عراق در کنگره سوچی شرکت می‌کند

به گزارش بصیرنیوز، سفیر عراق در روسیه تأیید کرد که بغداد قرار است به عنوان کشور ناظر در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در شهر سوچی روسیه شرکت کند.

«حیدر منصور هادی» سفیر عراق در مسکو اعلام کرد، بغداد در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی شرکت می‌کند.

بنا بر این گزارش، منصور هادی در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» تأکید کرد، بغداد نیز درباره سوریه مواضع مشابه مسکو دارد و از پیشنهادات روسیه با هدف حل بحران سوریه حمایت می‌کند.

سفیر عراق گفت: «ما از کنفرانس سوچی حمایت می‌کنیم. دعوت‌نامه حضور در این نشست را دریافت کرده‌ایم. این دعوت‌نامه را سفیر روسیه در عراق به وزیر خارجه ما تسلیم کرد. بنابر این منتظر تصمیم هستیم تا در این کنگره شرکت کنیم».

وی افزود: «اینکه تلاش شود تا تمامی طرف‌های مختلف را، چه معارضان و چه دولت، در این گردهمایی کنار هم بیاوریم و تلاش کنیم تا یک فضای سالم برای آن‌ها در کنار یکدیگر فراهم کنیم، بسیار اثر مثبتی خواهد داشت؛ بنابراین امیدوارم که بتوانیم شاهد صلح باشیم».

منصور هادی همچنین تأکید کرد: «ما در عراق مخالف هرگونه خشونت در سوریه هستیم که به کشتار غیرنظامیان، کودکان و زنان منتهی شود. ما از تمام طرح‌های روسیه در این زمینه حمایت می‌کنیم».

دیپلمات عراق ادامه داد: «ما مشکلات خودمان را در عراق داشتیم زمانی که مجبور بودیم با القاعده و داعش و تمام این سازمان‌های تروریستی در عراق مبارزه کنیم. متأسفانه برخی از آن‌ها از خارج از عراق و با برخی از انواع حمایت‌های خارجی به این کشور آمدند و اوضاع عراق پیچیده‌تر شد. ما توانستیم به عنوان یک کشور این مسئله را مدیریت کرده و پیروزی خود را بر آن‌ها اعلام کنیم».

وی در ادامه با اشاره به مرز‌های مشترک عراق و سوریه تصریح کرد: «ما نیازمند اوضاعی مطمئن در سوریه هستیم چرا که امنیت در سوریه به حفظ امنیت در عراق نیز کمک می‌کند. هرگونه بی‌ثباتی در سوریه، تمام این خشونت‌ها را بدتر می‌کند. مبارزه همواره نوعی تهدید برای عراق به همراه خواهد داشت چرا که وجود این سازمان‌های تروریستی چه جبهه‌النصره، چه داعش و یا هر گروه تروریستی فعالی در سوریه همواره تهدیدی برای ما نیز به حساب خواهد آمد».

دیپلمات عراقی تأکید کرد: «بغداد با دمشق همکاری تنگاتنگی خواهد داشت. ما نقش مثبتی در این گفت‌وگو‌ها داریم چه در روسیه و چه در هر مکان دیگری که برگزار شود. چرا که ما به مردم سوریه اهمیت می‌دهیم. ما به حفظ تمامیت ارضی سوریه اهمیت می‌دهیم. می‌خواهیم سوریه سوریه بماند، یک کشور امن، یک کشور توسعه‌یافته؛ و همواره در این جهت حرکت خواهیم کرد».

کردستان عراق برای حل بحران اعلام آمادگی کرده است

بنا به گفته سفیر عراق در روسیه، دولت بغداد و مقامات کردستان عراق ابراز تمایل کرده‌اند تا به دنبال یک راه‌حل متقابلا قابل قبول برای بحران بوجود آمده میان دو طرف باشند.

وی با اشاره به دیدار‌های اخیر «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در بغداد و حاشیه کنفرانس اقتصادی داووس تأکید کرد: «به اعتقاد من این مسئله در مسیر حل شدن قرار گرفته است».

این دیپلمات عراقی افزود: «این دو درباره اغلب مسائل موجود گفت‌وگو کردند و به اعتقاد من تفاهمی میان دو طرف وجود دارد. تمام مسائل موجود باید در چهارچوب قانون اساسی برطرف شود. من تصور می‌کنم اراده‌ای از جانب هر دو طرف وجود دارد که این مسائل باید در تطابق با قانون اساسی رفع شود.»

وی با اشاره به اینکه اقدامات دولت مرکزی عراق پس از همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان از عراق موقت بوده گفت: «این اقدامات تا زمانی که بتوانیم به راه‌حل برسیم به صورت موقت خواهد بود چرا که کل عراق تحت حاکمیت دولت مرکزی است».

سفیر عراق ابراز امیدواری کرد که «البته این مسئله به چگونگی روند اوضاع بستگی دارد؛ و از آنجایی که اوضاع به سمت مثبت شدن پیش می‌رود، همه چیز در کرستان به زودی به حالت قبل باز خواهد گشت.

منصور هادی علاوه بر این گفت: «البته ممکن است که کردستان عراق یک سناریوی ویژه داشته باشد. این یک منطقه خودمختار است به این معنا که باید مدیریت مکان‌هایی نظیر فرودگاه‌ها در این اقلیم به صورت مشترک صورت گیرد. هر کاری که ما با منطقه کردستان داریم باید به صورت مشترک با دولت مرکزی باشد. آن‌ها نمی‌توانند مدیریت همه چیز را به دست خودشان بگیرند چرا که یک کشور مستقل نیستند؛ بنابراین همه چیز، حتی صادرات نفت… و فرودگاه‌ها باید به صورت مشترک با دولت بغداد اداره شود. حالا بخش اصلی گفت‌وگو‌ها مدیریت مشترک همه چیز در کردستان است. به همین دلیل است که این اقدامات برای حفظ تمامیت ارضی عراق صورت می‌گیرد و دولت مرکزی این اقدامات را تا زمانی که میان دو طرف تفاهم حاصل شود، مدیریت خواهد کرد».

همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق در تاریخ ۲۵ سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی برگزار شد. کمیسیون مستقل انتخابات کردستان دو روز بعد اعلام کرد که بیش از ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی به استقلال از عراق رأی مثبت داده‌اند. بغداد به شدت با این همه‌پرسی مخالفت کرده و آن را مغایر قانون اساسی این کشور خواند و به دنبال آن محدودیت‌هایی را بر صادرات نفت کردستان و پرواز‌های فرودگاه‌های این منطقه اعمال کرد.

دعوت از مسکو برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی کویت درباره عراق

منصور هادی سفیر عراق در ادامه این مصاحبه اعلام کرد که بغداد از مسکو برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی کویت درباره دوران بازسازی پساجنگ در عراق دعوت به عمل آورده و انتظار می‌رود که یک هیأت عالی رتبه از روسیه در این کنفرانس شرکت کند.

وی افزود: «این یک کنفرانس مهم است که اواسط فوریه در کویت برگزار می‌شود. روسیه دعوت‌نامه رسمی دریافت کرده و تا جایی که من اطلاع دارم در سطح یک هیأت عالیرتبه شرکت خواهد کرد.».

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا