۶ خاصیت بخور گرفتن که نباید از آن غافل شد

به گزارش بصیرنیوز، اگر از بخور گرفتن لذت می‌برید چه بهتر، چرا که این کار برای سلامتی‌تان هم بسیار مفید است.به نقل از فوت و فن فواید بخور کشف تازه‌ای نیست، حتی مصریان باستان هم تاثیرات آن را می‌دانستند و از آن استفاده می‌کردند.

 

۶ خاصیت بخور گرفتن که نباید از آن غافل شد

 

پزشکان امروز هم برای بسیاری از بیماری‌ها بخور تجویز می‌کنند، به خصوص بیماری‌های تنفسی.

دو راه برای درمان با بخار

برای بخور گرفتن از دستگاه بخور و یا روش سنتی یعنی قابلمه آب داغ می‌توانید استفاده کنید.

روش سنتی بخور گرفتن، قابلمه پر از آب داغ
قابلمه‌ای پر از آب داغ روش بخور گرفتن سنتی است. برای این کار:

۱- چند فنجان آب درون قابلمه‌ای بریزید و آن را جوش آورید. سپس آب جوش را درون کاسه بزرگی بریزید.

۲- کاسه را در مکانی صاف قرار دهید.

۳- یک حوله را مانند چادر بر سرتان بکشید تا بخار درون آن مبحوس شود.

۴- روی کاسه خم شوید و بخار را به درون مجاری تنفسی‌تان بدهید.

می‌توانید برای تاثیر بیشتر چند قطره عصاره روغنی گیاهان داخل آب بریزید

حمام‌تان را به اتاق بخار تبدیل کنید

به وسیله قرار دادن یک دستگاه بخار مخصوص در حمام‌تان، آن را به حمام بخار تبدیل کنید.

فواید بی‌نظیر بخور گرفتن:

۱- تنفس را راحت می‌کند

اگر شما با یک سرما خوردگی قدیمی، گرفتگی سینوس، حساسیت، آنفولانزا و یا آسم دست و پنجه نرم می‌کنید، بخور گرفتن می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

بخور گرفتن باعث راه یافتن بخار و رطوبت به ریه‌ها، از طریق بینی و گلو می‌شود و سینوس‌ها را باز کرده و تنفس را راحت می‌کند. رطوبت و هوای گرم باعث نرم شدن مخاط و خروج راحت‌تر آن‌ها از دماغ و گلو می‌شود.

بخور، درمانی عالی برای آبریزش بینی است. بخار با خارج کردن مخاط، جلوی گرفتگی بینی و آبریزش را می‌گیرد. بخار، همچنین، بینی و دستگاه تنفسی تحریک شده را آرام می‌کند و باعث آسایش شما می‌شود.

۲- درمان سر درد

چند نوع سر درد، به خصوص سردرد‌هایی که ناشی از مشکلات سینوس‌ها هستند، را می‌توان به کمک بخور گرفتن از بین برد.

بخور باعث نرم شدن موکوس و خارج شدن آن می‌شود و فشاری که در اثر انباشته شدن موکوس در سینوس‌ها به وجود آمده است را از بین می‌برد و همین موجب از بین رفتن سردرد شما خواهد شد.

بخار اعضایی که مسئول ساخت موکوس هستند را هم آرام می‌کند و از گرفتگی بینی جلوگیری می‌کند. همین کار در طولانی مدت باعث کم‌تر شدن سردردهاتان خواهد شد.

۳- کم کردن استرس

وقی تحت تنش و استرس هستید، یک حمام بخار تمام چیزی است که لازم دارید. گرمای حمام بخار باعث می‌شود بدن هورمون اندورفین آزاد کند. اندورفین باعث کاهش استرس بدن و افزایش شادی فرد می‌شود.

بهترین تاثیر حمام بخار روی بدن، آرام کردن عضله‌ها است. گرمای این حمام باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شود و در نتیجه ماهیچه‌ها آرام و ریلکس می‌شوند. به علاوه بخار راه تنفس شما را باز می‌کند و باعث می‌شود بهتر نفس بکشید، که این تنفس مناسب به آرام شدن ذهن و مغز کمک شایانی می‌کند.

۴- خارج کردن سموم از بدن

سموم و مواد زائد انباشته شده در بدن سیستم ایمنی را ضعیف می‌کنند و باعث بروز مشکلات مختلفی در سلامتی فرد می‌شوند. اگر هر از گاهی حمام بخار بگیرید، این سمومی که به خاطر استرس‌ها، عادات غذایی غلط و سیستم گوارشی ضعیف در بدن جمع شده‌اند، خارج می‌شوند.

می‌پرسید چگونه؟ گرمای حمام بخار باعث عرق کردن فرد می‌شود و همانطور که می‌دانید یکی از راه‌های دفع سموم بدن عرق است. در حقیقت، نشستن در حمام بخار به مدت ۱۵ دقیقه می‌تواند بدن را از شر مواد زائد و مضر خلاص کند.

بخار باعث مرگ باکتری ها، ویروس‌ها و عفونت‌های بدن هم می‌شود.

۵- درمان گرفتگی و درد عضله

بخار درمانی می‌تواند به ماهیچه‌های خسته بعد از ورزش کمک کند تا آرام شوند. به همین علت است که ورزشکاران حرفه‌ای بعد از تمرین به حمام بخار یا سونا می‌روند. ورزش باعث درگیر شدن عضله‌ها و گاهی ایجاد پارگی در آن‌ها می‌شود که در نتیجه آن عضلات بعد از ورزش درد می‌گیرند. گرمای حاصل از حمام بخار باعث می‌شود ماهیچه‌ها شل و راحت شوند و گرفتگی‌هاشان از بین برود که همین موجب کم شدن در ورزشکار بعد از ورزش می‌شود.

بخار باعث گشاد شدن رگ‌ها می‌شود، گردش خون را افزایش می‌دهد و خون بیشتری به ماهیچه‌ها می‌رساند. در نتیجه رسیدن خون بیشتر به ماهیچه‌ها، اکسیژن و مواد غذایی فراوانی هم به آن‌ها می‌رسد و همین باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده ماهیچه‌ها و ریکاوری آن‌ها می‌شود.

۶- فواید حمام بخار برای پوست و مو

تنها ۱۵ دقیقه بخور در یک هفته کافی است تا پوستی شفاف و بی‌عیب و نقص داشته باشید.

بخار منافذ پوست را باز می‌کند و پوست را وادار به عرق کردن می‌کند و از همین طریق سلول‌های مرده، چربی و باکتری‌هایی که درون منافذ جمع شده‌اند را دفع می‌کند. بخار دادن به صورت جوش‌ها را هم از بین می‌برد.

به علاوه بخار باعث افزایش گردش خون در صورت می‌شود و اکسیژن و مواد غذایی بیشتری به سلو‌های این ناحیه می‌رساند.

بخار تنها دارویی برای زیبا کردن پوست نیست، بلکه روی زیبایی و سلامت مو‌ها هم اثر می‌گذارد. بخار گردش خون در ناحیه پوست سر را افزایش می‌دهد، حالت الاستیک مو‌ها را بهبود می‌بخشد و چربی سر را کم می‌کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا