جلیلی

کمک ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به فتنه۸۸

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، سعید جلیلی در همایش حماسه بصیرت که به مناسبت ۹ دی‌ماه در تالار ابن سینا این شهر برگزار شد،  اظهار کرد: حماسه ۹ دی امسال همزمان با سالگرد ارتحال پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) است، پیامبری که چه در مکه و چه در مدینه دعوت به حقیقت کرد و ارزش‌هایی برای بشریت به ارمغان آورد.

وی افزود: پیامبر اسلام برای آن ارزش‌ها مبارزه کرد و آن‌ها را برای تمام اعصار به یادگار گذاشت، پیامبری که ایمان و معنویت را با علم و معنویت، قسط و عدل را با صفا و فتوت و تلاش مثمر را با اقتدار و عزت منادی بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: افتخار این را داریم شیعه پیشوایانی هستیم که در بالاترین شکل همراه پیامبر (ص) بودند و در تحقق ارزش‌ها و اهداف پیامبر را یاری می‌کردند، مسئله مهم این است که امامان ما در تمام سال‌های حیات تلاش داشتند و این تلاش و مجاهدت آن‌گونه که شایسته بود محقق می‌شد.

جلیلی با بیان اینکه امامان معصوم در هر مقطع و مرحله‌ای مجاهدات مهمی داشتند، تصریح کرد: تمامی این مجاهده‌ها برای یک هدف و ارزش متعالی بوده است، به خوبی می‌بینیم که خطبه‌ای که امام حسن (ع) پس از صلح معاویه در حضور معاویه بیان می‌کند، شجاعت و بیان احکام دین و آرمان‌های دین بوده و این نظیر همان مجاهده‌ای است که امام حسین(ع) در کربلا انجام داده و آن ارزش‌ها را مطرح کرده است.

هر مقطعی از حیات ائمه اطهار(ع) الگویی کامل برای ما محسوب می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هر مقطعی از حیات ائمه اطهار(ع) و به‌ویژه حیات سیاسی آن‌ها می‌تواند یک الگوی کامل برای ما محسوب شود، اگر می‌خواهید اندیشه‌ای محقق شود به یکسری شرایط خاص نیاز است.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با اشاره به صلح امام حسن (ع) با معاویه اظهار کرد: امام حسن(ع) در هنگام صلح می‌فرمایند اگر می‌بینید امروز من در این شرایط قرار گرفته‌ام مهمترین بحث این است که اگر می‌خواهید اندیشه‌ای را محقق کنید باید مردم را با آن همراه داشته باشید.

گرامیداشت محرم و صفر برای زنده نگه‌داشتن مبارزات ائمه اطهار(ع) است

وی تصریح کرد: گرامیداشت محرم و صفر در واقع تکریم مبارزه یک حقیقت است، بنابراین اگر ملت ما هر سال این دو ماه را گرامی‌ می‌دارد برای زنده‌ نگه‌داشتن مبارزات ائمه معصوم(ع) است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در دهه اول محرم مجاهدت‌های امام حسین (ع) و در دهه پایانی ماه صفر مبارزات و مجاهدت‌های امام حسن (ع) و امام رضا(ع) تکریم و بزرگ داشته می‌شود که تمام این موارد به نوعی تکریم مجاهدت‌ها در شکل عالی آن است.

وی تاکید کرد: صرف یک اندیشه و یا بزرگداشت یک امام معصوم (ع) کافی نیست، زمانی به بهترین شکل خود می‌توان مبارزات را تحقق بخشید که شرایط لازم وجود داشته باشد که البته این تعبیر را از امام حسن (ع) در ارتباط با امیرالمومنین(ع) داریم.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: بنده قصد دارم این را بگویم که این شرایط چگونه ایجاد می‌شود، این اندیشه در یک خلأ نیست و قطعا مزاحم‌هایی دارد که به مقابله با آن بر می‌خیزند و حتما کسانی وجود دارند که نمی‌توانند اندیشه دیگری را بربتابند.

قدرت‌ها برای تامین منافعشان به دنبال چپاول حقوق سایر ملت‌ها هستند

وی افزود: نه تنها اندیشه بلکه بنده از اندیشه هم فراتر می‌روم، تاریخ ملت‌ها و کشورها را این مسئله را به خوبی نشان می‌دهد، اگر در کشوری مردمی بودند که می‌خواستند از حقوق خود دفاع کنند قطعا این موضوع بدون مزاحم و معارض نبوده بلکه همواره مزاحم و معارض‌هایی وجود داشته است، این مسئله را در تاریخ فراوان می‌بینید که قدرت‌هایی وجود داشته که برای تامین منافع خود به‌دنبال چپاول حقوق سایر ملت‌ها بوده‌اند.

حضور نظامی فرانسه در آفریقای مرکزی برای تامین منافع فرانسه است

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: برای مثال رئیس‌جمهور فرانسه چند روز گذشته اعلام کرده که قصد دارد نیروی نظامی به آفریقای مرکزی اعزام کند، نکته اینجا است که آفریقای مرکزی ادبیات تندی ندارد پس قطعا منافعی برای فرانسه در آن‌جا وجود دارد، نکته جالب‌تر این است که این اتفاق در همین قرن ۲۱ و سال ۲۰۱۳ رخ داده است.

جلیلی خاطرنشان کرد: در کشور خودمان می‌بینیم که در طول تاریخ اتفاقاتی رخ داده و ایران محل تاخت و تاز قدرت‌های دیگر بوده است؛ ۲۰۰ سال پیش در دوران فتحعلی شاه معاهده مفصلی منعقد و در آن بر سر حفظ منافع انگلیس بحث می‌شود، جالب اینجا است که در این معاهده درباره منافع انگلیس صریح و شفاف صحبت شده و در مورد منافع مرتبط با ایران دوپهلو و مبهم صحبت شده است.

وی افزود: صحبت بنده این است که اگر بخواهید در یک حوزه‌ اندیشه‌ای را محقق و از یک حقوق دفاع کنید، این حوزه و محیط پاستوریزه نیست و هجمه‌های فراوانی علیه آن وجود دارد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: در همین آفریقا می‌بینید که در سال ۱۹۹۴ در یکی از کشورها یک میلیون نفر کشته می‌شوند و این ادعای خود مقامات اروپایی است، می‌خواهم بگویم که چرا این‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند، حالا ببینید در کشوری که موقعیت ژئوپولتیک و منابع خاصی دارد به طور حتم نگاه و رویکرد متفاوت نسبت به آن شکل می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که در این شرایط محیط بدون تنش نمی‌تواند باشد، اصولا باید این سئوال را پرسید که تنش را چه کسی به‌وجود می‌آورد، برخی می‌گویند تنش را باید زدود درحالی‌که به طور مشخص کسی که از حقوق خود دفاع می‌کند، تنش ایجاد نمی‌کند.

جلیلی عنوان کرد: اگر بخواهیم در حد بضاعت خود تلاش کنیم حتما باید درکی از شرایط و مختصات امروز خود داشته باشیم چراکه با نداشتن این درک نمی‌توانیم حق خود را ادا کنیم.

NPT براساس قدرت شکل گرفت

وی با طرح این پرسش که امروز در چه شرایطی قرار گرفته‌ایم، گفت: بعد از جنگ جهانی دوم در جهان یکسری مناسباتی شکل گرفت که چند قدرت با اتکا بر قدرت خود امتیازاتی برای خود قائل شدند، بر این مبنا یکسری امتیازات مانند امتیاز وتو، انحصاراتی خاص در جهان برای آن‌ها و یا NPT شکل داد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام خاطرنشان کرد: این انحصارات براساس عدالت و حقیقت نبوده بلکه تنها براساس قدرت شکل گرفته است، چراکه نگاه استکبار منطقی و استدلالی نیست.

جلیلی تصریح کرد: این منطق تنها یک رفتار چند قلدر و زورگو نیست که بنا به دلایلی قدرت را در اختیار دارند و از موضع حاکمان عمل می‌کنند، بلکه این منطق از یک مبنای تئوریک به‌وجود آمده و کسانی که همان افراد مستبد جنایتکار جهان را تشکیل می‌دهند، توانسته‌اند به وسیله همین مبانی تئوریک به این رفتارها شکل تئوریک بدهند.

نیاز به لیبرالیسم برای مبارزه با امپریالیسم طنز است

وی بیان کرد: از محیط‌های ما هم‌اکنون این موضوع بیرون می‌آید که اگر می‌خواهیم با امپریالیسم مبارزه کنیم به لیبرالیسم نیازمندیم، این موضوع به نظر بنده طنز است، چراکه کسانی آمده‌اند مناسبات را بر مبنای قدرت به صورت تئوریک شکل داده‌اند تا با اسم جمهوری و آزادی فعالیت‌های خود را در جهان انجام دهند.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی گفت: در گفت‌وگویی که با یکی از کشورهای اروپایی داشتم این مسئله را مطرح کردم که در این دو، سه قرن اخیر که این‌قدر ادعای پولاریسم و لیبرالیسم دارید واقعا چرا در کشور‌های شما حزب سومی وجود ندارد و تنها قدرت میان ۲ حزب جابه‌جا می‌شود.

وی افزود: اخیرا سخنگوی نخست وزیر انگلیس اعلام کرد چیزی به نام آزادی اطلاعات وجود ندارد، البته باید گفت گاهی این صحبت‌ها از دستشان در می‌رود، این در شرایطی است که آن‌ها مدام از دموکراسی و لیبرالیسم دم می‌زنند.

الگوی انقلاب اسلامی امروز الگویی موفق و عملی است

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام اظهار کرد: اگر شما امروز رفتاری می‌بینید که از حقیقت، عدالت و حقوق انسان‌ها فاصله دارد بر یک مبنای تئوریک شکل گرفته که هنرمندانه توانسته‌اند به گونه‌ای جلوه دهند تا این حد که اگر کسانی حقوقشان مورد چپاول قرار گرفته آن را قبول می‌کنند، در همین موقع خاص که مناسباتی شکل گرفته و سازوکارهای رسانه‌‌ای نظیر مبارزه با تروریسم و حقوق بشر را شکل می‌دهند، ما امروز با این مختصات حضور پیدا کردیم و انقلاب اسلامی در این شرایط ظهور کرده است.

جلیلی تصریح کرد: امروز انقلاب اسلامی در همه زمینه‌ها حرف دارد و تبدیل به یک الگو شده است؛ امروز نشان دادیم الگوی انقلاب اسلامی روی کاغذ نیست بلکه یک الگوی عملی بوده و نه تنها محقق بلکه موفق نیز شده است، نه تنها مقاومت بلکه پیشرفت هم کرده است.

آرای مردم در نظام شکل‌گرفته برمبنای ولایت فقیه وتو نمی‌شود

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران یک نظام بر مبنای ولایت فقیه شکل گرفته که اجازه نمی‌دهد آرای مردم وتو شود، تاکید کرد: در اینجا است که می‌گوئیم اگر فتنه ۸۸ به‌وجود نمی‌آمد جای سئوال وجود داشت.

جلیلی تاکید کرد: در سال ۸۸ جریانی در کشور به‌وجود آمد که یک اندیشه متعالی و نظام متعالی شکل گرفت و نشان داد در کنار این نظام مردمی هستند که اگر در زمان امام حسن (ع) بودند این امام همام جمله دردناک شما مردم نگذاشتید را بیان نمی‌کردند.

کمک ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا برای مخالفت با رای مردم ایران

وی با بیان اینکه مردم ما پای اندیشه خود در سال ۸۸ ایستادند، گفت: در سال ۸۸ فقط بطور رسمی ۴۰۰ میلیون دلار برای مخالفت با رای مردم در کنگره آمریکا اختصاص یافت و اوباما بعد از ۳ ماه هزینه‌کرد این مبلغ را به کنگره گزارش داد.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام تصریح کرد: مردم ما در سال ۸۸ اجازه ندادند فتنه‌ای از سوی آمریکا در کشور شکل بگیرد، ۹ دی یکی از نقاط درخشان در تاریخ ملت ایران محسوب می‌شود.

۹ دی قدرت الگوی انقلاب اسلامی برای تجویز به جهان اسلام را نشان داد

جلیلی بیان کرد: ۹ دی نقطه‌ای روشن است که قدرت الگوی انقلاب اسلامی که می‌توان امروز برای جهان اسلام تجویز کرد، را نشان داد، اینکه مردم می‌توانند انتخاب کنند و نظام حافظ رای مردم است، در واقع هوشیاری مردم بود که حماسه بزرگ ۹ دی را آفرید.

وی گفت‌: چیزی که در نظام ما اهمیت داشته و در انتخابات اخیر نیز منجر به تحقق حماسه سیاسی مدنظر مقام معظم رهبری شد، این است که در نظام ما الگوی موفقی وجود دارد که مردم خودشان می‌توانند تصمیم‌گیرنده باشند.

اندیشه اسلام ناب مانع از پیاده‌سازی توطئه‌ها شده است

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام افزود: بعد از ۹ دی مشاهده می‌شود که بازهم دشمنان ما به این مسئله می‌رسند که با چنین مردمی که خود تصمیم‌گیرنده بوده و بر مبنای یک الگوی موفق عمل می‌کنند مواجه هستند  و از همین حیث تصمیم می‌گیرند که مردم را مورد هدف قرار داده و آنجا می‌شود که از تحریم‌های فلج‌کننده یاد می‌کنند یعنی اینکه باید با اعمال فشار مردم را فلج کرد.

جلیلی تصریح کرد: جمهوریت نظام ما توانست در عرصه سیاسی اندیشه اسلام ناب خود را به بهترین شکل نشان دهد و مانع پیاده‌سازی توطئه‌ها شود.

باید برای کورکردن چشم طمع دشمنان توان خود را در عرصه اقتصادی به کار بریم

وی تاکید کرد: پس از خلق حماسه سیاسی عرصه مهمی که امروز مانده عرصه اقتصاد است که مقام معظم رهبری نیز به مسئله تحقق حماسه اقتصادی تاکید فراوان دارند، باید توانی که داریم را در عرصه اقتصادی روی کار بیاوریم تا چشم طمع دشمنان کور شود.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام تاکید کرد: تعداد سانتریفیوژها که دشمنان ما بر روی آن مدام صحبت می‌کنند به خاطر این است که نمی‌خواهند ملتی از حقوق خود برخوردار باشد، نظام ما به دلیل اینکه دفاع می‌کند باید از حقوق هسته‌ای برخوردار باشد، این دفاع از حقوق هسته‌ای به معنی دفاع از حقوق همه ملت ایران است، این مسئله نظیری زمانی بوده که برای دفاع از خرمشهر تلاش می‌کردیم، باید گفت که در آنجا دفاع از خرمشهر به منزله دفاع از همه کشور تا دفاع سرخس خراسان‌رضوی و همه اکناف کشور بوده است.

جلیلی افزود: امروز هم اگر به یک حق خود تکیه می‌کنیم و می‌گوئیم انرژی جزو حقوق ماست به خاطر این بوده که دفاع از همه حقوق ملت ایران را مدنظر داریم، چرا که اگر دشمن بتواند از یک بخش به ما تعرض کرده و نفوذ یابد از همان قسمت استفاده می‌کند.

وی تاکید کرد: امروز ما تجربه موفقی را پشت سرگذاشته‌ایم  و البته باید گفت در این شرایطی که ما تجربه موفقی داشته‌ایم برخی تجربه ناموفق نیز داشته‌اند، در همین یکی دو سال گذشته در جریان بیداری اسلامی مشاهده می‌کنیم کشورهایی که خواستند از حق خود دفاع کنند چه فرجامی برای آن‌ها حاصل شد.

فرجام تکیه بر سفارت انگلیس مشخص است

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به دیدار خود با معاون مرسی گفت: زمانی که معاون مرسی به ایران آمد گفتم که اگر می‌خواهید موفق باشید نمی‌توانید فقط در یک خلأ نگاه کنید، تجربه موفق ما بوده که فقط به استبداد نگاه نکردیم بلکه به این مسئله هم توجه داشتیم که قدرت‌هایی هم هستند که نوکران شاه بوده‌اند، به دلیل همان رشادت‌ها حضرت امام(ره) تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم دانستند.

جلیلی خاطرنشان کرد: شرایطی برعکسی هم داشتیم، به‌عنوان مثال در مشروطه یا ملی شدن نفت که به فرجام نرسیدیم برای این بود که به جای اینکه به ظرفیت و اندیشه و رهبری دینی تکیه شود به سفارت انگلیس تکیه شد، بنابراین فرجام تکیه بر سفارت انگلیس مشخص است.

برای حفظ تثبیت نظام و دولت باید با نگاه به افق تمدن اسلامی پیش برویم

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم تثبیت نظام و دولت را حفظ کنیم باید با نگاه به افق تمدن اسلامی پیش برویم، اگر نگاه ما در این زمینه رو به جلو نباشد نمی‌توانیم دستاوردهای نظام را حفظ کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام اظهار کرد: مسیر امروز کشور مسیری است که نه تنها با مبارزه صرف بلکه با پیشرفت به دست آمده و مهمترین تهدیدی که می‌تواند در مسیر پیشرفت کشور وجود داشته باشد این است که تصور کنید مبارزه سبب پیشرفت ما نمی‌شود.

جلیلی تاکید کرد: در واقع اینکه دشمن ما فکر کند امروز شرایطی در کشور به‌وجود آمده که نظام جمهوری اسلامی ایران که بر مبنای قدرت مردم خود می‌خواهد عمل کند دیگر نمی‌تواند در این عرصه فعالیت کند.

وی تصریح کرد: نظام ما نوپا نبوده بلکه درخت تنومندی است که با توان خود توانسته به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کند.

وجود چرخه سوخت هسته‌ای در کشور جزو حقوق ما است/ آمریکا نمی‌تواند ما را محدود کند

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام عنوان کرد: در ارتباط با حق هسته‌ای دو موضوع دفاع از حقوق هسته‌ای و عدم عقب‌نشینی از آن وجود دارد، یعنی باید چرخه سوخت هسته‌ای در کشور وجود داشته باشد که این امر جزو حقوق ما محسوب شده و آمریکا باید بداند که نمی‌تواند برای حقوق ما شرط گذاشته و آن را محدود کند.

جلیلی با بیان اینکه ملت ما از حق هسته‌ای خود دفاع می‌کنند، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در زمینه حق هسته‌ای ایستادگی در برابر زیاده‌طلبی‌های دشمن را مطرح می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید این ایده که گفتمان اسلام ناب و آنچه در این ۳۵ سال از پیروزی انقلاب در کشور به ارمغان آمده را به خوبی تجمیع کنیم و از آن برای استفاده در آینده و همچنین اینکه چگونه مسیر پرشتاب خودمان را طی‌ کنیم، استفاده ببریم.

ملت ایران برای انتخاب خود حاضرند جانشان را فدا کنند/ برای حفظ همراهی مردم با نظام باید در تمام زمینه‌ها شفاف‌سازی کنیم

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام در ادامه با تاکید بر اینکه اگر موفقیت‌هایی در پرتو اندیشه‌های اسلام در کشور داشته‌ایم به خاطر پشتیبانی و انتخاب مردم بوده است، گفت: مردم ما امروز و پس از گذشت ۳۵ سال از پیروزی انقلاب نشان داده‌اند که برای انتخاب خود حاضرند جان خود را فدا کنند و ۹ دی نیز برهمین مبنا ظهور پیدا کرده است.

جلیلی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم همراهی مردم با نظام وجود داشته باشد باید مردم را در زمینه‌های مختلف روشن کرده و شفاف‌سازی کنیم.

معاهده NPT براساس یک تبعیض است

وی تصریح کرد: معاهده NPT معاهده‌ای ۲ صفحه‌ای بوده که در بندهای نخست آن به قدرت‌های هسته‌ای گفته می‌شود به سمت خلع سلاح بروند و اینکه دیگر کشورها حق هسته‌ای ندارند، در واقع مبنای این معاهده براساس یک تبعیض است.

حماسه سیاسی ۲۴ خرداد بزرگترین مجازات فتنه‌گران بود

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: فتنه یعنی فضایی غبارآلود که تشخیص حق و باطل در آن سخت است، بزرگترین مبارزه با فتنه شفاف‌سازی بود اینکه نشان داده شود چه کسانی دروغ می‌گویند و چه کسانی رای مردم را بر نمی‌تابند و مخالف رای مردم هستند.

جلیلی خاطرنشان کرد: انتخابات اخیر نشان داد نظام ما پاسدار حق مردم بوده و آرای مردم را حق‌الناس می‌داند، حماسه سیاسی که ۲۴ خرداد ۹۲ خلق شد مهر باطلی بر فتنه بود و بزرگترین مجازات فتنه‌گران بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا