باز هم اپل باز هم جاسوسی

اسنودن: ماموریتم پایان یافت، برنده‌ام

به گزارش بصیر از بلاغ، آخرین تحولات دنیای فناوری را در روزهای پایانی ۲۰۱۳ این روزها رقم می‌خورد. در اینجا  مهمترین رویدادهای این عرصه را در هفته‌ای که گذشت مرور می‌کنیم:

اسنودن: ماموریتم پایان یافت، من برنده‌ام

اسنودن بی‌شک یکی از مهمترین اسامی بود که در سال ۲۰۱۳ شنیدیم؛ حالا ادوارد اسنودن می‌گوید که پس از افشای اسناد و مدارک محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا که باعث ارزیابی مجدد سیاست‌های برنامه‌های نظارتی آمریکا شده، ماموریتش به پایان رسیده است.

پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با واشنگتن پست از اینکه با افشا‌گری‌های او، حالا خبرنگاران از جزئیات برنامه‌های نظارتی و جمع‌آوری داده‌های تلفنی و اینترنتی دولت آمریکا مطلعند ابراز خرسندی کرده است؛ اقدامی که از بعد از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی در دهه اخیر به طور چشمگیری رشد کرده است.

رازداری گوگل درباره درخواست های NSA

گوگل در آخرین گزارش شفافیت خود اعلام کرد که درخواست‌های دولت‌های جهان برای حذف اطلاعات آنلاین و تحویل داده‌های خصوصی کاربران نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد افزایش یافته و همچنان دولت آمریکا در این زمینه پیشتاز است.

البته این آمار درخواست‌های آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) را در بر نمی‌گیرد، چون بر اساس قوانین ایالات متحده شرکت‌ها نمی‌توانند جزئیات درخواست‌های مرتبط با امنیت ملی را در گزارش‌های عمومی خود منتشر کنند.

باز هم اپل باز هم جاسوسی

محققان بر پایه مطالعات جدید خود دریافتند، آن دسته از رایانه‌های MacBook اپل که تا پیش از سال ۲۰۰۸ تولید شده‌اند نسبت به حملات جاسوسی آسیب‌پذیرند و وب‌کم‌های آن‌ها این فرصت را برای هکرها ایجاد می‌کند تا بدون روشن شدن چراغ مربوطه فعال شوند و مورد سوءاستفاده قرار گیرند.

اگرچه این مطالعه روی رایانه‌های MacBook تولید شده تا پیش از سال ۲۰۰۸ انجام شده است، اما محققان امنیتی می‌گویند که بیشتر لپ‌تاپ‌های شرکت اپل مجهز به وبکم داخلی این مشکل را دارند و در معرض آسیب جدی هستند.

معامله بزرگ اپل در روزهای پایانی ۲۰۱۳

یک خبر دیگر از اپل اینکه برای گسترش سهم خود در بازار چین در آستانه عقد قرارداد با شرکت «چینا موبایل» بزرگترین اپراتور تلفن همراه جهان است.

این معامله را می‌توان مهمترین خبر روزهای باقیمانده از امسال و یا روزهای آغازین سال آینده میلادی برای شرکت اپل دانست.

رشد ۵۰۰ درصدی فناوری‌های هوشمند پوشیدنی

عرضه جهانی فناوری‌های هوشمند پوشیدنی با سرعت قابل ملاحظه رو به افزایش است و در حالی که طی نیمه نخست سال ۲۰۱۳ میلادی تنها ۲۰۰ هزار دستگاه از این محصولات وارد بازار جهانی شد، مرکز تحقیقاتی Canalys پیش‌بینی کرده است که تعداد این دستگاه‌ها در نیمه دوم امسال رشد ۵۰۰ درصدی را تجربه خواهد کرد.

لاغری با ساعت مچی هوشمند

شرکت سامسونگ در حال ساخت دستگاه موبایلی پوشیدنی است که می‌تواند فرآیند تناسب اندام در افراد را زیر نظر بگیرد.

این ساعت مچی بدون هرگونه نمایشگر ساخته شده است و ضمن بسته شدن به دور دست، به گوشی هوشمند Galaxy S4 متصل می‌شود. ساعت مچی Galaxy Band می‌تواند ضمن برقراری ارتباط با دیگر دستگاه‌های الکترونیکی مخصوص تناسب اندام، از نمایشگر آن‌ها استفاده کند.

تبلت ها در  ۲۰۱۴ بزرگتر می‌شود

بر اساس شایعات جدید منتشر شده، قرار است در اکتبر ۲۰۱۴ مدل جدیدی از رایانه لوحی اپل با نمایشگر ۱۲٫۹ اینچی وارد بازار شود و این طور که منابع آگاه در شرکت‌های تامین کننده قطعات مورد نیاز اپل می‌گویند، این تبلت جدید بازار آموزشی آمریکای شمالی را مورد هدف قرار داده است.

علاوه بر این گفته شده است که شرکت سامسونگ قصد دارد یک دستگاه رایانه لوحی با نمایشگر بین ۱۲ تا ۱۳ اینچ تولید کند. منابع آگاه بر این باورند که تبلت‌های بزرگ به طور قابل ملاحظه‌ای بر بازار جهانی اولترابوک‌ها اثر می‌گذارند.

از سوی دیگر کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند در سال ۲۰۱۴ میلادی در مجموع ۱۷۵ میلیون دستگاه فبلت در بازار جهانی فروخته می‌شود و در مقابل ۱۶۵ میلیون دستگاه رایانه لوحی کوچک در جهان به فروش می‌رسد.

تازه های موبایل و کامپیوتر

اگر شما هم جزء آن دسته از کاربرانی هستید که گوشی هوشمند Galaxy S4 یا Galaxy Note 3 دارید، هم‌اکنون زمان آن فرارسیده است تا رمز عبور خود را عوض کنید.

شرکت MediaTest Digital که وظیفه انجام آزمایش‌های امنیتی روی دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای موبایلی را برعهده دارد، در آخرین اقدام خود موفق شد به اطلاعات شخصی و حساس کاربران در حساب‌های کاربری سامسونگ دسترسی پیدا کند.

شرکت HP قصد دارد بار دیگر وارد بازار جهانی گوشی‌های هوشمند شود و بر این اساس، پایان سال جاری میلادی گوشی‌های هوشمند جدید این شرکت مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید با نمایشگر بزرگ وارد بازار می‌شود.

بر اساس پست الکترونیکی که مایکروسافت به صاحبان دستگاه‌های ویندوز فونی ارسال کرده است، این شرکت بزرگ نرم‌افزاری قصد دارد به تمامی این افراد ۲۰ گیگابایت حافظه مجازی رایگان روی فضای SkyDrive ارایه دهد.

باز هم یک گوشی لوکس؛ شرکت Gresso که از بزرگترین تولیدکنندگان گوشی‌های لوکس در جهان محسوب می‌شود، خود را به قطار گوشی‌های اندرویدی رسانده و محصول جدیدی را به صورت محدود در سری Radical تولید کرده است.

این گوشی هوشمند لوکس Gresso Radical R1 نام دارد که بدنه آن از جنس تیتانیوم درجه ۵ ساخته شده است و دستگاه‌های پیشرفته برای ساخت هر بدنه این گوشی ۹ ساعت زمان سپری کرده‌اند.

خبر دیگر اینکه شرکت Handheld Group که از بزرگترین تولیدکنندگان دستگاه‌های موبایلی مقاوم و ضدضربه در جهان محسوب می‌شود اعلام کرد که عرضه گوشی هوشمند جدید خود موسوم به Nautiz X1 را با قابلیت ضدآب، ضدگردوغبار و ضدشوک آغاز کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا