به قلم مدیرمسئول بصیرنیوز:

عاشورا مکتبی برای خبرنگاران

روز خبرنگار در سال 1401 با روز عاشورای حسینی متقارن شده که شاید در ظاهر به صورت تصادفی این تقارن ایجاد شده باشد اما به واقع درس‌های زیادی برای جامعه خبرنگاری دارد.

به گزارش بصیرنیوز، ۱۷ مرداد که همزمان با سالروز شهادت محمود صارمی است به نام روز خبرنگار نامگذاری شده و اما این روز در سال ۱۴۰۱ با روز عاشورای حسینی متقارن شده که شاید در ظاهر به صورت تصادفی این تقارن ایجاد شده باشد اما به واقع درس‌های زیادی برای جامعه خبرنگاری دارد.

روز عاشورا همانگونه که حضرت زینب(س) فرمود روز زیبایی‌ها است و این بانوی بزرگ را می‌توان خبرنگار بزرگترین واقعه دنیا نامید.

حال اگر بخواهیم مروری بر این زیبایی‌ها داشته باشیم می‌بینیم در روز عاشورا چند اصل اساسی دینی و اخلاقی توامان در صحنه نبرد توسط امام حسین(ع) و یارانش رعایت می‌شود که درس‌های بسیار زیادی دارد.

جنگ دیروز در زمین کربلا، جنگ امروز در رسانه

اما وقتی بخواهیم درس‌های مکتب عاشورا را برای خبرنگاران بازگو کنیم ابتدا باید به اصل صحنه عاشورا توجه کنیم که برابری می‌کند با این روزهای خبرنگاران و آن هم “جنگ” است.

آری خبرنگاران امروز کشور عزیزمان ایران اسلامی، در واقع در صحنه جنگ رسانه‌ای با دشمن قرار دارند که این دشمن مانند دشمن اهل بیت در روز عاشورا از تجهیزات، پول و تعداد نفرات بیشتری برخوردار است و دقیقا مانند سپاه یزید قدرت اغواگری بالاتری نیز دارد.

فداکاری

شاید در ذهن‌ها متبادر شود که باتوجه به شرایط بهتری که دشمن در زمینه رسانه‌ای دارد عقل حکم می‌کند که بهترین راه، عدم تقابل رسانه‌ای است اما حسین بن علی(ع) درس دیگری به ما داد و درحالی که او هم از شرایط موجود آگاه بود اما با فداکاری تمام دست به قیام زد و این حس فداکاری باید در خبرنگاران وجود داشته و روز به روز تقویت شود.

رسالت‌پذیری

درس دیگری که خبرنگاران می‌توانند همواره آن را به عنوان یک الگو از قیام عاشورا سرمشق کاری خود قرار دهند توجه به امر رسالتی است که بر دوش آن‌ها قرار داده شده و تعهدی است که نسبت به مخاطبان خود دارند همانگونه که امام حسین(ع) و حضرت زینب کبری(س) رسالت خود را به خوبی انجام دادند.

کار برای خدا

امام حسین(ع) مظهر درس‌آموزی است و در مکتب ایشان آموختن پایان ندارد، این بزرگ مرد نیت قیام خود را در راه خدا بنا می‌نهد و این کارش برای ما خبرنگاران درسی بس بزرگ است که اگر قلم میزنیم به یاد خدا و برای مردم باشد نه اینکه نیت‌های دیگر پشت پرده شخصی بخواهد به اصل کار ضربه بزند و آنوقت نه خدا از ما راضی است نه مردم.

امر به معروف و نهی از منکر

همانگونه که در روایات مطرح شده حضرت اباعبدالله(ع) تا آخرین لحظه جان خود درحال امر به معروف و نهی از منکر بوده‌اند که این امر می‌تواند برای یک خبرنگار به عنوان یک خط مشی اصولی باشد که هر مطلبی که می‌نویسد با چارچوب امر به معروف و نهی از منکر باشد و این اصل را هیچگاه فدای مصلحت‌اندیشی نکند.

وفاداری

وفاداری به امام و خاندان خود از جمله درس‌های مهمی بوده که توسط حضرت ابالفضل العباس(ع) و دیگر یاران امام حسین(ع) در صحرای کربلا نمایان شده و خبرنگاران نیز باید وفادار به اصول نظام، کشور و منطقه خود باشند و به هیچ فرد یا جریانی اجازه ندهند که این اصول را زیر سوال برده یا جسارتی کند.

بیدارسازی و آگاهی‌بخشی

درس آخری که خبرنگاران شریف باید از امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) در سرلوحه خود قرار دهند بیدارسازی و آگاهی بخشی است، همانگونه که حضرت سیدالشهدا(ع) با شهادت خود و خواهر ایشان حضرت زینب(س) با بیان شیوا امت اسلامی را بیدار کردند، جامعه خبری باید در راستای آگاهی بخشی افکارعمومی تمام تلاش خود را به‌کار گیرد.

سخن پایانی…

البته که مکتب عاشورا در این چند سطر خلاصه نمی‌شود و درس‌های این واقعه آنقدر زیاد است که باید کتاب‌ها نوشت اما نگارنده این مطلب در این مجال کوتاه تلاش کرده بخشی از آموزه‌های خود را که برگرفته از نهضت حسینی بود را به مناسبت روز خبرنگار تقدیم همه همکاران کند.

در پایان روز خبرنگار را به همه اهالی رسانه به ویژه خبرنگارانی که با انصاف و به دور از زیاده‌خواهی در مسیر حق و حقیقت گام برمی‌دارند تبریک عرض نموده و آرزو می‌کنم روزی فرارسد که خبرنگاری در جامعه ما به صورت حرفه‌ای معنای خود را باز پس گیرد.

سیدمرتضی رضویان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا