4 ضلع دیده نشده اغتشاشات 1401
بعد از گذشت یک سال از التهابات و ناآرامیهای فتنه "مهسا" و پروژه اسراییلی "هزار زخم، هزار ضربه"، مایلیم به بررسی برخی از زوایای دیده نشده این غائله بپردازیم تا عبرتی باشد برای آیندگان.
به گزارش بصیرنیوز، سال گذشته در چنین روزهایی ایران اسلامی به یکباره خود را در فتنهای مشاهده کرد که ماهیت و گردانندگان آن برای هیچ کس مشخص و معلوم نبود.
دشمنان خارجی با کمک خناسان داخلی پس از کسب موفقیتهای متعدد دولت سیزدهم از مدتها قبل، تدارک فتنهای چند بُعدی را در سر میپروراندند.
حال بعد از گذشت یک سال از التهابات و ناآرامیهای فتنه “مهسا” و پروژه اسراییلی “هزار زخم، هزار ضربه”، مایلیم به بررسی برخی از زوایای دیده نشده این غائله بپردازیم تا عبرتی باشد برای آیندگان.
1-متاسفانه بعد از بهوجود آمدن این حادثه، ما شاهد گسترش تدریجی پوششهای نامتعارف در سطح جامعه بودهایم، آنچنان که برخی از این رفتارها موجبات دلآزردگی بدنه متدین جامعه گشته بود.
دستگاههای تبلیغی بهدنبال این مطلب بوده و هستند که با اقدامات فرهنگی و بهکارگیری توان حلقههای میانی و مردمی برای کاهش این پدیده گام بردارند امّا نمیتوان از کنار برخوردهای سخت و سریع به راحتی گذشت.
نیروی انتظامی ضمن پذیرش نقصهای طرح موسوم به ” گشت ارشاد” و اصلاح آن، با راهاندازی سامانههایی در چندین سطح تلاش کرد آرامش روانی را به کف جامعه برگرداند. بنابراین جدی گرفتن مقابله با پدیده بدحجابی که اندک اندک به برهنگی تبدیل شده بود و از سوی دیگر مطابق پژوهشهای صورت گرفته، از اولویتهای مردم به شمار میرفت، در برنامههای اصلی فراجا قرار گرفت که امیدواریم با افزایش تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری، در آینده نزدیک شاهد موفقیتهایی باشیم.
2- اجماع بین دستگاهی برای رفع خلاهای قانونی برای مقابله با بیحجابی، یکی دیگر از ابعاد دیده نشده اغتشاشات سال گذشته بود. به نظر نگارنده، چنانچه این حوادث شوم در کشور بوجود نمیآمد، مجلس انقلابی، دولت مردمی و قوه قضاییه جهادی با همان قوانین موجود به مقابله با گسترش وضعیت نامناسب عفاف و حجاب میپرداختند. حال آنکه با مطالبه منطقی و عقلایی کنشگران و فعالان این عرصه، مجلس شورای اسلامی ضمن برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان مرتبط و ایجاد حلقه مشاوره و تنظیم پیشنهادات اساتید حوزه و دانشگاه و با ایستادگی محکم در مقابل هوچیگریهای خارجی و داخلی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب را به مرحله تصویب رساند.
3-احیای هستههای امر به معروف و نهی از منکر که در طول سالیان گذشته کارآمدی خود را از دست رفته میدید و کم کم به نهادی کماثر و بعضاً بیاثر تبدیل شده بود، پس از فروکش کردن جریانات فتنه 1401، در رأس مطالبات مردمی قرار گرفت.
مردم به دنبال آن هستند تا راه و روش این فریضه مهم و فراموش شده را آموزش ببینند و در عرصه میدان، آنگاه که با پلشتی و زشتیهای عرفی و دینی مواجه گشتند، آن را بهکار ببندند چراکه میدانند و از بزرگان دین و شریعت آموختهاند که اگر در این مسیر کاهلی و سستی بهخرج دهند، دیر زمانی نخواهد پایید که خود و نزدیکان خود را در مهلکهای عجیب گرفتار میبینند.
آنچه امروز مشخض شده آن است که هستههای امربه معروف و نهی از منکر از محاق تاریخی بیرون آمدهاند که میطلبد متولیان امر در دستگاههای فرهنگی و تبلیغی با طرحریزی و اتخاذ تصمیمات انقلابی روز به روز برای ارتقای سطح اثربخشی آن تلاش کنند.
4- تاثیر فضای مجازی در تمامی ابعاد زندگی روزمره ما قابل کتمان نیست و گسترش بی حد و حصر شبکههای مجازی در بین نوجوانان به چالشی بزرگ برای خانوادهها تبدیل شده، آنچنان که برخی از والدین نمیدانند با نوجوانانی که لحظهای از تلفن همراه خود جدا نمیشود چگونه رفتار کنند.
در اغتشاشات سال گذشته، بخش وسیعی از اخبار دروغ و نادرست از طریق همین فضای مجاری به جامعه پمپاژ میشد که فرصتی برای صحتسنجی و پالایش اخبار درست برای کسی باقی نمیگذاشت و به همین سبب مسئولین کشور مجاب شدند تا سکوهای خارجی را مسدود کنند.
به نظر میرسد جدّی گرفتن آموزش سواد رسانهای و شناختن و شناساندن امپراتوری رسانهای دستگاه استکبار به عموم مردم و نیز افشا تکنیکهای موسوم به دروغهای گوبلزی، بخش مهمی از اقداماتی است که باید برای جلوگیری از تکرار حوادثی مشابه آنچه که در پاییز 1401 بر کشور ما گذشت، سرلوحه نهادهای فرهنگی بهخصوص آموزش و پرورش قرار گیرد. بلا شک ما نمیتوانیم نوجوانان را از دنیای تکنولوژی دور نگه داریم بلکه میبایست با صرف هزینه و وقت، راههای استفاده درست از بسترهای موجود در فضای مجازی را به آنها بیاموزیم.
کریم طالبی