مکانیزه شدن کشاورزی موجب جلوگیری از واردات برنج می‌شود/ لزوم تلاش برای جهانی شدن برنج فریدونکنار

به گزارش بصیرنیوز، محمد اسلامی استاندار مازندران در آئین رونمایی از نشان ملی جغرافیایی برنج فریدونکنار که شب شنبه در مجتمع پذیرایی میزبان بابلسر برگزار شد اظهار کرد: همزمانی دهه کرامت با رونمایی از نشان ملی جغرافیایی برنج فریدونکنار بسیار خوب و مبارک است.

وی با قدردانی از مسئولان فریدونکناری برای ثبت نشان ملی برنج، خاطرنشان کرد: ابتکار خلاقانه مسئولان فریدونکنار موجب شد که این مهم انجام شود و نشان دهنده این است که این مسئولان به دنبال ایجاد ارزش، شناختن قابلیت‌ها و پردازش خوب هستند.

استاندار مازندران با تاکید برای داشتن خوباوری، تصریح کرد: نیاز به خودباوری امری مهم است و همه افراد باید داشته‌های موجود را بهتر بشناسند و از گذشته استفاده بهینه را انجام دهند.

اسلامی افزود: رشد و سعادت همگانی در گرو خودباوری، توکل به خداوند و حرکت به سمت توسعه و پیشرفت است.

وی برند سازی در مازندران را از اولویت‌های کاری خود مطرح کرد و گفت: فریدونکنار از شهرهایی بوده که آسیب سنگینی را در مسیر پیشرفت ندیده و بافت سنتی و کشاورزی خود را از دست نداده است.

این مسئول یادآور شد: برندسازی، حفاظت از برند و تلاش‌های صورت گرفته که برای ثبت ملی انجام شده باید با دقت در فرآوری، توزیع و فروش صورت بگیرد به نحوی که زنجیره ارزش مزرعه تا سفره برای حمایت از کشاورزان رخ دهد.

اسلامی اظهار کرد: نباید اینگونه القا شود که اگر کشاورزان شغل خود را رها کنند و زمین های خود را تغییر کاربری دهند سعادت‌مند می‌شوند بلکه سعادت‌مندی در کشاورزی است  و وظیفه نظام مدیریت است تا مسیر را هموار و شرایط را تسهیل کند تا کشاورزان بتوانند برداشت و ثمره بهتری داشته باشند.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: کشاورزان باید با روی آوردن در کشت مکانیزه به جای برداشت سه تن در هکتار برداشت پنج برابری داشته باشند و اگر این امر رخ دهد و تولید بیشتر داشته باشیم از واردات جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یک میلیون و صد هزار تن کسری برنج در کشور وجود دارد، تصریح کرد: ارتقای بهره‌وری می‌تواند کسری موجود را برطرف کند و از واردات هم جلوگیری کند.

اسلامی تاکید کرد: با مکانیزه شدن، هم از لحاظ مصرف بهینه در آب، کاهش سموم و هم از نظر افزایش محصول می‌تواند تاثیرگذار باشد و کشاورزان باید به صورت علمی کار کنند و جهادکشاورزی به صورت مقتدر باید پشتیبان کشاورزان باشد.

استاندار مازندران گفت: فعال شدن اینترنت اشیا، پیاده کردن نظام کشاورزی هوشمند و افزایش درآمد کشاورزان از برنامه‌هایی است که به صورت کمی و کیفی جهادکشاورزی باید در این راستا گام بردارد.

وی با بیان اینکه کشاورزان نباید از کار کشاورزی بی‌انگیزه شوند افزود: مشکل معیشت و اقتصاد کشاورزی باید در روستاها برطرف شود و به همین دلیل دولت و مجلس تمهیداتی را برای اقتصاد روستاها در نظر گرفتند.

اسلامی بهره‌وری در کشاورزی را اولویت کار دولت دانست و اظهار کرد: سامانه کارا از اقداماتی بوده که برای حمایت از کشاورزان و روستائیان در نظر گرفته شده و سفارش شده تا طرح‌های کشاورزی مورد حمایت ویژه قرار بگیرند.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: روزانه بین یک تا سه و نیم میلیارد تومان تسهیلات توسط چهار بانک عامل در مازندران برای طرح‌های مصوب به مردم و روستائیان در حال پرداخت است.

وی بر لزوم توجه به بیمه کشاورزان تاکید کرد و گفت: بیمه کشاورزان از موضوعات مهمی است که باید به صورت جدی در شهرهای مازندران دنبال شود و روزی که ما وارد مازندران شدیم بیمه در حد ۱۸ درصد بود و هم‌اکنون بیمه از ۴۰ درصد عبور کرده است.

اسلامی در پایان تصریح کرد: برنج فریدونکنار باید از برند ملی به برند جهانی تبدیل شود و تجار از فله‌ای فروختن برنج خودداری کنند و این کالا را در بسته‌بندی‌های شیک به دست مردم برسانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا