وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای بخش کشاورزی مازندران/کشاورزی قراردادی اجرا می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص 6 هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای بخش کشاورزی مازندران خبر داد و گفت: برنامه کشاورزی قراردادی از سال آینده اجرا می‌شود.

به گزارش بصیرنیوز، سیدجواد ساداتی‌نژاد در جلسه شورای اداری فریدونکنار اظهارکرد: مازندران قلب تپنده کشاورزی جمهوری اسلامی و قطب پرقدرت در زمینه تامین امنیت غذایی کشور است.

وی با اشاره به اینکه دولت در سفر ریاست جمهوری نگاه ویژه‌ای به مازندران دارد، خاطرنشان کرد: ۲۷ درصد از اعتبار سفر ریاست جمهوری به مازندران در زمینه کشاورزی اختصاص پیدا کرده و تمامی شاخه‌های کشاورزی در این اعتبارات مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای جنگل، مراتع، آبخیزداری و حفظ آب و خاک ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده که به تناسب شهرستان‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه مازندران در زمینه شیلات و صیادی هم سهم ویژه‌ای دارد، گفت: ۲۷۵ میلیارد تومان اعتبار برای شیلات از میگو تا خاویار و اسکله‌های صیادی درنظر گرفته شد.

وی افزود: مازندران قطب مرکبات و برنج کشور است و به همین دلیل ۶۰ میلیارد تومان برای موسسه تحقیقاتی منطقه کمک مالی اعطا می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: باتوجه به ظرفیت کشت گیاهان دارویی و اراضی شیب‌دار باغبانی و تولیدات نهالی سالم، مبلغ ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه اختصاص پیدا می‌کند.

این مسئول با اشاره به اینکه مهمترین بخش و دغدغه ما زمینه آب و خاک است اظهارکرد: مبلغ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان برای زهکشی اراضی، تجهیز و نوسازی شالیزارهای منطقه، پوشش بتونی کانال‌های شبکه آبیاری، لایروبی و مرمت آب‌بندان ، سامانه‌های نوین آبیاری، ایستگاه‌های پمپاژ و تامین انتقال آب درنظر گرفته شده است.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه یکی از مشکلات مازندران صنایع تبدیلی و فرآوری است که منجر به کامل نشدن زنجیره ارزش شده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از دسترنج کشاورزان ما به دلیل خام فروشی از آن‌ها فاصله پیدا می‌کند و برای برون رفت از این مسئله مبلغ ۴۲٫۵ میلیارد تومان برای زیرساخت شرکت شهرک‌های کشاورزی درنظر گرفته‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ۳۵ میلیارد تومان از سفر امروز برای گریدر و آبرسانی عشایر استان درنظر گرفته شده است.

این مسئول ادامه داد: در زمینه حفظ نباتات و مبارزه با آفات ۱۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه نابسمانی زیادی در زمینه تغییر کاربری اراضی کشاورزی و سند اراضی مازندران وجود دارد گفت: مازندران در زمینه رفع تداخلات و صدور سند استان آخر کشور است که متاسفانه در سنوات گذشته کمیسیون رفع تداخلات برای یک بار در مازندران تشکیل نشده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه عقب ماندگی صدور مجوزها در استان جبران شود ۳۰۷ میلیارد تومان برای برگزاری کمیسیون رفع تداخلات، تسهیل در صدور سند و اجرای احکام قضایی رفع تصرفات درنظر گرفته شده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در مجموع بیش از سه هزار میلیارد تومان برای بخش کشاورزی درنظر گرفته شده است.

ساداتی‌نژاد یادآورشد: همچنین برای اینکه عقب ماندگی مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی را برطرف کنیم مبلغ سه هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص پیدا کرده که از سرمایه‌گذاران دعوت می‌کنیم تا در این زمینه مشارکت کنند.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های حوزه کشاورزی مسئله آب است اما در مازندران از آب سبز استفاده نشده که با زهکشی اراضی می‌توان شاهد دو برابری کشت بود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دولت در تنظیم بازار وظیفه نظارت و مداخله دارد تاکید کرد: زمانی که دلالی سراغ محصول کشاورزی می‌آید دولت وارد می‌شود و با قیمت آن را تنظیم می‌کند اما در اتفاقات اخیری که برای برنج ایرانی رخ داد دولت به علت اینکه در زمینه مداخله ابزار نداشت فقط تماشاگر بود.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: در نوسانات قیمت برنج، کشاورزان برنج خود را به قیمت ۳۵ هزار تومان فروختند اما برخی افراد با قیمت ۹۰ هزار تومان برنج را در بازار عرضه کردند که به هیچ عنوان این امر قابل قبول نیست و تاجران و بازگانان باید در کنار کشاورز و مردم باشند.

وی اظهارکرد: در دنیا بسیاری از بازرگانان و فروشگاه‌ها در ایام خاصی از سال کنار مردم قرار می‌گیرند و اقلام با قیمت بالا را به قیمت ارزان عرضه می‌کنند تا همه مردم بتوانند آن محصول مرسوم به آن ایام را استفاده کنند اما متاسفانه در کشور ما این موضوع برعکس است و در ایام خاص سال مانند شب یلدا و نوروز اجناس گرانتر می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال دولت پس از زمان کاشت و برداشت برنج و مرکبات سرکار آمد و نتوانست با کشاورزان وارد مذاکره شد، خاطرنشان کرد: کشاورزی قراردادی برای حمایت از کشاورز ایرانی در دستور وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و از پنج محور اصلی کار ما است.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: کشاورزی قراردادی برنج از جمله سیاست‌های مهم دولت است که در سال آینده اجرا می‌شود و با خرید برنج ایرانی در کنار کشاورز می‌مانیم و برای اینکه به مصرف کننده هم جفا نشود خرید میوه شب عید را از کشاورز خریداری می‌کنیم تا سود آن به تولید کننده و مصرف کننده برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا