بسته‌شدن سامانه ثبت‌نام طرح مسکن در کمتر از ۳ ساعت/ فریدونکنار در انتظار طعم مسکن دولت

به گزارش بصیرنیوز، دولت تدبیر و امید باتوجه به نقدهای زیادی که به طرح مسکن مهر دولت گذشته داشت، همیشه به‌دنبال جایگزینی طرحی برای خانه‌دار کردن مردم بود و انگار طرح مسکن ملی می‌خواهد به این مهم جامه عمل بپوشاند.

طرح ملی مسکن، آخرین تیر دولت برای خانه‌دار شدن مردم
شاید طرح ملی مسکن را بتوان آخرین تلاش دولت دوازدهم برای کاهش قیمت مسکن و خانه‌دار کردن مردم دانست چراکه ۶ سال از عمر این دولت گذشته و همچنان وضعیت مسکن در شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای قرار دارد.با اجرای این طرح و آغاز مراحل ثبت‌نام، ابهامات زیادی در افکارعمومی ایجاد شد و کورسوی امیدی در قشر ضعیف به‌وجود آمد که آیا می‌توانند صاحب خانه شوند.

وزارت راه و شهرسازی که متولی طرح اقدام ملی مسکن است وعده ساخت ۴۰۰ هزار خانه را داده که در نخستین گام، استان کرمان پایلوت این طرح شده و در شهریور ماه امسال مراحل ثبت‌نام متقاضیان در این استان انجام گرفته است.

مازندران در انتظار طعم مسکن دولت
نزدیک به ۴ ماه که از آغاز این طرح در نخستین استان گذشت، این بار نوبت به مازندران رسید که طعم مسکن دولت تدبیر را بچشد و صبح شنبه ۲۳ آذر ماه مدیرکل راه و شهرسازی مازندران خبر از آغاز ثبت‌نام این طرح در استان از ساعت ۱۰ صبح به مدت سه روز تا ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۵ آذرماه داد.

فریدونکنار و بابلسر از جمله شهرهای مازندران هستند که با توجه به مساحت کم، افزایش روز به روز جمعیت و همچنین توریستی بودن آن‌ها در زمینه مسکن با مشکلات زیادی رو به رو هستند و هر زمان مردم این شهرستان‌ها طرحی از سوی دولت در زمینه مسکن به گوششان می‌خورد اندکی امیدوار می‌شوند.

پس از اعلام آغاز ثبت‌نام طرح ملی مسکن در مازندران گفت‌وگویی را با رئیس اداره راه و شهرسازی فریدونکنار و بابلسر انجام دادیم تا از شرایط ثبت‌نام و نحوه واگذاری‌ها در این دو شهر مطلع شویم.

شناسایی زمین در فریدونکنار و بابلسر برای اجرای پروژه
محمد فاطری در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در ۲۳ شهر مازندران از جمله شهرهای فریدونکنار و بابلسر مصوب شده که ثبت‌نام طرح ملی اقدام مسکن صورت گیرد و مردم در سامانه مورد نظر مراحل ثبت‌نام را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه تعداد واحدها در شهرها متغیر است خاطرنشان کرد: در برخی از شهرها تعداد واحدها به ۱۰۰ و همچنین در برخی از شهرها به تعداد انگشتان دو دست است.

رئیس اداره راه و شهرسازی فریدونکنار و بابلسر تصریح کرد: در فریدونکنار و بابلسر زمین دولتی برای اجرای پروژه شناسایی و پیشنهاد شده و در حال طی کردن روند اداری برای گرفتن پروانه و انجام کار هستیم.

فاطری با بیان شرایط این طرح یادآور شد: سکونت ۵ ساله در شهر مورد نظر، توان بازپرداخت تسهیلات با سود ۱۸ درصد و استفاده نکردن از تسهیلات دولتی مسکن از سال ۸۴ به بعد از جمله شرایط اولیه ثبت‌نام در این طرح است و متقاضیان می‌توانند برای آگاهی بیشتر به سامانه مراجعه کنند.

خودداری از اعلام تعداد واحدها و مبلغ نهایی پروژه
این مسئول با خودداری از اعلام تعداد واحد برای واگذاری در شهرهای فریدونکنار و بابلسر گفت: واحدهای طرح ملی مسکن برای واگذاری در این دو شهر محدود است و بنده تا صدور پروانه تعداد آن را اعلام نمی‌کنم.

وی عنوان کرد: در مراحل بعدی با شناسایی زمین‌های بیشتر می‌توان سامانه را باز گذاشت تا تعداد افراد بیشتری در این طرح ثبت‌نام کنند.

رئیس اداره راه و شهرسازی فریدونکنار و بابلسر اظهار کرد: در گام نخست، زمین‌های دولتی برای ساخت درنظر گرفته می‌شوند و پیمانکاری که از سوی دولت انتخاب می‌شود کار احداث آن را انجام می‌دهد.

فاطری با بیان اینکه نمی‌توانیم مبلغ نهایی ساخت این منازل را اعلام کنیم خاطرنشان کرد: متقاضیان ثبت‌نام برای پیش پرداخت باید مبلغ ۳۰ میلیون تومان را سپرده‌گذاری کنند.

بسته شدن سامانه در کمتر از ۳ ساعت
درحالی که حدود ۳ ساعت از آغاز ثبت‌نام گذشته بود اما شهروندان فریدونکناری و بابلسری با اخطار تکمیل ظرفیت سامانه رو به رو می‌شوند که البته این موضوع برای بسیاری از شهرهای دیگر مازندران هم رخ داده بود.

به گزارش بصیرنیوز، این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که خبرنگار ما پس از تکمیل ظرفیت زودهنگام هر چه تلاش کرد تا بتواند تعداد واحدها قابل پذیرش در شهرهای فریدونکنار و بابلسر را جویا شود اما مسئول مربوطه دیگر پاسخگو نبود.

این عدم پاسخگویی و همچنین عدم شفافیت در اعلام تعداد واحدها و مبالغ نهایی از سوی مسئولان، مردم را با تشویش رو به رو می‌کند که امیدواریم این روند در نوبت‌های بعدی اصلاح شود.

گفتنی است، به عقیده کارشناسان آنچنان که از اقساط و آورده متقاضی پیدا است، قشرهای ضعیف جامعه در این طرح جایی ندارند و برای قشرهای متوسط نیز پرداخت اقساط سخت به نظر می‌رسد.

همچنین درحالی مدت زمان ساخت واحدها دو سال اعلام شده که کمتر از دو سال به پایان عمر دولت دوازدهم باقیمانده و مشخص نیست چگونه دولتی که نتوانسته در ۶ سال برای مسکن مردم کاری انجام دهد می‌تواند در این مدت کوتاه واحدها را احداث و تحویل دهد و اگر بخواهیم درصدی احتمال دهیم که عمر دولت کفاف این پروژه را نمی‌دهد آیا می‌توان امید داشت که دولت بعدی این طرح را دنبال خواهد کرد یا نه و آن زمان تکلیف مردم چه خواهد شد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا