“شاد”هایی که موجب ناشادمانی دانش‌آموزان شدند/ مردود شدن سیستم آموزشی کشور در آزمون کرونا

به گزارش بصیرنیوز، شیوع بیماری کرونا در دنیا موجب شد تا ساختارهای مختلف درمانی، آموزشی و فرهنگی در معرض آزمون قرار گیرند تا مشخص شود که توان آن‌ها در زمان‌های بحرانی به چه میزان است.

در کشور ایران یکی از نخستین اماکنی که به علت وجود بیماری کرونا تعطیل شد اماکن آموزشی در مقاطع مختلف بود چراکه احتمال داشت شیوع این بیماری در این مکان‌ها بالا باشد و سرایت زیادی صورت گیرد.

در ابتدا دستور تعطیلی مقطعی و چند روزه برای مدارس صادر شده بود اما با گسترده شدن بیماری کرونا این تعطیلی‌ها ادامه‌دار شد و یکی از سوالاتی که در ذهن دانش‌آموزان، والدین و معلمان وجود داشت این بود که تکلیف آموزش و سال تحصیلی چه خواهد شد.

پس از چند روز تعطیلی اماکن آموزشی، وزیر آموزش و پرورش در هشت اسفند ماه ۹۸ با انتشار پیامی در صفحه توییتری خود نوشت “تعطیلی مدارس به معنای تعطیلی آموزش نیست. در اجرای دستور رییس جمهور با برنامه‌ریزی انجام گرفته دانش‌آموزان با هدایت معلمان دروس را از طریق رسانه ملی و فضای مجازی پیگیری میکنند”.

در وهله نخست شاید ارائه آموزش از طریق صدا و سیما و فضای مجازی خبری خوب به نظر می‌رسید اما پس از مدتی که کار آموزش با فضای مجازی در تمامی مدارس شروع شد مشکلات یکی پس از دیگری نمایان و کلافگی دانش‌آموزان را به همراه داشت.

چندگانگی نرم‌افزارهای معرفی شده موجب سردرگمی دانش‌آموزان

یکی از دانش‌آموزان فریدونکناری طی تماس با پایگاه خبری تحلیلی بصیرنیوز با اشاره به اینکه مشکلات زیادی در آموزش از طریق فضای مجازی وجود دارد، اظهارکرد: یکی از مشکلات اصلی در زمینه آموزش از طریق فضای مجازی چندگانگی شبکه‌های اجتماعی توصیه شده از سوی مربیان آموزشی است.

وی خاطرنشان کرد: درحالی که مدیر مدرسه ما گفته بود که دانش‌آموزان باید برای فراگیری آموزش‌ها برنامه روبیکا را نصب کنند اما برخی از معلمان در شبکه‌های اجتماعی دیگری مانند واتس‌آپ و تلگرام برنامه درسی خود را ارئه می‌کنند.

این دانش‌آموز فریدونکناری تصریح کرد: نکته جالب توجه این است که آموزش و پرورش نصب برنامه “شاد” را در دستور کار دارد که این چندگانگی به معنای واقعی ما را کلافه کرده است.

وی گفت: در اتفاقی بسیار جالب که نشان از عدم مدیریت داشت، در یک روز و به صورت همزمان در یک ساعت مشخص، دو معلم در دو شبکه اجتماعی متفاوت اقدام به برگزاری امتحان کردند که این موضوع در جای خود بسیار عجیب است.

این دانش‌آموز فریدونکناری با انتقاد از روش مدیریت مدیران مدارس برای ارائه آموزش افزود: باتوجه به اینکه مشکلات فراوانی در زمینه آموزش از طریق فضای مجازی وجود دارد و ما دانش‌آموزان در سردرگمی قرارداریم اما مدیران هیچ توجهی نسبت به این موضوعات نداشته و حتی تهدید به نمره ندادن و مسائل دیگر می‌کنند.

وی گفت: من در آخرین سال مقطع متوسطه دوم درحال تحصیل هستم که بر اساس نظام آموزشی دروس بنده و دانش‌آموزان هم‌سطح باید قبل از عید نوروز به اتمام می‌رسید تا پس از عید به مطالعه برای آزمون کنکور می‌پرداختیم و فقط در زمان امتحان پایان ترم به مدرسه می‌رفتیم اما درحال حاضر همچنان به دروس و امتحان‌های مدرسه مشغول هستیم و زمانی برای مطالعه کنکور نداریم.

مدارس ابتدایی ملزم به استفاده از “شاد”

سیدعظیم اسماعیل‌زاده مدیر آموزش و پرورش فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: باتوجه به شیوع بیماری کرونا و نامشخص بودن زمان بازگشایی مدارس، مدیران آموزش و پرورش در مناطق مختلف کشور اقداماتی را برای جلوگیری از عقب‌ماندگی درسی دانش آموزان انجام داده و تلاش شد تا در بستر فضای مجازی آموزش‌های لازم ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در معرفی نرم‌افزارها سلیقه‌ای عمل شده است، خاطرنشان کرد: توصیه ما به همه مدارس این بود که از پیام رسان‌های داخلی استفاده شود اما به علت در اختیار نداشتن این برنامه‌ها توسط مدیران، معلمان و والدین شاهد مشکلاتی در زمینه هماهنگی بودیم.

مدیر آموزش و پرورش فریدونکنار تصریح کرد: برای اینکه تمامی افراد مرتبط با فعالیت‌های آموزشی یکپارچه شوند، آموزش و پرورش اقدام به طراحی یک نرم‌افزار به نام برنامه شاد(شبکه آموزش دانش‌آموزان) کرده و در گام نخست تمامی مدارس ابتدایی ملزم به استفاده از این برنامه هستند.

اسماعیل زاده یادآور شد: درحال حاضر ۱۰۰ درصد مدارس ابتدایی و معلمان و ۵۰ درصد دانش‌آموزان ابتدایی در فریدونکنار عضو برنامه شاد شدند.

برنامه مورد تایید آموزش و پرورش “شاد” است

وی با بیان اینکه مشکلاتی همچنان در زمینه آموزش‌های درسی از طریق فضای مجازی وجود دارد گفت: باتوجه به اینکه برخی از خانواده‌ها از گوشی‌های هوشمند برخوردار نیستند یا از گوشی‌هایی استفاده می‌کنند که برنامه‌های ایرانی درآن نصب نمی‌شود لازم است اقداماتی در این خصوص انجام شود.

مدیر آموزش و پرورش فریدونکنار تنها برنامه مورد تایید را نرم‌افزار شاد اعلام کرد و افزود: در مقاطع متوسطه اول و دوم همان پیام رسان‌های مورد استفاده باید ادامه پیدا کند و البته این امر سلیقه‌ای است.

اسماعیل‌زاده درخصوص امتحان‌هایی که این روزها از دانش‌آموزان در فضای مجازی گرفته می‌شود اظهار کرد: امتحان‌هایی که این روزها از دانش‌آموزان گرفته می‌شود بیشتر جنبه تمرینی و تکلیفی دارد.

به گزارش بصیرنیوز، شاید بتوان در کنار همه سربلندی‌هایی که برخی از دستگاه‌ها و ملت ایران در راه تقابل با کرونا به‌دست آوردند، سیستم آموزشی کشور را در این آزمون مردود اعلام کرد چراکه تاکنون و پس از گذشت نزدیک به دو ماه از بحران به‌وجود آمده هنوز نتوانسته نسبت به مسائل آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از مدارس و دانشگاه‌ها تصمیم درست و برنامه مناسبی را ارئه کند و همچنان دانش آموزان و دانشجویان سرگردان از سلایق مختلف و عدم مدیریت صحیح هستند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا