دگردیسی فرهنگی آموزش و پرورش، چالشی برای نظام تعلیم و تربیت/خانواده‌ نگران تربیت فرزند در مدرسه

طی سالیان اخیر شاهد یک دگردیسی فرهنگی در سطح آموزش و پرورش کشورمان بوده‌ایم که این امر بعضا زمینه ایجاد رفتارهای به دور از آداب ایرانی و اسلامی را پدید آورده است.

به گزارش بصیرنیوز، به نقل از بلاغ، مدارس یکی از مهمترین نهاد هر جامعه برای آموزش تحصیلی و همچنین پرورش سجایای اخلاقی و آشنا کردن دانش‌آموزان به مبانی فرهنگی آن کشور است.

پس از تشکیل انقلاب اسلامی یکی از دغدغه‌های مهم سران کشور ارتقا مباحث فرهنگی در مدارس و دانشگاه‌ها بوده تا آنجایی که امام خمینی(ره) در دی ماه سال ۱۳۶۰ طی پیامی به فرهنگیان و دانشجویان مراکز تربیت معلم‏، دغدغه خود را نسبت به هجوم جهان‌خواران به فرهنگ و ادب کشور مطرح کرده و معلمان و اساتید در دبستان‌ها تا دانشگاه‌ها را نجات دهنده فرهنگ و استقلال کشور معرفی می‌کنند که باید با تعالیم اسلامی کودکان و جوانان را تربیت و تهذیب کنند.

دگردیسی فرهنگی آموزش و پرورش چالشی برای نظام تعلیم و تربیت
اما طی سالیان اخیر شاهد یک دگردیسی فرهنگی در سطح آموزش و پرورش کشورمان بوده‌ایم که این امر بعضا زمینه ایجاد رفتارهای به دور از آداب ایرانی و اسلامی را پدید آورده است.

در روزهای گذشته کلیپی در فضای مجازی کشور منتشر شد که یکی از مدارس شهرستان آمل به مناسبت هفته سلامت جشنی را برگزار کرده و متاسفانه در این جشن یکی از دختران مقطع ابتدایی به روی جایگاه رفته و درحضور مدیران و معلمان و دانش‌آموزان اقدام به رقص همراه با پخش یک آهنگ آذری کرده است.

شاید هر بیننده‌ای که این کلیپ را ببیند و بعد از آن این گزارش را بخواند به این فکر کند که رقص یک بچه مگر به چه اندازه مهم است که بخواهند برای آن خط خبری و تحلیلی رفت؛ اما ما در این گزارش به دنبال موضوعی فراتر از رقص یک کودک هستیم و آن هم نگاهی بر چرایی تغییر فکری و گفتمانی آموزش و پرورش است.

تفکر غربی برخی معلمان برای دانش‌آموزان آسیب‌زا است
سیدباقر محمدی از کارشناسان مسائل فرهنگی و اجتماعی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: نظام آموزشی کشور ما دچار چالش‌های فراوانی است که در برخی از مواقع این چالش‌ها گریبان‌گیر مسائل فرهنگی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: درحالی که مدیران و معلمان باید برای لحظه به لحظه حضور دانش‌آموزان در مدارس برنامه آموزشی و تربیتی داشته باشند اما دچار یک سردرگمی و روزمرگی عجیب هستند.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: متاسفانه درحال حاضر ما شاهد این هستیم که برخی از معلمان که هم‌اکنون در سیستم آموزشی کشور مشغول فعالیت هستند دارای تفکر غربی بوده و هیچ دغدغه‌ای نسبت به مسائل فرهنگی و تربیتی اسلامی نداشته که آسیب این موضوع به دانش‌آموزان می‌رسد.

آموزش و پرورش نقش نظارتی بر روی مدارس را به خوبی ایفا کند
محمدی ادامه داد: دانش‌آموزان به ویژه در مقاطع ابتدایی مانند یک لوح خام هستند که مدیران و معلمان می‌توانند هر نقشی را بر روی آن‌ها حکاکی کنند و حال آنکه در جامعه امروز برخی از این مربیان با آماده کردن بسترهای ضدفرهنگی زمینه انحطاط دانش‌آموزان را مهیا می‌کنند.

وی نقش نظارتی مدیران آموزش و پرورش را بر روی مدارس بسیار مهم دانست و گفت: مسئولان این نهاد باید مدارس را بر روی ریل تعلیم و تربیت نگه دارند و با نظارت دقیق و برخوردهای به موقع اجازه انحراف را ندهند.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اینکه محتوای فرهنگی قوی در کشور ما کم است، افزود: متاسفانه برگزارکنندگان برنامه‌ها در مدارس هیچ فکری بر روی اجرای برنامه خود ندارند که لازم است نسبت به این موضوع حساسیت وجود داشته تا شاهد اثرات منفی بر روی دانش‌آموزان و جامعه نباشیم.

برگزاری جشن‌های با محتوای سخیف در مدارس خلاف اصل تربیتی است
سیما شریفی کارشناس مسائل خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: در برخی از خانواده‌ها ما شاهد ضعف فرهنگی و اعتقادی هستیم که این ضعف بر روی فرزند اثرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: اما مدرسه باتوجه به اینکه یک نهاد آموزشی و فرهنگی است باید خلاهای دانش‌آموزان در خانواده را جبران کند و آن‌ها را به سمت تعالی سوق دهد.

این کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: اینکه مدرسه با برگزاری برنامه‌های سخیف که در آن از آهنگ‌ها و کلمات نامتعارف استفاده می‌شود بخواهد دانش‌آموز را در محیط هیجانی کاذب قرار دهد امری بسیار اشتباه بوده و برخلاف یک اصل آموزشی و تربیتی صحیح است.

شریفی تاکید کرد: خانواده‌ها نباید فقط به‌دنبال ثبت‌نام فرزندان خود در یک مدرسه و نمرات تحصیلی آن‌ها باشند بلکه باید مانند یک ناظر بر روی عملکرد مدارس نظارت داشته باشند چراکه فرزندان آن‌ها نیمی از روز را در مدرسه سپری می‌کنند و خانواده باید بداند که مدرسه چه برنامه‌های تربیتی برای فرزند او درنظر گرفته است.

وی گفت: درحال حاضر به دلیل سهل‌انگاری مسئولان مدارس شاهد اتفاق‌های ناخوشایند و برخی بزهکاری‌ها توسط دانش‌آموزان هستیم که این موضوع خانواده‌ها را نگران کرده است.

به گزارش بلاغ، باتوجه به اینکه دانش‌آموزان امروز به‌عنوان آینده‌سازان فردا به حساب می‌آیند و آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در تربیت این نسل دارد لازم است این امر مهم با اجرای برنامه‌های فرهنگی اصیل و آموزش‌های صحیح تحقق پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا