“علیرضا خانی” مخترعی که به‌دنبال پیمودن راه شهید فخری‌زاده است/لزوم تقویت زیرساخت پژوهش‌سرای فریدونکنار

به گزارش بصیرنیوز، یکی از فرصت‌هایی که به برکت وجود انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم فرصت شکوفایی استعدادها و بروز توانمندی در بین اقشار مختلف است که این امر به خاطر نگاه تبعیض‌آمیز حکومت پهلوی هیچگاه در ایران وجود نداشت.

فراهم‌سازی فرصت رشد و شکوفایی در جمهوری اسلامی موجب شد که افراد مختلف حتی کودکان و نوجوانان ترغیب به انجام نوآوری و خلاقیت شوند.

این فرصت‌سازی تا حدی گسترش پیدا کرده که حتی در کوچکترین شهرها هم می‌توان اثرهای نبوغ و خلاقیت را مشاهده کرد و افراد بسیاری در اوج محدودیت‌ها دست به کارهای شگفت‌آوری می‌زنند.

در روزهای گذشته انتشار خبری از یک اختراع توسط نوجوان فریدونکناری در استان مازندران که همزمان با روزهای پس از شهادت شهید محسن فخری زاده بود اوج خوشحالی را برای همگان به‌وجود آورد و ثابت شد که راه این شهید والامقام با وجود نسل جدید انقلاب اسلامی ادامه دارد.

چشم الکترونیک وسیله‌ای جالب برای تسهیل عبور و مرور نابینایان

“علیرضا خانی” مخترع نوجوان فریدونکناری که موفق به اختراع چشم الکترونیک مخصوص نابینایان شده است در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: دستگاهی به نام چشم الکترونیک که دارای کارکرد شناسایی موانع برای عبور مرور آسان نابینایان است را اختراع کرده‌ام.

وی با اشاره به اینکه شاید ویژگی‌های این اختراع مانند عصای نابینایان باشد، خاطرنشان کرد: اما چشم الکترونیک با حجم بسیار کوچک مانند یک چراغ قوه در دست نابینایان قرار می‌گیرد و در زمانی که یک مانع در مقابل فرد نابینا وجود داشته باشد این وسیله آن را تشخیص داده و با لرزش و صدای سوت فرد را آگاه می‌کند.

این مخترع فریدونکناری تصریح کرد: از سال گذشته شروع به ساخت این وسیله کرده‌ که پس از یک سال موفق به رفع ایرادات و تکمیل آن شده‌ام.

خانی که دارای ۱۵ سال سن در کلاس نهم از مقطع متوسطه اول مشغول به تحصیل است ادامه داد: با تشویق‌های پدر و مادرم و کمک‌های خانم انجیدنی مدیر پژوهش‌سرا، آقای بابکی مربی راهنما و یکی از دوستانم به نام آقای جلیلیان توانستم این اختراع خود را تکمیل کنم.

کمک به نابینایان؛ هدف اصلی برای ساخت چشم الکترونیک

وی درخصوص علت ساختن چشم الکترونیک گفت: برای شرکت در مسابقه به‌دنبال اختراع یک وسیله بودم که در نهایت برای اینکه بتوانم کمکی به نابینایان جامعه خود کرده باشم تصمیم به ساخت چشم الکترونیک گرفتم که خوشبختانه این اختراع موجب شد تا من در نخستین جشنواره علمی پژوهشی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی کشور به مرحله نهایی و در جمع ۱۰ نفر برتر کشور قرار گیرم.

این مخترع فریدونکناری افزود: دستگاه چشم الکترونیک هم‌اکنون در مرحله ثبت اختراع قرار دارد که امیدوارم به زودی این امر هم صورت گیرد تا بتوانیم به تولید انبوه برسانیم.

خانی با اشاره به اینکه از مقطع ابتدایی علاقمند به کارهای فنی و خلاقانه بوده است یادآور شد: زمانی که در کلاس دوم بوده‌ام به کلاس رباتیک می‌رفتم و از کلاس سوم با حضور در پژوهش‌سرای فریدونکنار عضو تیم رباتیک این مجموعه شدم.

علاقه و پشتکار از عوامل مهم برای رسیدن به راه شهید فخری‌زاده

وی با اشاره به اینکه تیم رباتیک فریدونکنار که من هم یکی از اعضای آن بوده‌ام در مسابقات مختلف استانی، کشوری و بین‌المللی مقام‌های متعددی را کسب کرده است، خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ با حضور در مسابقات بین‌المللی رباتیک که در تهران برگزار شده بود با ساخت ربات‌های جنگ‌جو و فوتبالیست توانستیم حائز رتبه‌های اول و دوم شویم.

این مخترع فریدونکناری علاقه و پشتکار را از عوامل مهم موفقیت خود عنوان کرد و یادآورشد: همچنان که شهدای زیادی مانند شهید فخری‌زاده در زمینه علم و دانش به شهادت رسیدند ما دانش‌آموزان که امروز درحال تحصیل هستیم باید با علاقه و پشتکار فراوان در راه این شهیدان قدم برداریم.

پژوهش‌سرای فریدونکنار، مرکزی برای رشد و پرورش استعداد

مریم انجیدنی مدیر پژوهش‌سرای فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: این پژوهش‌سرا در زمینه‌های متنوع اعم از علوم پایه، فنی، مهندسی و هنری با حضور دانش‌آموزان نخبه مشغول به فعالیت است.

وی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته و قبل از تعطیلات کرونایی حدود هزار دانش‌آموز، کارگاه‌های حضوری در زمینه آزمایشگاه ابتدایی، خلاقیت و روش تفکر که در بخش آموزشی بود را پشت سر گذاشتند و همچنین دوره‌های رباتیک و کدنویسی هفته‌ای یک بار در این مرکز برگزار شده بود.

مدیر پژوهش‌سرای فریدونکنار از حضور دو تیم رباتیک پسران و دختران در این شهرستان خبر داد و گفت: تیم رباتیک پسران که بر روی ربات‌های فوتبالیست کار کرده و حتی مقاله‌های خود را به مسابقات بین‌المللی ارسال کردند اما به دلیل بیماری کرونا این مسابقات لغو شد.

انجیدنی با اشاره به تشکیل تیم رباتیک دختران فریدونکنار برای نخستین بار پس از ۱۰ سال تصریح کرد: این تیم هم که بر روی ربات جمع‌آوری زباله از سطح آب مشغول به فعالیت بود به دلیل بیماری کرونا نتوانست پروژه خود را ادامه دهد.

وی درخصوص موفقیت دانش آموز فریدونکناری در جشنواره علمی پژوهشی، پژوهش‌سراهای کشور اظهارکرد: “علیرضا خانی” از دانش‌آموزان و عضو پژوهش‌سرای فریدونکنار است که با حضور در بخش کدنویسی این جشنواره توانست با ساخت دستگاه چشم الکترونیک برای نابینایان در جمع ۱۰ نفر برتر کشوری قرار گیرد.

لزوم تقویت زیرساخت پژوهش‌سرای فریدونکنار برای تقویت استعدادها

مدیر پژوهش‌سرای فریدونکنار با بیان اینکه این مرکز نیاز به تقویت زیرساختی دارد تاکید کرد: یکی از نیازمندی‌های اصلی در پژوهش‌سرا برخورداری از سایت کامپیوتر(اتاق رایانه) است که این زیرساخت در پژوهش‌سرای فریدونکنار وجود ندارد و درحالی که توانمندی و دانش فنی کدنویسی و برنامه‌نویسی تلفن همراه در این مرکز وجود دارد اما به دلیل نداشتن سایت کامپیوتر برگزاری اینگونه کلاس‌ها را منوط به داشتن رایانه و لپ‌تاپ توسط دانش‌آموزان در منزل می‌کنیم.

انجیدنی یادآورشد: آزمایشگاه پژوهش‌سرا فریدونکنار طی مرور زمان فرسوده شده و باتوجه به بودجه‌های محدود دولتی نیاز به کمک خیران برای بازسازی دارد.

وی همچنین خواستار به روز شدن کتابخانه پژوهش‌سرا فریدونکنار شد و خاطرنشان کرد: اگر این امکانات وجود داشته باشد می‌توان برنامه‌ریزی بهتری برای استفاده و شکوفا شدن استعدادها داشت.

مرکز پژوهشی فریدونکنار قطب انرژی‌های نوین در مازندران

مدیر پژوهش‌سرای فریدونکنار با بیان اینکه این مرکز به‌عنوان قطب انرژی‌های نوین استان مازندران انتخاب شده است تصریح کرد: انرژی‌های نوین که به استفاده از انرژی خورشید، باد و آب مربوط می‌شود برای تولید الکتریسیته به‌جای سوخت‌های فسیلی به کار می‌رود و باتوجه به وجود همزمان دریا، باد مناسب ساحل و خورشید در فریدونکنار این محیط بسیار فراهم است که البته باز هم از نظر تجهیزاتی دچار مشکلاتی هستیم که امیدواریم با نگاه مسئولان و خیران این دغدغه‌ها برطرف شود.

انجیدنی ادامه داد: پژوهش‌سرای فریدونکنار پذیرای دانش‌آموزان علاقه‌مند و با استعداد است و شاید بسیاری از ظرفیت‌ها و خلاقیت‌ها در شهرستان نهفته باشد که اگر خانواده‌ای این استعدادها را در فرزندان خود مشاهده کردند در کوتاه‌ترین زمان آن‌ها را به ما معرفی کنند تا بتوانیم خلاقیت آن‌ها را پرورش داده و به نتیجه برسانیم.

وی رمز موفقیت “علیرضا خانی” را پشتکار و علاقه‌مندی این دانش‌آموز عنوان کرد و گفت: درحالی که برخی از روزها بسیار سرد بود و ما از این دانش‌آموز میخواستیم که به پژوهش‌سرا مراجعه نکند اما او به خاطر علاقه‌ای که داشت به موقع در مرکز حضور پیدا می‌کرد.

به گزارش بصیرنیوز، توجه و حمایت از ظرفیت‌های پنهان و مراکزی که به‌عنوان مرکز رشد استعدادها در مناطق مختلف کشور وجود دارند می‌تواند موجب رشد فزاینده علمی و تکنولوژی شوند.

شاید هم‌اکنون از مسیر درحال حرکت علیرضا خانی تا مسیر پیموده شده شهید “محسن فخری‌زاده” فاصله بسیار باشد اما علاقه و پشتکار علیرضا در کنار نگاه صحیح به الگوهای موفق می‌تواند او را در آینده‌ای نزدیک به فخر دیگری برای ایران اسلامی تبدیل کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا