بوتاکس‌های ساخت کانادا چینی است

به گزارش بصیر به نقل مشرق، «توده های هایپواکو در ناحیه صورت» این جواب سونوگرافی چهره زن میانسالی بود که چند ماه پیش برای جوانسازی پوست خود اقدام به بوتاکس کرده است.

این زن میانسال حالا چند وقتی است که با آزمایش های گوناگون به پزشکان مختلف مراجعه می کند تا شاید عوارض ناشی از بوتاکس را درمان کند.

وی گفت : متاسفانه به هر پزشکی که مراجعه می کنم آنان از درمان این عوارض سر باز می زنند و می گویند نزد همان فردی برو که کارش منجر به این عارضه شده است ؛ ما نمی خواهیم مسوولیت کار فرد دیگری را برعهده بگیریم.

این زن میانسال افزود: ماه ها است که بیش از ترس از عارضه بوتاکس، از ناهنجاری به وجود آمده در چهره خود رنج می برم.

وی ادامه داد: علت این عارضه را پزشکان استفاده از بوتاکس های چینی عنوان کرده اند.

بوتاکس‌های ساخت کانادا چینی است/ قیمت بوتاکس غیر تقلبی


** بوتاکس سم برآمده از کنسروهای خراب ماهی

قائم مقام مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه بوتاکس همان سم بوتولینوم نوع دو در کنسروهای خراب ماهی است که حتی موجب مرگ می شود، می گوید: تمام بوتاکس هایی که تزریق می شوند در حقیقت نوعی سم عصبی (نوروتوکسین) برای فلج کردن عضله هستند.

«بهروز باریک بین» افزود: بنابراین بوتاکس را نمی توان مانند مزوتراپی (وارد کردن گروهی از مواد فعال بیولوژیک با سوزن هایی بسیار ریز به داخل پوست) به راحتی تزریق کرد.

وی با بیان اینکه اگر بوتاکس آگاهانه و به صورت علمی انجام شود، نتایج خوبی به همراه دارد، یادآور شد: ابتدا از سم بوتاکس در چشم پزشکی برای رفع لوچی و اسپاسم چشم استفاده می شد که پس از مشاهده اثرات آن در بهبود چین و چروک و اخم برای جوانسازی در کل دنیا باب شد.

**ممنوعیت استفاده از بوتاکس های چینی

این متخصص پوست و مو تاکید کرد: در ایران فقط مواد نوع انگلیسی و کره ای مجاز است که در بوتاکس استفاده شود و استفاده از بوتاکس های چینی ممنوع است.

باریک بین افزود: ۹۰ درصد بوتاکس های وارد شده به کشور که تحت عنوان ساخت کانادا برچسب می خورند، تقلبی و چینی هستند؛ البته کیفیت برخی بوتاکس های چینی خوب است.

وی ادامه داد: هر ویال (ظرف نگهدارنده) بوتاکس انگلیسی یک و نیم میلیون تومان و هر ویال بوتاکس کره ای ۵۰۰ هزار تومان است در صورتی که هر ویال بوتاکس چینی نهایتا ۵۰ هزار تومان است.

به گفته وی، ویال بوتاکس های چینی استاندارد نیست . به طور مثال اگر روی یک ویال بوتاکس چینی ۱۰۰ واحد نوشته ممکن است کمتر از آن یا در حد ۵۰۰ واحد باشد.

بوتاکس‌های ساخت کانادا چینی است/ قیمت بوتاکس غیر تقلبی

**عوارض استفاده از بوتاکس های چینی

این متخصص پوست و مو تصریح کرد: میزان خلوص بوتاکس های چینی کم بوده و حاوی پروتئین های عجیب است؛ این مسائل موجب بروز مشکلات آلرژیک می شود؛ به دلیل دوز کم و زیاد بوتاکس های چینی، درمان یا اثر نمی کند یا زیادی اثر کرده و موجب سفت و شق و رق شدن عضلات چهره شده و اثر آن گاهی تا ۱۰ ماه باقی می ماند چرا که دوز سم وارد شده به عضلات نسبت به میزان استاندارد بیشتر است.

باریک بین خاطر نشان کرد: سم بوتاکس های چینی می تواند حتی موجب آلرژی های شدید و خطرناک، شوک آنافلاکسی (شوک ناشی از آلرژی)، تنگی نفس و بستری شدن افراد شود؛ شوک آنفلاکسی می تواند کشنده باشد.

وی تصریح کرد: بوتاکس های چینی می تواند در محل تزریق منجر به بروز ضایعات برجسته قرمز و تورم شدید در ناحیه سر و صورت شود که برای درمان آن نیاز به کورتون است.

** لزوم متبحر بودن فرد تزریق کننده بوتاکس

قائم مقام مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه گفت: فرد تزریق کننده بوتاکس باید نسبت به مکانیسم اثر بوتاکس ، آگاهی داشته باشد که کدام عضله صورت را می خواهد فلج کند.

باریک بین تاکید کرد: آناتومی عضلات و محلات تزریق بوتاکس در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است بنابر این فرد تزریق کننده حتما باید پزشک باشد.

وی خاطرنشان کرد: اصلح ترین افراد برای تزریق بوتاکس، متخصصان پوست و مو، جراحان پلاستیک ، متخصصان گوش و حلق و بینی و متخصصان فک و صورت هستند.

**دندانپزشکان هم به بوتاکس رو آورده اند

قائم مقام مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با انتقاد از انجام بوتاکس توسط افراد غیرمتخصص ، گفت: هم اکنون افراد غیرمتخصص حتی دندانپزشکان نیز به تزریق بوتاکس برای مراجعه کنندگان رو آورده اند.

باریک بین تاکید کرد: بوتاکس کار دندانپزشکان یا متخصصان بیهوشی نیست؛ البته نمی توان منعی هم برای پزشکان برای انجام ندادن این کار گذاشت و تنها راه حل، آگاه کردن مردم نسبت به خطرات بوتاکس نزد افراد غیرمتخصص است.

وی با اشاره به تزریق بوتاکس توسط افراد غیرپزشک به ویژه از سوی تکنسین ها در آرایشگاه ها ، تصریح کرد: سم بوتاکس توسط افراد غیرپزشک می تواند به جای عضلات ، داخل عروق تزریق شود.

** مراجعه به افراد غیرپزشک و عوارض جبران ناپذیر

این متخصص پوست و مو گفت: اگر بوتاکس از سوی افراد غیر متخصص در نواحی نامناسب چهره، تزریق شود (به طور مثال بالای ابرو) موجب افتادگی پلک ها شده و فرد تا ماه ها از افتادگی پلک رنج می برد.

باریک بین افزود: تزریق نامناسب کنار چشم ها نیز می تواند موجب لوچی چشم و نابینایی (موقت) شده و فرد ماه ها قادر به خواندن و رانندگی نباشد؛ فرد برای زیبایی بوتاکس را انجام می دهد اما تا ماه ها از زندگی روزمره خود نیز بازمی ماند.

**شکایت هایی که راه به جایی نمی برد

این متخصص پوست و مو در ادامه گفت: انجام بوتاکس و بروز عوارض ناشی از آن از سوی غیرمتخصصان ، قصور پزشکی محسوب می شود و فرد می تواند از فرد متخلف شکایت کند.

باریک بین تصریح کرد: با این وجود ، شکایت های ناشی از بروز عوارض بوتاکس چندان نتیجه بخش نیست چرا که با توجه به زمانبر بودن شکایت ، مشکلات و عوارض بوتاکس نیز ظرف چهار ماه بهبود می یابد.

**ناآگاهی و ارزانی دلیل استقبال مردم از بوتاکس های چینی

به هرحال تقاضای روز افزون مردم برای بوتاکس به منظور زیبا و جوان شدن ، موجب شده که بازار ورود غیرقانونی و قاچاق آن به ویژه نوع چینی، گرم تر شود و متاسفانه مردم نیز دلیل قیمت ارزان از آنها در مراکز غیرمعتبر به طور وسیعی استفاده می کنند.

متاسفانه بسیاری از افراد غیرپزشک در مراکزی که تحت عنوان سالن های زیبایی اداره می شوند، اقدام به تزریق بوتاکس می کنند و از هم اکنون برای شب عید نوبت بوتاکس در آرایشگاه های زنانه داده می شود.

تزریق هایی که می تواند عوارض متعددی مانند حساسیت موضعی، تغییر حالت عضلات صورت، افتادگی پلک و ابرو و حتی شوک به همراه داشته باشد و این عوارض در برخی افراد مانند زنان باردار و بیماران بیشتر است.

بنابراین تزریق داروی بوتاکس نیز باید حتما با مشورت و زیر نظر پزشک متخصص و متبحر انجام شود. انتخاب بیمار از سوی پزشک نیز باید با دقت انجام شود زیرا هر پوستی نیازمند تزریق بوتاکس نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا