تشریح صریح خطوط قرمز هسته ای توسط رهبر انقلاب

بصیر، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز سه شنبه در دیدار رمضانی سران قوا و مسؤولان و مدیران ارشد نظام، خطوط قرمز هسته ای را بار دیگر گوشزد نمودند. به بیان دیگر نوعی اتمام حجت هسته ای رهبر برای سایر مردم و مسئولان بود.

معظم له بار دیگر از روند مذاکرات هسته ای نکات تعیین کننده ای بیان کردند. رهبر انقلاب ضمن تبیین پیامدهای مثبت، چالشها و راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی نکات تعیین کننده ای را بیان کردند. فرمایشات ایشان حول چند محور اساسی است که تبیین می ­شود.

رعایت تقوی توسط مسئولین

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ماه مبارک رمضان که ماه تقواست، به تبیین دو نوع تقوای شخصی و اجتماعی پرداختند و اذعان داشتند که تقوای شخصی در واقع آن حالت و مراقبت دایمی است که انسان را از ضربه های مهلک معنوی در امان نگه می دارد و البته در امور دنیوی او نیز تأثیرات بسیار مهمی دارد.

آیت الله خامنه ای تقوای جامعه را قابل تعمیم به مسایل اجتماعی و اقتصادی دانستند و تأکید کردند: تقوای جامعه در مسایل اقتصادی، همان اقتصاد مقاومتی است که کشور را در مقابل تکانه های ناشی از حوادث جهانی یا در مقابل تیرهای زهرآگین سیاستهای معارض جهانی حفظ می کند.

تأکید بر الگوی اقتصاد مقاومتی

رهبر انقلاب با یادآوری تذکرهای مکرر خود در سالهای گذشته درخصوص لزوم استحکام بخشی و ساخت درونی نظام در برابر خیز اقتصادی ابرقدرتها اذعان داشتند و ایشان مدل اقتصاد مقاومتی را، مقابل مدل قدیمی دیکته شده از طرف قدرتها به کشورهای جهان سوم دانستند.

به اذعان رهبر انقلاب در این سالها مسؤولان در حد و توان خود تلاشهای خوبی را انجام دادند اما موضوع اقتصاد مقاومتی باید با استفاده از همه توان و ظرفیت کشور پیگیری و محقق شود. حضرت آیت ا… خامنه ای با تأکید بر اینکه تدوین سیاستهای اقتصاد مقاومتی محصول خرد جمعی و مشورتهای طولانی بوده است، افزودند: پس از ابلاغ این سیاستها، بسیاری از صاحبنظران اقتصادی آن را تأیید کرده اند و اکنون اقتصاد مقاومتی وارد ادبیات و فرهنگ رایج اقتصادی کشور شده است. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه الگوی اقتصاد مقاومتی در برخی کشورهای دیگر اجرا و تأثیرهای مثبت آن دیده شده است، نقطه کانونی اقتصاد مقاومتی را درونزایی و نگاه به درون دانستند.

معظم له، تعداد نیروی تحصیل کرده جوان و متخصص، ذخایر نفت و گاز و موقعیت جغرافیایی ممتاز کشور و توجه به بازار داخلی را از جمله ظرفیتهای کشور برای اقتصاد مقاومتی دانستند.

تیم مذاکره کننده، شجاع و با غیرت

رهبر انقلاب اسلامی در فرمایشات بسیار مهم شان درباره موضوع هسته ای، سه نکته را مورد تأکید قرار دادند.

۱-  اینکه هر آنچه رهبری در جلسات عمومی می گوید عیناً همان مسایلی است که در جلسات خصوصی به رئیس جمهور و دیگر مسؤولان ذی ربط می گوید، بنابراین این خط تبلیغی غیرصحیح که از برخی خطوط قرمز رسمی در جلسات خصوصی صرف نظر شده است، خلاف واقع و دروغ است.

۲- امانتداری، غیرت، شجاعت و تدین اعضای تیم مذاکره کننده کشورمان بود.

۳- همچنین به نتیجه رسیدن برخی کارهای بزرگ شاید نیازمند سپری شدن مدت زمانی به اندازه یک نسل باشد. معظم له با اشاره به نهضت علمی در کشور فرمودند، شاید کسی باور نمی کرد که بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال حرکت علمی کنونی در کشور، به همت اساتید و جوانهای با استعداد به وجود آید، اما امروز در مقایسه با آن سالها، شاهد پیشرفت چشمگیر و در برخی زمینه ها شاهد پیشرفت خیره کننده هستیم.

چند تذکر به منتقدان هسته ای

رهبر انقلاب فرمودند که با انتقاد مخالف نیستم و آن را لازم و کمک کننده می دانم، اما این یک واقعیت است که انتقاد کردن از عمل کردن آسانتر است، چرا که دیدن عیبهای طرف مقابل راحت است اما درک دشواری ها و نگرانی های او، مشکل می باشد. البته نکته مهم در تذکر به منتقدان این است که رهبر انقلاب تأکید داشتند که این حرف من، نباید مانع ادامه انتقادها شود، اما متوجه باشیم که تیم هسته ای برخی از مسایلی را که مورد انتقاد است می داند، اما بعضی ضرورتها او را به برخی اقدامات می کشاند. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه همه باید به دولت و مسؤولان کمک کنند، افزودند: حاشیه سازی از هر طرفی غیر قابل قبول است و باید از آن پرهیز شود.

تأکید بر  اصول، لازمه پیشرفت

رهبر معظم انقلاب، تنها راه پیشرفت کشور را ایستادگی و پافشاری بر مبانی و اصول دانستند. معظم له اذعان داشتند که یکی دیگر از چالشهای درونی که خطای بسیار بزرگ و اساسی است، این است که تصور شود با فاصله گرفتن از مبانی اعتقادی و اصول نظام اسلامی، همه راه ها باز خواهد شد.

معظم له تأکید داشتند که اگر حقایق امور با صداقت لازم و به درستی برای مردم بیان شود، مردم خواهند ایستاد و مقاومت خواهند کرد. حضرت آیت ا… خامنه ای در ادامه تأکید داشتند که اینکه برخی از دست اندرکاران، برخی تصور می کنند با کوتاه آمدن از اصول، درها گشوده خواهد شد در حالی که نتیجه این خطای بزرگ را در سالهای اخیر در برخی کشورها دیده ایم.

عدم اعتماد به آمریکا

رهبر معظم انقلاب با اشاره به پیشینه زیاده خواهی آمریکا اذعان کردند که در جریان مذاکرات آمریکایی ها  ۶ ماهِ وعده داده شده برای لغو تحریمها را ابتدا به یک سال تبدیل کردند و بعد با زیاده خواهی های مکرر مذاکرات را طولانی و حتی تهدید به تحریم بیشتر کردند و از نظامی گری و روی میز و زیر میز سخن گفتند.

همچنین تأمل و مطالعه در روند مطالبات آمریکایی ها نشان می دهد هدف آنها ریشه کن کردن صنعت هسته ای ایران، از بین بردن ماهیت هسته ای کشور و تبدیل آن به یک کاریکاتور و تابلوی بی محتوا ست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا