کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین‌الملل مطرح کرد

شخصیت کاریزماتیک امام خمینی(ره) موجب سرنگونی رژیم پهلوی/آیت‌الله خامنه‌ای هیچگاه از اصول انقلابی عقب‌نشینی نکرد

کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه شخصیت کاریزماتیک امام خمینی(ره) موجب سرنگونی رژیم پهلوی شده است گفت: آیت‌الله خامنه‌ای هیچگاه از اصول انقلابی عقب‌نشینی نکرد.

به گزارش بصیرنیوز، رضا نیکنام در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: امام خمینی(ره) با بینش دقیقی که داشتند، امواجی که به عنوان پیامد دوران شاهنشاهی بوده را به درستی درک کردند و با روشنگری مردم توانستند جهت دهی خوبی به آحاد جامعه داشته باشند که منجر به انقلاب ۵۷ شد.

وی با اشاره به عواملی که منجر به قیام امام خمینی(ره) شد، خاطرنشان کرد: عوامل مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در شروع نهضت نقش داشتند اما گفتمان اصلی که منجر شد تا امام خمینی(ره) دست به قیام بزند، مفاهیم معنوی اسلامی بود که رهبر کبیر جمهوری اسلامی جایش را در حکومت خالی می‌دید.

کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین‌الملل تصریح کرد: امام خمینی(ره) دارای شخصیت کاریزماتیک بوده‌اند که به خوبی توانستند در آن دوره حرف جریان‌های مختلف اجتماعی را در سخنرانی‌های خود بازتاب بدهند و به درستی نقش رهبری خود را ایفا کرده و یک رژیم قدرتمند در منطقه که بسیاری از کشورها از آن حمایت می‌کردند را سرنگون کند.

نیکنام با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) ۱۱ سال سخت را بر کشور حکومت کردند گفت: پس از تشکیل انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) با فشارهایی که به علت جنگ‌های داخلی، ترور و حمله عراق صورت گرفت به‌صورت مستمر در چالش و بحران کشور را اداره کردند و رمز موفقیت در عبور از این بحران‌ها فقط ایمان راسخ بود که بنیانگذار انقلاب اسلامی داشت.

وی در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی به چه میزان توانسته گفتمان امام خمینی را محقق کند، یادآورشد: صدور انقلاب اسلامی و نقش‌آفرینی ایران در عرصه‌های بین المللی و نهادینه کردن فرهنگ مقاومت در داخل کشور و حتی در کشورهای مظلوم از مهمترین گفتمان امام خمینی(ره) بوده که پس از رحلت ایشان تحقق پیدا کرده است.

این مدرس دانشگاه افزود: البته امام خمینی(ره) ایده‌آل‌هایی در گفتمان خودشان مانند ایجاد عدالت در جامعه داشتند که متاسفانه پس از گذشت چهار دهه هنوز محقق نشد.

این کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین‌الملل ادامه داد: امام خمینی(ره) بر موضوع تعهد تاکید زیادی داشتند و در جملاتشان دیده می‌شود که تعهد را بالاتر از تخصص می‌دانند اما متاسفانه پس از گذشت سال‌ها تازه امروز جامعه ایرانی به این حرف امام رسیده که باید در هر کاری انسان‌های متعهد را پیدا کرد و بر مسند گذاشت.

نیکنام با اشاره به نقش رهبری آیت‌الله خامنه‌ای پس از رحلت امام خمینی(ره) در جمهوری اسلامی یادآورشد: هر فردی ویژگی های خاص خود را دارد اما گفتار و عمل مقام معظم رهبری آنطور که مشخص است منطبق بر مسیر امام خمینی(ره) است و به خوبی توانستند بار سنگین انقلاب اسلامی را به دوش بکشند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله خامنه‌ای بسیار فردی شجاع و با درایت هستند اظهارکرد: شرایط امروز ایران بسیار متفاوت از دوران حیات امام خمینی(ره) بوده و کسانی که نظام بین‌الملل را بشناسند می‌توانند درک کنند که ایران در زمان ابتدای انقلاب آنقدر تنگنا نبود که امروز در تنگنا است و شرایطی که هم‌اکنون بر جمهوری اسلامی حاکم است هیچ کشوری در طول تاریخ آن را تجربه نکرد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: رژیم های تحریمی که امروز علیه ایران تحمیل شده بر هیچ کشوری تحمیل نشده و اصلا وجود نداشته و می‌توان گفت که در چند سال اخیر توسط آمریکا و کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی خلق شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین‌الملل تاکید کرد: با وجود این فشارها اما هرگز مقام معظم رهبری بر اصولی که امام خمینی(ره) مشخص کرده بودند عقب‌نشینی نکردند و حتی با قدرت بیشتری درحال ادامه مسیر هستند.

نیکنام تصریح کرد: ایران در ابتدای انقلاب در مرزهای خود محسور بود اما هم‌اکنون با تدبیر مقام معظم رهبری و قدرت نظامی که به دست آمده جمهوری اسلامی نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی پیدا کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا