراهام» از جانب جمهوری‌خواهان مورد بحث قرار گرفته است.

طبق این طرح، دولت آمریکا می‌بایست هرماه به کنگره اطلاعاتی دهد که نشان دهد ایران به متن توافق موقت با ایران پایبند است و متن این طرح همچنین خواستار تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در صورتیکه توافق نهایی حاصل نشود، می‌شود.

سوال حل نشده بین سناتورها این است اگر ظرف مدت ۶ ماه توافق حاصل نشود، چه می‌بایست بکنند اما دولت آمریکا اعلام کرده است که توافق نزدیک است و دموکرات‌ها نیز ترغیب شده‌اند که انعطاف بیشتری به دولت اوباما بدهد.

مشاوران کنگره اعلام کرده‌اند که محتمل‌ترین راهی که تحریم‌های جدید در سال جاری میلادی علیه ایران تصویب شود، افزودن متممی به لایحه بودجه سالانه پنتاگون است که هم‌اکنون تحت بررسی است. این بدان مفهوم است که چهره کلیدی در این مباحثات، «هری رید» رهبر اکثریت دموکرات‌های سنا است که اختیارات زیادی در خصوص اینکه چه اصلاحیه‌هایی برای لایحه پنتاگون مورد پذیرش است، دارد.

مشاورانی که در این مذاکرات شرکت دارند، اعلام کردند که رهبران دموکرات و جمهوری‌خواه سنا می‌بایست تا روز سه‌شنبه در خصوص طرح تحریم‌های جدید علیه ایران به مصالحه برسند. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا قرار است روز سه‌شنبه در جلسه استماع کنگره حاضر شود تا درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران با نمایندگان کنگره گفت‌وگو کند.

فایننشال تایمز تصریح کرد، توافق ژنو می‌گوید که آمریکا تحریم‌های جدیدی در خصوص برنامه هسته‌ای، علیه ایران تحمیل نمی‌کند و اوباما در اظهارات روز شنبه خود این ایده را که تحریم‌های بیشتر ایران را وادار به پذیرش محدودیت‌های بیشتر بر برنامه‌ هسته‌ای اش می‌کند، رد کرد و گفت: این ایده که ایران همچنان از تحریم‌ها و تهدیدهای بیشتر ما نگران و نگران‌تر می‌شود و در نهایت به ما اوکی می‌دهد و می‌گوید ما تسلیم شدیم، در واقع بازتابی از فهم صادقانه مردم و دولت ایران نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا