از قول‌های اشتون در مذاکرات هسته ای تا شرکت در براندازی دولت / تصاویر

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، تاریخ درس آموز است و آن کسی موفق خواهد بود که از تاریخ درس عبرت بگیرد. این اصل مهم به ویژه باید مورد توجه سیاستمداران باشد تا در بازی سیاست، برد را با باخت عوض نکنند. نگاهی دقیق به تحولات جهان در چند سال گذشته، نکات جالب و مهمی را دربر دارد که می تواند برای همه سیاسیون عبرت آموز باشد.
 

لبخندهایی که رنگ باخت/ در حال ویرایش
 

ناآرامی های اخیر در اوکراین و نوع مواجهه مقامات کشورهای غربی با آن، بسیار قابل توجه است. این روزها و در جریان حوادث اوکراین که به طور کاملاً مشخص می‌توان هدایت کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا را در آن دید، اقدامات مقامات غربی بار دیگر نشان داد که عهد شکنی و غیرقابل اعتماد بودن مقامات غربی در چه حدی است. حوادث اوکراین نشان داد که وعده‌های مقامات غربی در پای میز مذاکره و در دیدارهای رسمی تا چه حد قابل اتکا است و تا چه حد کشورها بر اساس آن می‌توانند برنامه‌ریزی کنند.

کاترین اشتون به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان چندین سفر خود به اوکراین و در دیدار با ویکتور یانوکوویچ (دیدارهای مختلف در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۴، ۵ فوریه ۲۰۱۴) رئیس جمهور قانونی این کشور که بر اساس انتخابات به قدرت رسیده بود، از آمادگی اتحادیه اروپا برای حل بحران سیاسی-اقتصادی این کشور سخن گفت و موجب امیدواری مقامات اوکراینی شد.
 

لبخندهایی که رنگ باخت/ در حال ویرایش

لبخندهایی که رنگ باخت/ در حال ویرایش

لبخندهایی که رنگ باخت/ در حال ویرایش
 

اما مانند بسیاری از موارد دیگر مانند آنچه در مورد قذافی و دیدارهای رهبران غربی در آستانه بحران در این کشور به وقوع پیوست، این وعده نه تنها بار دیگر رنگ تحقق به خود نگرفت بلکه کاملاً بر خلاف آنها عمل شد. به طوری که قذافی با کمک مستقیم نیروهای نظامی غربی و به ویژه فرانسه سرنگون شد و دولت اوکراین نیز بر اثر فشارهای مختلف سقوط کرد و کاترین اشتون با همان لبخند همیشگی پیروزمندانه در خیابان های کی یف در کنار شورشیان راهپیمایی کرد.

کشورهای اروپایی مانند بریتانیا و مجموعاً اتحادیه اروپا در کنار ایالات متحده بعد از سقوط دولت “ویکتور یانوکوویچ” و شکل‌گیری دولت موقت به رهبری “الکساندر تورچینوف” به طور رسمی آمادگی خود را برای حل مشکلات این کشور به خصوص در زمینه بحران مالی و اقتصادی این کشور اعلام کردند. در اولین موضع گیری بریتانیا از آمادگی خود و حتی صندوق بین‌المللی برای حل بحران مالی و مشکلات اقتصادی این کشور و بدهی‌‌های ۶۴٫۵ میلیارد دلاری اوکراین سخن گفت.
 

لبخندهایی که رنگ باخت/ در حال ویرایش

لبخندهایی که رنگ باخت/ در حال ویرایش
 

این موارد و موارد بسیاری دیگر به ما گوش زد می‌کند باید مراقب وعده‌ها و لبخندها مقامات غربی باشیم و این امکان را در نظر بگیریم که آنها هر لحظه بر خلف وعده‌ها و قول‌های خود عمل کنند. هر چند این حسن ظن وجود دارد که دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایرانی، افرادی کاملاً هوشیار نسبت به منافع جمهوری اسلامی ایران بوده و به بیان مقام معظم رهبری آنها بچه های انقلاب هستند.

در پایان به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با لزوم عدم اعتماد به غربی ها را مرور می کنیم.

«لبخند فریب گرانه دشمن، شما را دچار اشتباه و خطا نکند.»

لبخندهایی که رنگ باخت/ در حال ویرایش
«ما به آمریکایی‌ها بدبینیم و هیچ اعتمادی به آنان نداریم، دولت آمریکا غیرقابل اعتماد و خودبرتربین و غیرمنطقی و عهدشکن است و دولتی در تصرف شبکه صهیونیسم بین‌المللی است که بخاطر صهیونیست‌ها مجبور است با رژیم غاصب مماشات کنند و نرمش نشان دهند.»

«دولت امریکا دولتی استکباری است که برای خود حق مداخله در امور همه ملتها را قائل است.»
«اعتماد مصدق به آمریکایی‌ها، نتیجه‌ای جز کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نداشت. آنها حتی از پذیرش شاه مخلوع ایران نیز که کاملاً گوش به فرمان آنها بود، خودداری کردند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا