استفاده ابزاری غرب از حقوق بشر

حفظ کرامت انسان ؛مهمترین تمایز حقوق بشر اسلامی از حقوق بشر غربی

به گزارش پایگاه خبری بصیر، مقولۀ حقوق بشر در میان هیاهوی رسانه ای غرب به عنوان مستمسکی بر علیه کرامت انسان؛ مورد سوء استفادۀ قدرت های غربی قرار گرفته است،لذا باید مدعی گردید اساساً نه حقوق بشر آن چیزی است که مکاتب بشری و الحادی مطرح می کنند،و نه بشر آن چیزی است که آنها شناختند و مطرح می کنند و نه در واقع حقوق آن بشر چیزی است که آنها مطرح کرده اند؛لذا آنچه با عنوان حقوق بشر مطرح می شود،حدأقل مطالباتی است که در اسلام برای حقوق و کرامت انسانی مطرح می شود و سقف این مطالبات بسیار بالاتر و فراتر از آن چیزی است که در مکاتب حقوق بشری غربی مطرح می باشد.زیرا حقوق بشر غربی  به علت وجود خلأ فقدان مبانی الهی و وحیانی در مفاد حقوق بشر و تنزل انسان در حد یک موجود بی مسئولیت و تکلیف گریز،صرفاً در راستای پاسخ گوئی به ابعاد حیوانی بشر توجه نموده است،زیرا آنچه امروزه در حقوق بشر غربی بر آنها تأکید می شود شامل موضوعاتی است که در اسلام، برای حیوانات هم مطرح می باشد تا چه رسد به انسان،بحث حق مسکن،بحث آزادی،بحث حق انتخاب،و…مباحثی از این قبیل در منشور حقوق بشر به عنوان حد نهائی مطالبات آحاد بشر مورد نظرمی باشد که این امرخود نشان دهندۀ نگاه محدود و مادی گرایانه به مقولۀ کرامت انسان در غرب می باشد.

باید اذعان نمود حقوق بشر اسلامی دارای افق های بسیار والا در حفظ کرامت انسانی است ،بر اساس شریعت اسلام حقوق بشرناشی از کرامت و ارزش ذاتی انسان است.نگاهی اجمالی به آموزه‌ های دین مبین اسلام  بیانگر توجه و تأکید حقوق بشر اسلامی به نوعی انسان گرایی و تکریم انسان است لذا می‌توان مدعی گردید تأکید بر انسان گرایی ریشه در برداشت‌های دینی آموزه های اسلام دارد، آنچنان که برخی اساس ایده  حقوق بشر را به جهت عقیده کرامت بشر که ایده‌ای ضرورتا دینی است، ضرورتا دینی شمرده‌اند.[1]
 
در قرآن کریم بر این امر تصریح شده که خداوند به انسان کرامت داده و تمامی فرزندان آدم دارای کرامتند.[2]
 
اسلام ملاحظات انسانی را نسبت به تمامی آدمیان، حتی بزهکاران روا داشته و این عمق نگاه آیین اسلام نسبت به انسان میزان حرمت و کرامت وی را نشان می‌دهد. روایات زیادی از معصومان (ع) بر لزوم حفظ حیثیت، آبرو و کرامت انسانی تمامی انسان‌ها دلالت دارد. در روایات بر مصونیت جان، آبرو، مال و شغل تمامی شهروندان، حتی مخالفان سیاسی دولت اسلامی تأکید شده است.[3]
 
در قرآن کریم در سوره اسراء، تکریم خداوند نسبت به بنی آدم و برتری آنها بر بسیاری از مخلوقات مطرح می شود: و لقد کرمنا بنی آدم و حملنا هم فی البر و البحر و رزقناهم من الطّیبات و فضّلنا هم علی کثیرٍ ممّن خلقنا تفضیلا ؛[4]فرزندان آدم را حقیقتاً گرامی داشتیم و آنان را در خشکی و دریا بر نشاندیم و از چیزهای پاک به ایشان روزی دادیم و بر بسیاری از آفریده های خود، آنان را به گونه ای برجسته برتری دادیم اینها همه نشان گر کرامت، شرافت و برتری انسان بر سایر موجودات و مخلوقات هستی است .
 
پس کرامت انسان در اطاعت خداست. باید به انسان آموخت که جز در برابر حق تعالی سر
خم نکند و جز او را بندگی ننماید تا گوهر کرامتش آسیب نبیند و به رشد و کمال خود برسد. انسان با اطاعت خدای کریم به اعتلای روحی می رسد و از پستی و فرومایگی پاک می شود. کرامت حقیقی در اطاعت و بندگی حق تعالی است و آن مزیتی که مزیت حقیقی است و آدمی را بالا می برد و به سعادت حقیقی اش که همان زندگی پاک و ابدی در جوار رحمت پروردگار می رساند، پروا داشتن از خدا و پاس داشتن حرمت های الهی و تقوا پیشه کردن است.نه حق مسکن و حق انتخاب و برخی مقولات کوچک و دارای افق های اندیشه محدود در حقوق بشر غربی.
 
هم چنین باید مدعی گردید بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگمردان تاریخ است که کرامت انسانی را به بالاترین وجه خود در جامعه  بشری به نمایش گذاشت چنانکه خیلی از کشورهای آزاده دنیا با تمسک بر دغدغه این مرد بزرگ برای حفظ کرامت انسامی هنوز از او به عنوان الگویی کامل برای حفظ و کرامت انسانی یاد می کنند.لذا همه ما وظیفه داریم  ابعاد مختلف کرامت انسانی را در حقوق بشر اسلامی مطالعه کرده و در این دنیای بحران زده بار دیگر اهمیت کرامت انسان را مورد تأکید قرار دهیم.
 
در خاتمه باید گفت حقوق بشر اسلامی می تواند به تعالی حقوق بشر در جهان منجر گردد به دلیل اینکه انسان،جهان و نظام معرفتی را آنگونه که هست تبیین می کند و ازنسبی گرائی و پوچ گرائی گریز دارداز این جهت می تواند به ارتقای حقوق بشر کمک کند،لذا امید است مبانی غنی و بی پایان حقوق بشر اسلامی که قطعا با نیازهای بشر و نیازهای جامعۀ انسانی و انطباق با عواطف و احساسات انسان و اقتضائات وجود انسانی انطباق دارد،بتواند نقش جدی در دفاع بهینه از حقوق انسان ایفا نماید،و قدرت های غربی که خود به عنوان گرگ انسان ها محسوب می گردند از داعیه دار بودن حقوق انسان ها و مقولۀ حقوق بشر در عرصه جهانی طرد گردند.

[1] ) Michael J. Perry: The Idea of Human Rights, Four Inquiries, Oxford University Press, 1998, PP. 5 (
[2] ) اسراء/70 و لقد کرمنا بنی آدم )
[3] ( برای دیدن نمونه‌ها ر. ک: قربان نیا، ناصر، پیشین، صص 105؛ جاودان، محمد، پیشین،ص 286 )
[4] ( الاسراء آیه : 70 )

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا