ترکیه: با آمریکا بر سر عفرین مذاکره نمی‌کنیم

به گزارش بصیرنیوز، وزارت خارجه ترکیه امروز (سه‌شنبه) مذاکره با آمریکا بر سر عملیات شاخه زیتون در شمال سوریه(عفرین) را تکذیب کرد.

سرهنگ «راب منینگ» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز گذشته گفته بود که با همتایان ترکیه‌ای بر سر عملیات عفرین و کاهش تنش‌ها در این منطقه در حال مذاکره هستند.

«حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اما با بیان اینکه هیچ مذاکره‌ای در حال حاضر با آمریکا انجام نخواهد شد، تاکید کرد تا زمان عادی‌سازی روابط دو جانبه هیچ گفت‌وگو صورت نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» آکسوی همچنین گفت که مکانیزم مشترکی برای فائق آمدن بر اختلافات دوجانبه بین آمریکا و ترکیه حول مسائل سوریه تشکیل خواهد شد تا پس از آن روابط دوباره به حالت عادی بازگردد.

ایالات متحده شبه‌نظامیان کُرد را مهره موثری در نبرد با گروه تروریستی داعش و پاکسازی شمال سوریه از لوث این عناصر دانسته و چندین ماه است که با ارسال تسلیحات، از آنها حمایت می‌کند.

ترکیه اما معتقد است شبه‌نظامیان کُرد سوری، تفاوتی با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از نظر بین‌المللی تروریستی شناخته می‌شود، نداشته و سلاح‌های ارسالی آمریکا در نهایت به سمت ترکیه نشانه خواهد رفت.

آنکارا که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی ۳۰هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از ۲۰ ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.

اردوغان روز جمعه گفته بود تا کنون ۴۱۵ کیلومتر مربع از منطقه عفرین به کنترل نیروهای ترکیه و همپیمانان آن درآمده و ۱۰۰۰ روستا را از کنترل کُردها خارج کرده‌اند.

ترکیه شاخه زیتون را از جهت امنیت خود و تاثیر در ژئوپلتیک منطقه حیاتی می‌داند. اما این تفکر برای این کشور هزینه نیز داشته است. شلیک شدن بیش از ۹۰ راکت توسط ی.پ.گ طی دو هفته به جنوب ترکیه باعث کشته و زخمی شدن بیش از ۱۲۰ نفر شده است. همچنین تا کنون ۳۳ نظامی ترکیه کشته و بیش از ۱۸۰ نفر زخمی شدند.

در عرصه میدانی اما ترکیه عملا تا کنون به غیر از حملات هوایی و توپخانه‌ای نتوانسته موفقیت چندانی در جبهه عفرین به دست بیاورد و فعلا در حد اشغال چند تپه و روستا پیشرفت داشته است. حملاتی که به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، ۱۵۰ غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و ۳۰۰ مجروح برجای گذاشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا