فریدونکنار نخستین شهر مازندران برای اجرای طرح درجه‌بندی نانوایی‌ها

به گزارش بصیرنیوز، محمد سلیمان‌پور رئیس اداره غله خدمات و بازرگانی فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: تعداد ۹ هزار و ۵۰۰ کیسه آرد سهمیه این شهرستان است که در این ماه ۹۰۴ کیسه جذب نشده است.

وی خاطرنشان کرد: خبازان دولتی به دلیل مرقوم به صرفه نبودن و کهولت سن اقدام به اجاره دادن مغازه خود می‌کنند که این امر موجب می‌شود افراد کم تجربه و غیربومی در این واحدها مشغول به فعالیت شده و با پایین آمدن کیفیت و پخت نان از سهمیه کمتری برخوردار می‌شوند.

رئیس اداره غله خدمات و بازرگانی فریدونکنار با اشاره به سود بالای تسهیلات بهسازی نانوایی‌ها، تصریح کرد: در حالی که ۲۲ نفر از خبازان فریدونکناری برای گرفتن تسهیلات ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومانی نانوایی‌ها به بانک عامل معرفی شده بودند اما به خاطر سود زیاد این تسهیلات و پیچ و خم اداری زیاد تمامی خبازان معرفی شده از دریافت آن خودداری کردند.

سلیمان‌پور افزود: با توجه به اینکه این تسهیلات برای خرید آرد، تعمیرات و بهسازی نانوایی‌ها درنظر گرفته شده لازم است که نرخ سود و همچنین بروکراسی اداری آن کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه ۹۲ واحد خبازی در فریدونکنار وجود دارد، یادآور شد: ۲۸ واحد در شهر، ۳۳ واحد در روستا و ۲۳ واحد آزادپز در حال فعالیت خبازی هستند و همچنین ۸ واحد به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی یا مقروم به صرفه نبودن تعطیل هستند.

رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی فریدونکنار اظهار کرد: در زمینه آموزش خبازان در سال های ۹۵ و ۹۶ تعداد ۱۲۷ نفر با همکاری فنی و حرفه‌ای و نظارت شبکه بهداشت آموزش های تئوری و عملی انجام شد.

سلیمانپور خاطرنشان کرد: اتحادیه خبازان باید دقت لازم را نسبت به واگذاری مجوز نانوایی‌ها انجام دهد چراکه در برخی از موارد مشاهده شده که این واگذاری‌ها منجر به پایین آمدن کیفیت نان شده است.

وی درخصوص میزان رضایتمندی از وضعیت کیفیت پخت نان در فریدونکنار گفت: با توجه به اینکه آرد نانوایی‌های فریدونکنار از دو کارخانه خوب آرد مازندران تامین می‌شود انتظار آن است که کیفیت پخت نان بالا باشد اما سطح رضایت ما با بازدیدهای به‌عمل آمده به صورت نسبی است.

رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی فریدونکنار با بیان اینکه چهار مولفه در خرید نان خوب باید درنظر گرفته شود، تصریح کرد: رنگ، بو، استفاده از نان سبوس دار و همچنین پرهیز از استفاده نان بسته بندی بدون مجوز از مواردی است که خریداران نان در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشند.

سلیمانپور ادامه داد: نانوایی‌ها هم باید برای بالا بردن کیفیت نان خود از استفاده نمک‌های صنعتی غیرمجاز و جوش شیرین پرهیز کرده و همچنین رعایت مسائل بهداشتی را در دستور کار خود داشته باشند.

وی ادامه داد: شهروندان از خرید نان بسته‌بندی غیرمجاز از سوپرمارکت‌ها خودداری کرده و توجه داشته باشند که نان‌های بسته‌بندی دارای مواردی همچون شماره پروانه بهره‌برداری، شماره ثبت، تاییدیه شبکه بهداشت و علامت استاندارد باشد.

رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی فریدونکنار اظهار کرد: باتوجه به فرارسیدن فصل سرما و کم فشار شدن گاز که احتمال می‌رود گاز برخی نانوایی‌ها قطع شود؛ اقدامات لازم برای دوگانه سوز کردن و پیشنهاد برای خرید زنراتور برق داده شده و همچنین ۲۵ کپسول به خبازخانه‌ها داده شد.

سلیمانپور با اشاره به پایلوت شدن استان مازندران برای طرح شناسایی و درجه‌دار کردن نانوایی‌ها، خاطرنشان کرد: قرار است در تمامی شهرهای کشور نانوایی‌ها با تابلویی از رتبه یک تا چهار درجه‌بندی شوند که برای طرح پایلوت استان مازندران انتخاب شده و فریدونکنار به عنوان نخستین شهری است که این طرح را در مازندران به زودی اجرا می‌کند که شهروندان می‌توانند با مشاهده تابلوهایی که به زودی با درجه یک نصب می‌شود، نانوایی باکیفیت را شناسایی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا