بصیر

ایران و آمریکا در عراق؛ دشمن دیرینه یا متحدان بالقوه

به گزارش بصیر، پایگاه اینترنتی ای‌بی‌سی نیوز ۲۲ ژوئن ۲۰۱۴ (۱ تیر) در مقاله‌ای به همگرایی ایران و آمریکا در قبال گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: ایران سال‌ها دشمن آمریکا بوده است. در حال حاضر که ائتلاف‌ها در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] پیچیده و مبهم شده، این دو کشور در مورد نحوه توقف شورشیان مرتبط با القاعده در عراق صحبت می‌کنند.

این پرسش مطرح است که دشمنانی که سی‌وپنج سال به یکدیگر اعتماد نداشته‌اند، چگونه می‌توانند در عراق با یکدیگر همکاری کنند؟ آمریکا طی سه دهه ایران را حامی دولتی تروریسم خوانده است. آمریکا می‌گوید: ایران از گروه‌های تروریستی ضد اسرائیلی[صهیونیستی] و دیگر افراط‌گرایان به‌منظور بی‌ثبات‌سازی خاورمیانه استفاده می‌کند.

آمریکا ایران را به حمله نظامی در صورت نزدیک شدن به توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای تهدید کرده است؛ اما با وجود این اختلاف‌ها، آمریکا و ایران در این مقطع زمانی به لحاظ دیپلماتیک تعامل بیشتری داشتند.

در ادامه مقاله آمده است: پس از توافق‌نامه هسته‌ای موقت در سال گذشته، آمریکا، ایران و دیگر کشورها امیدوارند طی ماه آینده به توافقی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران دست یابند. پیشرفت در گفت‌وگوهای هسته‌ای، مقامات آمریکایی را به این اندیشه هدایت کرده که آیا ایران می‌تواند متحدی مفید در منافع مشترک مانند مبارزه با افراط‌گرایی سنی و تضمین ثبات عراق باشد. سناتور مک‌کونل، رهبر اقلیت در سنا، به آسوشیتدپرس گفت: «تردید دارم که همکاری با ایران (به‌ویژه اشتراک اطلاعات جاسوسی حساس با ایران) منافع کلی ما را تأمین کند. در واقع، دشوار است که بگویم همکاری ایران به درخواست‌های آینده ایران برای امتیازگیری در مورد برنامه هسته‌ای یا تقویت بازگشت شبه‌نظامیان شیعه و گروه‌های تروریستی (که چالش حل‌وفصل مناقشه‌های فرقه‌ای درون عراق هستند) منتهی نشود. به یاد داشته باشید که ایرانی‌ها به‌طور جدی برای حفظ اسد در قدرت تلاش می‌کنند.»

در پایان مقاله آمده است: اظهارات محمد نقویان، رئیس‌ کل ستاد نیروهای مسلح، که در سمت مشاور رئیس‌جمهور گفته بود گفت‌وگوهای هسته‌ای و بحران عراق به هم مرتبط هستند، نگرانی‌ها را افزایش داد ولی وزارت خارجه این ارتباط را رد کرد.

دولت اوباما از بحث با ایران استقبال خواهد کرد. دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی در روزهای اخیر در حاشیه گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین در مورد عراق گفت‌وگو کردند.

مقامات آمریکایی همکاری نظامی با ایران را رد کرده‌اند و درک در کنگره این است که هیچ سازوکار همکاری اطلاعاتی با ایران به تصویب نرسیده است.

برخلاف نظر این پایگاه آمریکایی، ایرانی‌ها هیچ‌گونه علاقه‌ای برای همکاری با آمریکا در بحث بحران عراق ندارند چرا که اولاً به این کشور بی‌اعتماد هستند که علت آن هم تجربه همکاری با آمریکا در قضیه طالبان افغانستان و بدقولی‌های بعدی آمریکا در این قضیه است.

ثانیاً ایرانی‌ها آمریکا را حامی و پشتیبان گروهک تروریستی داعش می‌دانند و آنان بسیاری از تسلیحات خود را از آمریکا دریافت می‌کنند؛ از این رو دشمنی آمریکا با این گروهک تروریستی، از نگاه ایرانی‌ها دروغ و فریبی بیش نیست.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا