بصیر

آمریکا گفت تحریم های جدید ربطی به تفاهم‌نامه ندارد!

به گزارش بصیر، محمدعلی خرم شنبه‌شب در دانشگاه شیراز در برنامه‌ای با موضوع «در ژنو چه گذشت؟» که با همت بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در تالار فجر این دانشگاه برگزار شد با بیان توضیحاتی درباره مذاکرات ایران و غرب، اظهار داشت: تیمی که برای انجام مذاکره معرفی شده بسیار حرفه‌ای و کاردان است.

وی با بیان اینکه اکنون آمریکا در دو بعد در مرحله تغییر استراتژی به سر می‌برد، تصریح کرد: در بعد اول باید گفت که ایالت متحده از سال ۱۹۴۵ تاکنون در فکر استقرار در خاورمیانه بوده به دلیل اینکه برای مهار بلوک شرق سابق که البته هنوز نیز در عمل وجود دارد، خاورمیانه را نبردگاه بلوک شرق و غرب می‌دانست که در این استراتژی، غرب باید در خاورمیانه حضور سنگین داشته باشد.

خرم با اشاره به اینکه بعد دوم تغییر استراتژی کنونی را باید در نیاز آمریکا به نفت خلیج فارس جستجو کرد، اضافه کرد: ایالات متحده ۱۱.۹ میلیون بشکه از ۱۹.۸ میلیون بشکه از نفت مصرفی خود را تولید کرده و اختلاف این دو رقم را از دیگر نقاط جهان به ویژه خلیج فارس، وارد می‌کند.

وی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته، آمریکا توانسته از پوسته یا غشا زمین، نفت استخراج کند که به این کشور امکان می‌دهد، به صادرکننده تبدیل شود.

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آمریکا تصمیم گرفته است در استراتژی قرن ۲۱ خود، انتقال قدرت از خاورمیانه به خاور دور را دنبال کند.

خرم اضافه کرد: یادداشت تفاهم‌نامه ژنو در سه دوره تنظیم شده و بر آن است که در شش ماه نخست، تب هر دو طرف را پایین آورد و در برنامه جامع دور دوم و سوم، برای اعتمادسازی ۱۰ تا ۱۸ سال طول می‌کشد که در نهایت در دور سوم به عادی‌سازی می‌رسیم.

وی گفت: قرار نیست چیزی گرفته و داده باشیم، تقسیم غنایم که نبوده بلکه قرار است که یک دوره اعتمادسازی کنیم.

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تغییر استراتژی آمریکا که با آمدن اوباما کلید خورد، گفت: این موضوع باعث وحشت اسرائیل شد چراکه با اجرایی شدن آن از سوگلی می‌افتد و عربستان همچنین پس از آمریکا به جای اینکه نیاز به دشمنی داشته باشد، برای ترک منطقه نیاز به آرامش دارد و می‌داند که ایران می‌تواند رهبری منطقه را به عهده گیرد.

خرم ادامه داد: توافق‌نامه ژنو نباید به این سادگی نوشته می‌شد بلکه باید سال‌ها به طول می‌انجامید که این سرعت نشان از اشتیاق دولت و نه کنگره آمریکا دارد.

علی باقری کارمند بسیار جوان من بود

در ادامه، مجری برنامه اعلام کرد که بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در نظر داشت مناظره‌ای با حضور علی باقری و خرم برگزار کند که خرم نپذیرفت و در پاسخ به این گفته مجری، مشاور وزیر امور خارجه، بیان کرد: باقری کارمند بسیار جوان من در امور خارجه بود و امروز نباید که برگردیم و نبش قبر کنیم که در گذشته چه اتفاقی افتاده است بلکه باید آینده را ببینیم.

سئوالات شفاهی و کتبی دانشجویی طبق روند همیشگی ادامه داشت و دانشجویی با مشاور دکتر ظریف، مطرح کرد که در این توافق‌نامه حق غنی‌سازی برای ایران در نظر گرفته نشده اما در نامه آقای روحانی بارها اشاره شده است که به حق غنی‌سازی ما احترام گذاشته‌اند در حالی که رهبری با جمله مبهم «آنچه که مرقوم داشته‌اید در خور تقدیر است» پاسخ گفتند.

این دانشجو ادامه داد: مقام معظم رهبری در سخنرانی خود فرموده‌اند که رهبری در جزئیات مذاکرات دخالت نمی‌کند بلکه خطوط قرمز را تعیین می‌کند که یکی از این خطوط قرمز، حق مسلم ایران در غنی‌سازی است.

این دانشجو با اشاره به بازدید روزانه و سرزده و در دسترسی به نقشه تمام تاسیسات هسته‌ای ما که در توافق‌نامه ژنو، وجود دارد، ابراز داشت: همان‌گونه که وزیر امور خارجه آمریکا گفته است این همان چیزی بود که در پی دستیابی به آن‌ها بودند اما از کانال‌های مختلف وارد شده اما موفق نشدند.

وی افزود: این اقدام یک بی‌‌احتیاطی محض است و مشکلات امنیتی در پی دارد، از ترور دانشمندان هسته‌ای تا ویروس‌هایی که برای خرابکاری در سیستم ما نفوذ می‌کنند.

این دانشجو با اشاره به بیانیه کاخ سفید، تصریح کرد: طبق این بیانیه ارزش کل تحریم‌های لغو شده، ۷ میلیارد دلار بوده که چیزی حدود بودجه ۱۰ روز کشور است و به گفته معاون وزیر خارجه کشورمان، رقمی چشمگیر نیست.

وی اضافه کرد: در دور اول، تمام آنچه که می‌توانستیم بدهیم، دادیم، از بازرسی سرزده و روزانه تا غنی‌سازی ۲۰ درصد و در دور بعد چیزی برای از دست دادن نداریم اما طرف مقابل به اذعان خودش تنها پنج درصد از تحریم‌ها را برداشته و ۹۵ درصد از آنها همچنان پابرجا است.

پس از تشویق حاضران در جلسه، خرم بیان داشت: در دوره اعتمادسازی، چی دادیم و چی گرفتیم، مطرح نیست همچنین باید در نظر بگیریم که جان کری ایرانی نیست و باید با مخاطب آمریکایی صحبت کند و صحبت‌هایش برای تندروهای جمهوری‌خواه و طرفدار اسرائیل کنگره مورد قبول باشد.

وی ادامه داد: حرفی که جان کری گفته، دروغ نبوده است چراکه وی نگفته حق غنی‌سازی را به رسمیت شناخته اما از نظر حقوق بین‌الملل این حق به رسمیت شناخته شده و راست می‌گوید، به دلیل اینکه در معاهده NPT که در سال ۱۹۶۵ تنظیم شده نامی از غنی‌سازی نیامده است.

در ادامه دانشجویی از مشاور دکتر ظریف پرسید که آیا از تحریم ۱۷ شرکت ایرانی یک روز پس از توافق ژنو و تحریم‌های روز گذشته اطلاع دارد؟ که در پاسخ به این دختر دانشجو، خرم ابراز داشت: دولت آمریکا به ایران گفته است که اگر تحریم‌هایی که پیش از این تصویب شده اما پس از توافق‌نامه به اجرا درآمد، ناراحت نشوید و ربطی به یادداشت تفاهم‌نامه ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا