عبور از مشکلات معیشتی مدیریت جهادی می‌خواهد/لزوم تغییر روش مدیریتی برای رهایی از مشکلات اقتصادی

به گزارش بصیرنیوز، مجتبی احسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی باید مدلی را برای اقتصاد کشور درنظر گرفت و مدل اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده می‌تواند بخش زیادی از این مشکلات را حل کند.

وی با اشاره به اینکه عوامل درون‌زا و برون‌زا در اقتصاد یک جامعه تاثیرگذار است خاطرنشان کرد: سیاست خارجی و تحریم که هم‌اکنون در کشور ما وجود دارد از عوامل برون‌زا و سیاست‌گذاری‌های دولت، بنگاه‌های اقتصادی و خانوارها به‌عنوان عوامل درون‌زا در مباحث اقتصادی مورد توجه قرار می‌گیرند.

دکترای علوم اقتصادی تصریح کرد: باتوجه به اینکه بخش عمومی اقتصاد کلان کشور ما در اختیار دولت قرار دارد، نقش سیاست‌گذاری دولت و مدیران دولتی در زمینه تصمیم‌گیری برای اقتصاد کشور بسیار پررنگ است.

احسانی تاکید کرد: سهم تاثیرگذاری عوامل برون‌زا در اقتصاد ایران ۲۰ درصد و مابقی به عوامل درون‌زا که همان تصمیمات مدیریتی و اتفاق‌های داخلی است مرتبط می‌شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: مشکلات معیشتی که درحال حاضر مردم کشور ما با آن درگیر هستند با سیاسی‌کاری قابل حل نیست بلکه با مدیریت جهادی می‌توان از این مشکلات عبور کرد.

وی افزود: تصمیم‌گیری صحیح، برنامه‌ریزی بهتر و هماهنگی بیشتر با بخش‌های اقتصادی ازجمله راه‌ حل‌های مشکلات معیشتی است.

دکترای علوم اقتصادی گفت: اگر برنامه‌های کوتاه مدت را بودجه، میان‌مدت را برنامه پنج ساله و بلندمدت را توسعه چشم‌انداز ۲۰ ساله درنظر بگیریم باید هماهنگی‌هایی بین آن‌ها وجود داشته باشد تا به اهدافمان برسیم.

احسانی خاطرنشان کرد: عوامل برون‌زا مباحث اقتصادی که درحالت عادی اثر چندانی بر یک کشور ندارد اما درحال حاضر به‌دلیل سوءمدیریت و ناهماهنگی‌هایی که در بخش اقتصاد کشور ما وجود دارد به یک عامل بسیار مهم تبدیل شده است.

این مدرس دانشگاه اظهارکرد: عدم مدیریت صحیح بخش اقتصاد توسط مسئولان دولتی و تکیه بر عوامل برون‌زا یک جو روانی را در کشور به‌وجود آورده که همین موضوعات موجب شده تا شاهد فشار اقتصادی بسیار زیاد در جامعه باشیم.

وی تصریح کرد: دولت با گره‌زدن هفت ساله تمام مسائل به‌ویژه مشکلات اقتصادی به برجام و سیاست خارجی که یک نمونه از عامل‌های برون‌زا بود و بستن چشم خود به ظرفیت‌های داخلی ضربه سختی را به بدنه کشور وارد کرد.

دکترای علوم اقتصادی یادآورشد: باتوجه به عدم برنامه‌ریزی توسط دولت یازدهم و دوازدهم در امر استفاده از ظرفیت‌های داخلی و نگاه به قله پوشالی برجام که در میانه راه فرو ریخت آثار زیان‌بار بسیاری را برای جمهوری اسلامی ایران رقم زد.

احسانی با اشاره به اینکه وابستگی بیش از حد بودجه و اقتصاد به نفت یکی از دلایل دیگر مشکلات اقتصادی است، تاکید کرد: درحالی که چندین سال به دنبال کمتر کردن وابستگی نفت هستیم اما هر روز این وابستگی بیشتر شده و همچنان بودجه ما با نفت بسته می‌شود که در زمان‌های حساس مانند فروپاشی برجام اثر خود را نشان می‌دهد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه تغییر دولت آمریکا یا هر کشور دیگر اثر چندانی به مشکلات کشور ما نخواهد داشت، افزود: خوشبینانه‌ترین حالت تغییر مواضع کشورها، رشد دو درصدی وضعیت اقتصادی کشور ما است اما مابقی بر عهده سیاست داخلی می‌باشد.

وی گفت: آمریکا و همدستانش از کشورهای استعماری محسوب می‌شوند که برای آن‌ها فقط منافع کشور خودشان دارای اهمیت بوده و حاضرند برای کسب منفعت دست به هر اقدامی بزنند.

دکترای علوم اقتصادی ادامه داد: یکی از عواملی که آثار بسیار سوء در کشور ما به‌جای گذاشته، کسری بودجه دولت در سال های اخیر بوده که این کسری بودجه به سوءمدیریت در اقتصاد کشور مرتبط می‌شود.

احسانی افزود: کسری بودجه یکی از عوامل موثر بر بروز تورم در کشورها است که اگر این کسری بودجه مداوم باشد مردم آن کشور به تورم معتاد می‌شوند و درحالی که اقتصاددانان هشدارهای لازم را برای این موضوع داده بودند و خواستار اصلاح نظام مالیاتی، بالا بردن درآمد دولت و کم کردن هزینه‌های دولت شدند اما این امر صورت نگرفت.

این مدرس دانشگاه با اشاره به آمارسازی‌های دروغ که توسط برخی از مسئولان دولتی ارائه می‌شود یادآورشد: باتوجه به گستردگی رسانه‌ها و آزادی اطلاعات، مردم به آسانی از اظهارنظرهای مسئولان مطلع می‌شوند و اینکه برخی افراد با آمارسازی قصد جلب اعتماد مردم را دارند باید بدانند که همین اندک اعتبار را هم از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل مهم رشد اقتصادی کشورها در نظریه‌های جدید سرمایه اجتماعی است خاطرنشان کرد: سرمایه اجتماعی در اعتماد متقابل بین مردم با مردم و مردم با مسئولان به وجود می‌آید که با اظهارنظرهای غیرواقعی مسئولان شاهد کم شدن اعتماد نسبت به دولت هستیم و در نتیجه سرمایه اجتماعی که از عوامل مهم رشد اقتصادی است در ایران روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا