بصیرنیوز گزارش می‌دهد؛

طرح ملی مسکن فریدونکنار نقطه سر خط/بحران جدید در راه است!

هنوز پس از سه سال در فریدونکنار زمین طرح نهضت ملی مسکن مشخص نشده چه برسد به اینکه بخواهند مسکن را تحویل متقاضی دهند.

به گزارش بصیرنیوز،  از همان روز شنبه ۲۳ آذر سال ۹۸ که ثبت‌نام طرح ملی مسکن در مازندران آغاز شد و طی کمتر از سه ساعت ظرفیت ثبت‌نام متقاضیان در فریدونکنار تکمیل شد مشخص بود که وضعیت این طرح در فریدونکنار سر دراز دارد و به زودی سرانجامی در کار نیست.

درحالی که رئیس اداره راه و شهرسازی به عنوان متولی طرح مسکن ملی در فریدونکنار از همان روزهای نخست ثبت‌نام مسکن ملی طی مصاحبه ای از شناسایی یک زمین دولتی برای اجرای این طرح و طی کردن روند اداری برای گرفتن پروانه ساخت در شهرستان خبر داده بود اما پس از سه سال هنوز نشانه‌ای از آن زمین نیست.

همچنین این مسئول در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ خبر از قطعی شدن یک زمین به مساحت سه هزارمتر در فریدونکنار و اتمام مذاکرات با پیمانکار و کلنگ‌زنی طی روزهای آینده خبر داده بود اما شاید برایتان جالب باشد که بگوییم این خبر هم پس از ۱۰ ماه در حد یک خبر غیرواقعی چیز دیگری نبود.

پرداخت پول در همان ابتدا اما ساخت پروژه بعد سه سال هیچ!
هادی محسنی از جوانان فریدونکناری است که متقاضی طرح مسکن ملی بوده و در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: ما از اولین نفراتی بوده‌ایم که در سال ۹۸ با آغاز ثبت‌نام این طرح در مازندران به‌عنوان متقاضی از فریدونکنار ثبت‌نام خود را انجام داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: درحالی که تمام فرآیند ثبت نام از جمله پرداخت مبلغ ۴۰ میلیون تومان و مراحل دیگر را انجام داده‌ام اما هنوز پس از گذشت سه سال هیچ اطلاعی درباره وضعیت پروژه به ما نداده‌اند و مراجعات ما به اداره راه و شهرسازی هم تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

این جوان فریدونکناری با بیان اینکه مبلغ اولیه را با سختی فراوان تهیه کرده است، تصریح کرد: مبلغی که ما سه سال گذشته واریز کردیم مبلغ بالایی بوده که به سختی تهیه کردیم و اگر آن مبلغ را در جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کردیم می‌توانستیم بهره بیشتری ببریم اما با وعده‌های مسئولان پول ما سه سال است که در بانک‌ها راکد مانده و ما از چندین جهت متضرر شده‌ایم.

محسنی ادامه داد: مسئولان فریدونکنار به هیچ عنوان پاسخ مشخصی به مشکلات متقاضیان نمی‌دهند و هر بار با وعده‌های تکراری از بار مسئولیت خود شانه خالی می‌کنند.

هنوز برای قطعی شدن آغاز طرح ملی مسکن فریدونکنار زود است!
محمد فاطری رئیس اداره راه و شهرسازی بابلسر و فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار ما درخصوص آخرین وضعیت طرح ملی مسکن در فریدونکنار اظهارکرد: بیش از سه هزار نفر از فریدونکنار در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که با پالایش صورت گرفته افراد واجد شرایط مشخص شدند.

وی با اشاره به اینکه چندین زمین برای ساخت مسکن در فریدونکنار مشخص شده است، خاطرنشان کرد: زمینی که درحال حاضر نهایی شده و تحویل پیمانکار شد، یک زمین به مساحت سه هزار متر واقع در شهرک شهید رجایی جنب کانون پرورش فکری است که پیمانکار درحال طی مراحل اداری برای گرفتن مجوزهای لازم است.

رئیس اداره راه و شهرسازی بابلسر و فریدونکنار با بیان اینکه هنوز کارهای زیادی برای قطعی شدن آغاز پروژه طرح نهضت ملی مسکن در فریدونکنار مانده است تصریح کرد: تا زمانی که متقاضیان زمین مشخص نشوند نمی‌توان گفت که کار قطعی شده بلکه باید برخی از مراحل مانند پرداخت هزینه به شهرداری و تهیه فرم ضوابط انجام شود.

فاطری ادامه داد: ما لیست متقاضیان را به فرمانداری ارسال می‌کنیم و پس از تایید و قرعه کشی، افراد مشخص میشوند و البته مددجویان بهزیستی و کمیته امداد در اولویت قرار دارند.

وی یادآورشد: علاوه بر زمین شهرک رجایی یک زمین در کنار اداره کمیته امداد و همچنین یک زمین در خیابان حمزه کبیری برای ساخت مسکن ملی مدنظر است.

۱۱۰۰ نفر متقاضی تایید شده طرح ملی مسکن در فریدونکنار
کورورش ابراهیم‌نژاد گرجی فرماندار فریدونکنار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: بنابر گزارش‌های دریافتی تعداد هزار و ۱۰۰ نفر از متقاضیان برای دریافت مسکن در فریدونکنار تایید شدند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از زمین‌های مدنظر ساخت طرح مسکن ملی به مساحت سه هزار متر واقع در شهرک شهید رجایی آماده و تحویل پیمانکار شد که با بستن قرارداد از سوی اداره کل راه و شهرسازی پیمانکار کار ساخت را آغاز می‌کند.

فرماندار فریدونکنار تصریح کرد: منتظریم تا زمین‌های دیگر که مدنظر ساخت این پروژه است از نهادهای مختلف به اداره راه و شهرسازی تحویل شده تا فرآیند ساخت آن‌ها هم آغاز شود.

زمان دقیق کلنگ‌زنی طرح ملی مسکن مشخص نیست
ابراهیم‌نژاد گرجی ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی‌ها در زمین مشخص شده می‌توان حدود ۴۰ واحد ساختمان را ساخت و تحویل متقاضیان داد که البته بستگی به ضوابط شهری دارد.

وی با اشاره به اینکه فرآیند مشخص کردن افراد برای سکونت در زمین اول، با اداره راه و شهرسازی است یادآورشد: به احتمال زیاد از بین افرادی که تایید شدند قرعه کشی می‌شود تا آن‌ها در زمین مشخص شده سکونت پیدا کنند.

فرماندار فریدونکنار تاکید کرد: با انعقاد قرارداد بین پیمانکار و اداره کل راه و شهرسازی، تجهیز کارگاه در زمین انجام می‌شود و البته باتوجه به اینکه انعقاد قرار داد با اداره کل استانی است نمی‌توانیم زمان دقیقی برای کلنگ‌زنی مشخص کنیم.

به گزارش بصیرنیوز، درحالی که دولت قبلی وعده داد بود که دو ساله این واحدها را تحویل می‌دهد و درحال حاضر بیش از یک سال نیز از عمر دولت جدید گذشته اما هنوز در فریدونکنار زمین طرح نهضت ملی مسکن مشخص نشده چه برسد به اینکه بخواهند مسکن را تحویل متقاضی دهند.

چند نکته قابل توجه مسئولان:
مسئولان مربوطه باید در پاسخگویی به مردم نیز صادق بوده و اینکه بخواهند حرف‌های تکراری سال گذشته را بار دیگر به مردم تحویل دهند امری بسیار نادرست است.

مسئولان باید توجه داشته باشند که جوانان زیادی در آرزوی خانه‌دار شدن و با امید فراوان در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند اما با گذشت سه سال از این طرح وقتی این جوانان می‌بینند که هنوز زمین این پروژه مشخص نشده و همه چیز روی کاغذ مانده امید آن‌ها به ناامیدی متمایل شده است.

همچنین مسئولان باید در مشخص کردن سکونت متقاضیان، ساز و کار درستی را اتخاذ کنند و شاید قرعه کشی راه دقیقی نباشد چراکه اگر کسی در همان روزهای اول ثبت‌نام کرده و هم‌اکنون سه سال از ثبت‌نام او گذشته و قرعه به نام او نیوفتد مشخص نیست تا زمین بعدی چه زمانی آماده شود؟

نکته دیگر اینکه مسئولان که خودشان اعلام کردند بیش از هزار نفر از فریدونکنار در طرح نهضت ملی مسکن برای دریافت مسکن تایید شدند حال باید پاسخ دهند وقتی تازه یک زمین که آن هم در حدود ۴۰ واحد قابلیت ساخت دارد سه سال طول کشید تا آماده شود برای مابقی افراد که باید ۲۷ قطعه زمین دیگر آماده شود که تقریبا امری محال است چه مدت زمانی باید صبر کرد؟

و اما نکته پایانی اینکه مسئولان باید بدانند اگر بخواهند با سهل‌انگاری و یا روزمرگی ساخت طرح مسکن ملی را مانند پروژه‌های دیگر فریدونکنار به عقب بیاندازند باید منتظر یک بحران جدید باشند چراکه هر سال از ثبت‌نام متقاضیان این پروژه می‌گذرد آستانه صبر و تحمل آن‌ها پایین‌تر می‌آید و امکان تبعات سنگین و ایجاد تنش دور از ذهن نیست کما اینکه در پروژه های قبلی مانند مسکن فرهنگیان و مسکن مهر و غیره چنین چالش‌هایی به وجود آمد.

گزارش: سیدمرتضی رضویان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا