واکنش جنتی به ضرب الاجلی از سوی اژه ای

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز یکشنبه ۳۰ شهریور در بخشی از سخنانش در مراسم رونمایی از مجلدات کتاب‌شناسی ماه که در محل سرای اهل قلم خانه کتاب در تهران برگزار شد، از آنچه آمارسازی در خصوص میزان مطالعه در کشور در گذشته نامید، انتقاد کرد و گفت: وقتی به عمق این آمارها مراجعه می‌کنید، می‌بینید که بیشتر آنها آمارسازی است و می‌خواهند نشان دهند که وضعیت مطالعه در کشور نامطلوب نیست.

به گزارش مهر، جنتی پس از این مراسم در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در این خصوص که مقصود شما کدام آمارها است و اساساً چگونه می‌شود معضل کتاب نخوانی را در کشور مداوا کرد؟ گفت: آنچه من گفتم، فقط در مورد کتابخانه‌های عمومی و آن هم گذشته این کتابخانه‌ها بود چون الان ما این را ضابطه‌مند کردیم و خیلی تاکید کرده‌ایم که در ارائه آمار مربوط به بازدیدکنندگان و مراجعه‌کنندگان به کتابخانه‌های عمومی با دقت عمل کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما همچنین به دوستان نهاد کتابخانه‌های عمومی تاکید کرده‌ایم که اطلاعاتی را که به صورت یک گزارش ارائه می‌کنند، دقیق و منظم و بدون بزرگنمایی باشد تا ما یک تصویر واقعی از میزان کتابخوانی داشته باشیم تا نه خودمان دچار اشتباه شویم و نه مسئولان عالی نظام را دچار اشتباه کنیم.

وی افزود: اگر واقعیت این باشد که تعداد کتابخوان‌های ما کم باشد، باید به عنوان آسیبی که در حوزه فرهنگ وجود دارد، پذیرفت و به دنبال این برویم که آسیب‌شناسی و در واقع رفع مشکل بکنیم تا بتوانیم هر چه بیشتر افراد را به کتابخوانی دعوت کنیم و برای آنها انگیزه ایجاد کنیم.

واکنش وزیر ارشاد به ضرب‌الاجل اژه‌ای در مورد فیلتر شدن وایبر و واتس آپ و تانگو

جنتی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر که واکنش او را به ضرب‌الجل تعیین شده از سوی حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در خصوص فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی مانند وایبر و واتس آپ و تانگو، جویا شد، در حالی که لبخند بر لب داشت، به ذکر این جمله اکتفا کرد که: برای ما که مهلت تعیین نکرده‌اند برای وزارت ارتباطات تعیین کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که نظر او را درباره فهرست منتشرشده از کتاب‌های انتخاب شده برای عرضه نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت جویا شد، گفت: من این لیست را ندیده‌ام ولی این ضرورت هست که ما هر مقدار که لازم است هر مقدار که می‌توانیم کتاب‌ها را با ترجمه صحیح و روان، به زبان مقصد ترجمه کنیم چون آثاری که ما خودمان از زبان فارسی می‌فهمیم، برای خودمان و ایرانیان خارج از کشور مفید است اما اگر بخواهیم زحمتی را که به خاطر تالیف یک کتاب کشیده می‌شود، به خارج از کشور منتقل کنیم، حتماً باید به زبان‌های مختلف ترجمه شود.

حضور جنتی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت منتفی است

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید در این فهرست نامی از کتاب‌های دفاع مقدس وجود ندارد، افزود: ما باید همه کتاب‌های مفیدی را که بدانیم در این نمایشگاه مخاطب خواهند داشت، بفرستیم. اتفاقاً کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس نوشته شده و جزو سرمایه‌های اساسی کشور ما از نظر فرهنگی است و نشان دهنده حماسه عظیمی است که در طول ۸ سال آفریده شده، برای ما هم در داخل و هم در خارج از کشور، ارزش دارند. ایرانیان خارج از کشور که از این نوع کتاب‌ها استفاده می‌کنند و حتماً کتاب‌های فاخری که در این زمینه نوشته شده، باید در این نمایشگاه‌ها عرضه شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین شایعه حضورش را در نمایشگاه امسال کتاب فرانکفورت، رد کرد.

ارسال فهرست ۲۵۰ سایت خبری غیرمجاز به وزارت ارتباطات

جنتی در پاسخ به سوال دیگری که واکنش او را به اعتراض‌هایی که به فیلترینگ سایت‌های خبری غیرمجاز جویا شد، گفت: از نظر قانون مطبوعات که مجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرده، همه مطبوعات و نشریات مکتوب و رسانه‌های خبری دیجیتال، مشمول این قانون هستند یعنی به همان نحو که هر کسی که می‌خواهد نشریه‌ای را منتشر کند، باید از هیئت نظارت بر مطبوعات مجوز بگیرد، سایت خبری دیجیتال و یک خبرگزاری هم باید بیاید مجوز بگیرد. ما آبان ماه سال گذشته به کرّات اعلام کردیم که سایت‌های خبری که مجوز ندارند، باید بیایند مجوز بگیرند. یک بار در دیماه ضرب‌الاجل تعیین کردیم و بعد این را تا بهمن و اسفند تمدید کردیم و امسال هم تا ماه خرداد این را تمدید کردیم و گفتیم که بعد از آن هم اگر کسی مجوز نداشت، مثل روزنامه یا نشریه‌ای که فاقد مجوز است، با آن برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: در مورد یک سایت خبری هم بعد از سه بار ضرب الاجل تعیین کردن و مهلت دادن، نیامدند مجوز بگیرند، طبیعتاً باید فیلتر شوند و لذا ما لیست کل سایت‌هایی را که تا به حال مجوز گرفته‌اند، داده‌ایم به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گفته‌ایم که سایر سایت‌های خبری که فاقد مجوز هستند، باید جلویشان گرفته شود و فیلتر شوند. این برای این است که آنها بیایند مجوز بگیرند و اتفاقاً ما به راحتی داریم مجوز می‌دهیم و در همین جلسه هفته گذشته هیئت نظارت بر مطبوعات، شاید بیش از ۴۰، ۵۰ مورد از کسانی که درخواست مجوز برای سایت‌های خبری‌شان را داشتند، به راحتی در هیئت نظارت تصویب کردیم. به هر حال باید اینها شناسنامه داشته باشند و همه بدانند مدیرمسئولشان کیست و مواردی که منتشر می‌شود در آنها، چگونه است؟

وزیر ارشاد تعداد سایت‌های خبری فاقد مجوز را که فهرست آنها برای تعیین تکلیف نهایی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شده است، حدود ۲۵۰ مورد ذکر کرد.

واگذاری ممیزی به ناشران، نافی نقش نظارتی ارشاد نیست

جنتی در مورد بحث واگذاری ممیزی به ناشران گفت: در این دوره حدود ۲۱ نفر از شخصیت‌های علمی و فرهنگی در حوزه‌های مختلف کتاب از جمله در بخش کتاب کودک و بزرگسال، به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شدند و این افراد به عنوان اعضای هیئت نظارت بر کتاب، به تصویب شورا رسیدند. این هیئت به طور مرتب تشکیل جلسه می‌دهد و از جمله سیاست‌هایی که دارد دنبال می‌کند، واسپاری برخی از امور به نهادهای مورد اعتماد و بعضی پژوهشگاه‌هایی است که شخصیت‌های علمی در آنجاها مسئولیت امور را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: از جمله سیاست‌هایی که هیئت نظارت بر کتاب دارد دنبال می‌کند و البته تا به حال انجام نشده ولی بحثش به صورت جدی مطرح است، این است که تعدادی از ناشران که خودشان شورای علمی مورد اعتماد دارند و بعضی از آنها سابقه ۳۰، ۴۰ ساله کار نشر دارند و در طول این مدت هم هیچوقت دیده نشده که از قانون حاکم بر کتاب و قانون نظارت بر کتاب تخلف کرده باشند، از هیئت نظارت بر کتاب مجوز بگیرند تا این ناشران، خودشان کتاب‌هایی را که بررسی کرده‌اند، به چاپ برسانند.

وزیر ارشاد گفت: البته این نافی نقش نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و بررسان ما می‌توانند به صورت نوبتی یا تصادفی شیوه کار را بررسی کنند و اگر به موردی برخورد کردند که در آن تخلفی مشاهده می‌شود، آن وقت در سپردن این کار به آن ناشر تجدید نظر خواهند کرد. هیچ زمان مشخصی برای این کار تعیین نشده و این کار به تدریج انجام خواهد شد و می‌شود این کا را به ناشرانی که امتحان خود را در طول دهه‌های گذشته پس داده‌اند، واگذار کرد تا آرام آرام این واسپاری انجام شود چون خیلی از ناشران هم خودشان آمادگی ندارند این کار را بپذیرند و علاقه‌مند هستند که کارشان را به وزارت ارشاد بدهند و تائیدیه‌شان را از وزارتخانه بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا