رضایی: دولت فتیله جهاد و خودباوری را پایین کشید

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، محسن رضایی دبیر مجمع  تشخیص مصلحت نظام شب گذشته (پنجشنبه) که در برنامه «گفت‌و‌گوی ویژه خبری» شبکه دو سیما سخن می‌گفت، به یوم‌الله ۲۲ بهمن ماه امسال و حضور باشکوه مردم در این راهپیمایی اشاره کرد و اظهار داشت: بنده نیز به عنوان سربازی از انقلاب در ۲۲ بهمن امسال که مردم هوشمند ایران حضور معناداری را به نمایش گذاشتند شرکت کردم.

وی ادامه داد:‌ انقلاب و امام(ره) از وجدان‌های ملت ایران، نیروی عظیمی ساخت و اعتماد را به نفس به ملت ایران بازگرداند چرا که در آن زمان بی‌تفاوتی موج می‌زد و مردم ایران مدام در معرض تحقیر و توهین قرار داشتند و منسجم نیز نشده بودند اما امام (ره) و انقلاب آنها را جمع و جسم محکمی را درست کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطرنشان کرد: اگر امروز ملت ایران با تمام قدرت در صحنه حضور دارد و همچنان در این صحنه خروشان می درخشد به دلیل همان بنایی است که امام(ره) و انقلاب بنا کردند.

رضایی مردمی‌ شدن و الهی شدن سیاست را دو عنصر رمز پیروزی انقلاب عنوان و تصریح کرد: سیاست از انحصار گروه خاصی درآمد و عمومی و مردمی شد و سیاست توحیدی نیز سیاست جمعی و الهی بودن است.

وی با تأکید بر اینکه مردم انقلاب را از آن خود می‌دانند، خاطرنشان کرد: مردم مسئولان کشور را مهمان می‌دانند و میزبان، خود مردم هستند. بنابراین احساس تعلق ملت به انقلاب فوق‌العاده است. چرا که ملت ایران در طول تاریخ برای هیچ چیز به اندازه انقلاب سرمایه‌گذاری نکرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، گریزی نیز به انقلاب مشروطه زد و گفت: فداکاری‌های ملت در انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب مشروطه قابل مقایسه نیست چون ملت ایران کار بزرگی انجام داد که تاکنون انجام نداده بود.

رضایی یوم‌الله ۲۲ بهمن را واقعیتی در بطن و ذات ملت ایران دانست و اظهار کرد: حتی اگر صدا و سیما نیز در خصوص یوم‌الله ۲۲ بهمن کاری نمی‌کرد باز مردم به صحنه می‌آمدند.

وی در عین حال گفت که نباید مراسمی همچون مراسم یوم‌الله ۲۲ بهمن دولتی شود چرا که یوم‌الله ۲۲ بهمن همچون عاشوراست و در دل مردم جا دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه چگونه خودباوری در جوانان و آحاد ملت ما شکل می‌گیرد، اظهار کرد: تفاوت انقلاب اسلامی با انقلاب‌های دیگر، عدم افراط و تفریط است در حالی که بسیاری از انقلاب‌ها به تندروی و افراط کشیده شدند.

رضایی اضافه کرد: انقلاب ما تندروی نبود انقلاب ما معتدل است و البته محافظه‌کاری هم ندارد یعنی به عبارت دیگر اعتدال انقلابی دارد و در این اعتدال انقلابی، محافظه‌کاری و تندروی جایی ندارند.

وی با بیان اینکه آمریکا آرزو دارد انقلاب اسلامی همچون طالبان و القاعده شود تا همه امکاناتش را به صحنه آورد، تصریح کرد: آنها آرزویی دیگر دارند و آن عقب‌نشینی و تسلیم شدن جمهوری اسلامی است که باید بدانند این آرزو یک خیال باطل است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه دستاورد انقلاب اسلامی برگرداندن اعتماد به نفس و خودباوری به جوانان است، گفت: چه کسی فکر می‌کرد جوانان رژیم شاه را ساقط کنند؟ اما دیدیم که این اتفاق افتاد؛ در جریان ۸ سال دفاع مقدس نیز با اینکه عراق ۵ استان کشور را اشغال کرده بود برخی از دوستان ما حتی تیراندازی را نیز در خود جنگ یاد گرفتند که مثال بارز آن فرمانده فعلی سپاه پاسداران سردار عزیز جعفری است که ایشان در کتاب خاطرات خود می‌گویند من تیراندازی را در خود جنگ یاد گرفتم.

وی ادامه داد:‌ وقتی ما خودباوری را شکوفا و با تدبیر و حکمت عمل می‌کنیم استعدادهای درونی‌مان نیز فعال می‌شوند و در آن صورت است که می‌توانیم بر مشکلات غلبه پیدا کنیم. این مشکلات می‌تواند سیاست، دفاع و یا اقتصاد باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ابراز نگرانی کرد که بدترین روز، روزی است که یک عده بخواهند درسهایی‌ را که تا دیروز ما خودمان یاد می‌دادیم به ما یاد بدهند بنابراین باید درس‌های انقلاب را حفظ کنیم.

رضایی با بیان اینکه ما در سیاست درس‌های بسیاری را یاد گرفته‌ایم، گفت: ما ۱۰۰ سال پشتوانه تجربه را در اختیار داریم و اگر از این تجارب استفاده کنیم هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی ملت ایران را در پیشرفت بگیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: ما نمی‌توانیم امروز به جوانان‌مان بگوییم اینگونه باشید و آنگونه زندگی کنید در حالی که در زندگی خودمان تناقض‌های بسیار می‌بینند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به کودتای نوژه اشاره کرد و گفت: ‌اگر فقط ۳۰ دقیقه تأخیر کرده بودیم دشمنان خودشان را به امام(ره) می‌رساندند و جماران را بمباران می‌کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه ما نیاز داریم جوانان‌مان را با حضور خودمان تربیت کنیم، گفت: من به مسئولان کشور هشدار می‌دهم چرا که ما در انتخابات و در دولت اخیر از نسل دوم به نسل اول بازگشتیم آیا این به معنای این نیست که فتیله جهاد و خودباوری را پایین کشیده‌ایم بنابراین یکی از پیام‌های انقلاب بازگشت به خودباوری است.

رضایی در پاسخ به این پرسش که چرا علیرغم همه تلاش دشمنان برای صادر نشدن انقلاب ما به خارج مرزها این اتفاق صورت گرفت، اظهار کرد:‌ چرا اقتصاد ما مثل پیام فرهنگی ما به مرزها منتقل و کالاهای ما در بازارهای سوریه و لبنان بیشتر از ترکیه نمی‌شود؟

وی ادامه داد: برای آمریکا ثابت شد که تا جمهوری اسلامی ایران در منطقه است نمی‌تواند با سوریه، عراق و لبنان کاری کند چرا که دو و نیم سال است اتحادیه اروپا، آمریکا و متأسفانه برخی از کشورهای عربی بر سر سوریه ریخته‌اند و می‌گویند نمی‌توانیم کاری کنیم پس چرا مجددا راه برخورد با ایران را پیش می‌گیرند؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر اینکه چرا تجارت و ریال ما در بیرون از مرزها رواج ندارد، گفت: من معتقدم هنوز توجه و سرمایه‌گذاری بر روی اقتصاد نداریم؛ مقام معظم رهبری به زودی اقتصادهای مقاومتی را ابلاغ خواهد کرد و ما می‌توانیم از نظر تجارت و اقتصاد این کارها را انجام دهیم.

رضایی تأکید کرد که ما در اقتصاد مشکلی جز خودمان نمی‌بینیم و تحریم‌ها نیز مشکل اصلی ما نیست. چرا که ما اگر مشکل خودمان را حل کنیم مسئله حل خواهد شد.

وی به حجم بالای نقدینگی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: ما بالای ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم یعنی به ازای هر ایرانی ۵ میلیون تومان و هر خانوار ایرانی ۲۰ میلیون تومان یعنی یک خانوار ایرانی در طول یک سال می‌تواند ۲۰ میلیون تومان خرید و فروش داشته باشد در حالی که می‌توانست این پول در درآمد و شغل اضافه و موجب ثروت‌زایی شود، بنابراین ما ثروت فراوان داریم و یا به تعبیری دیگر آب فراوان داریم اما این آب امروز به سیلی خطرناک برای کشور تبدیل شده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه ما ۱۰ میلیون جوان تحصیلکرده در مقاطع عالی در کشور داریم، گفت: بیکاری در بین جوانان ما ۳۰ الی ۴۰ درصد است الان دوران طلایی داریم چرا که بیشتر قشر ما جوان هستند و می‌توانند کار کنند و معادن فراوانی نیز برای اشتغال به کار آنان داریم.

رضایی در ادامه از کاهش ده و یازده درصدی شاخص بورس انتقاد و تصریح کرد: شاخص کل بورس ایران از حدود ۹۰ به ۸۰ هزار کاهش یافته است یعنی سقوط ده و یازده درصدی که این نیز به دلیل برخی از ناپختگی‌ها در مجلس و دولت است. بنابراین این نیاز به مطالعه دارد چرا که ما کارشناسان بورس و اقتصادی در کشور زیاد داریم.

وی شتاب‌زدگی، بی‌انضباطی و عدم قاعده‌مند بودن را مشکل اصلی اقتصاد دانست و خاطرنشان کرد: دوستان سیاسی ما بی‌محابا وارد اقتصاد نشوند ما می‌توانیم از منابع خود به خوبی استفاده کنیم. ما در اقتصاد نیز می‌توانیم انقلابی و جهادی عمل کنیم و این به معنای تندروی نیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تأکید بر اینکه بحث هسته‌ای و اقتصاد مقاومتی را نباید مقابل هم قرار دهیم، گفت: به نظر من بحث هسته‌ای و اقتصاد مقاومتی مکمل هم هستند چرا که مذاکرات راه اقتصاد را باز می‌کند.

رضایی با تأکید بر اینکه ما باید مذاکره کنیم، اظهار کرد: چرا نباید مذاکره کنیم؟ بعضی‌ها را می‌بینیم که خیلی از این کار ناراحت هستند؛ ما در مذاکره کردن موقعیت خود را تثبیت می‌کنیم و بسیاری از بهانه‌ها را از دست دشمن می‌گیریم و رفع زیان می‌کنیم. یعنی خیلی از مزاحمت‌ها را می‌توان با مذاکره از بین برد.

وی ادامه داد: تنها چیزی که در فرآیند مذاکره مهم است این است که سرمان کلاه نرود و بتوانیم از موقعیت منطقه‌ای‌مان استفاده کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی و مذاکرات در مقابل هم قرار ندارند، گفت:‌ عده‌ای در کشور راه نیفتند و بگویند اقتصاد مقاومتی یک راه است و مذاکرات نیز راهی دیگر. خیر رهبر انقلاب هر دوی این مقوله‌ها را هدایت می‌کند و این ۲، بازوی عبور از شرایط فعلی کشور است.

رضایی تأکید کرد: ما باید مذاکرات را جدی بگیریم و از تیم هسته‌ای‌مان نیز حمایت کنیم و البته تیم هسته‌ای نیز باید کاملا مراقب باشد چرا که در مقابل آنان همه دیپلماسی غرب با چکیده تجربه ۲۰۰ سال ایستاده‌اند بنابراین هم عده‌ای نباید فرض کنند که کار، کار ساده‌‌ای است و هم اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما نباید مسئله را ساده بگیرد چرا که هر نوع ساده‌اندیشی خسارت بزرگی را به ما وارد می‌کند.

وی در خصوص سند چشم‌انداز نیز گفت: سند چشم‌انداز کاملا بر اساس مطالعات واقعی تنظیم شده است و در آن افراطی وجود ندارد. چون بعضی‌ها این خواسته را داشتند که چشم‌انداز اهداف بیشتری را در بر بگیرد بعضی‌ها نیز می‌گفتند نمی‌شود اهداف را دست پایین‌تر بگیریم اما با هدایت خود رهبر انقلاب ما هدفی را در سند چشم‌انداز انتخاب کردیم که در طی ۲۰ سال قابل تحقق بوده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه سند چشم‌انداز سال ۱۳۸۲ ابلاغ شد، گفت: زحمات بسیاری در خصوص سند چشم‌انداز کشیده شده است و بنده نیز به عنوان یکی از نیروهای انقلاب کشور از دست دولت‌ها و مجلس‌ها گله‌مند هستم چون ما بسیار بیشتر از این می‌توانستیم حرکت کنیم.

رضایی ادامه داد: باید بررسی کرد که غرب چه زمانی ما را تحریم کرده؟ یعنی الان ۳ سال است که آنها ما را تحریم کرده‌اند؟ در حالی که ما ۱۰ سال پیش این سند چشم‌انداز را ابلاغ کردیم بنابراین اگر آن کار لازم را ما از ۱۰ سال پیش شروع کرده بودیم و اقتصاد‌مان را از نفت جدا کرده بودیم ما نباید امروز تحریم می‌شدیم یا اگر تحریم می‌شدیم نباید روی ما اثر می‌گذاشت و نباید تا این حد تحت فشار قرار می‌گرفتیم.

وی با بیان اینکه دوستان ما یا نتوانسته‌اند و یا برداشت‌های دیگری از سند چشم‌انداز داشتند، تصریح کرد: آنان برخی مقوله‌ها را با چشم‌انداز قاطی می‌کردند اما همه باید بدانند وقتی یک سند ملی درست می‌شود همه قوه‌ها باید تلاش کنند که یکصدا شویم چرا که اگر یک صدا شویم همین وقفه‌ای که در این سند پیش آمده نیز در سال‌های آینده برطرف خواهد شد.

رضایی در خصوص شعار سال یعنی حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نیز گفت: ما به این دولت امیدوار هستیم و از همه می‌خواهیم که به دولت کمک کنند چراکه ما باید قاعده‌های دموکراسی را یاد بگیریم. انتخابات تمام شد و رفت و وقتی این مقوله تمام می‌شود همکاری‌ها باید شروع شوند. دولتی‌ها نباید فکر کنند که فقط با دوستان‌شان می‌توانند کشور را اداره کنند یعنی باید از همه کارشناسان حتی از دولت قبلی نیز استفاده کنند. چون بالاخره دولت آقای احمدی‌نژاد دارای تجربه‌هایی است.

وی اضافه کرد: خیلی از اطلاعات ممکن است در اختیار دوستان دولت جدید نباشد از طرفی دیگر بقیه نیز باید به دولت کمک کنند چرا که مسائل با همکاری و هماهنگی حل می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، به آرامش کشور نیز تأکید جدی کرد و گفت: باید آرامش را در کشور حفظ کرد در همین ۲ هفته گذشته ما دیدیم که هم از سمت دوستان ما در دولت ناشکیبایی‌ها و از سوی منتقدان دولت کم‌حوصله‌گی‌هایی صورت گرفت بازار بورس دچار مشکلات شد یعنی در کشور ما همه چیز ظرف یک هفته و دو هفته به هم می‌ریزد و این خوب نیست.

رضایی با تأکید بر اینکه نباید به اقوام ایرانی اهانت شود، خاطرنشان کرد: اقوام ایرانی اساس و رکن کشور هستند و وقتی در رسانه‌ها قوم پرافتخار آذری، لر، ترک، ترکمن و… اهانت شود اضطراب به وجود می آید و یک عده سوءاستفاده می‌کنند بنابراین کشور ما به شدت نیازمند آرامش است.

وی ادامه داد: یک بار برای همیشه باید تصمیم بگیریم اختلافات سیاسی را در صحنه سیاست گذاشته و در اقتصاد با هم یکی شویم چرا که اقتصاد ربطی به چپ و راست ندارد و وقتی می‌خواهیم ماشینی را مدرن کنیم باید همه توانایی‌هایمان را روی هم بگذاریم. یک عده منتظرند که این دولت به مشکل بر بخورد و بعد بگویند دیدید گفتیم نمی‌توانند. یا دولت بگوید ما باید گارد بگیریم و نباید اینها که رفتند داخل بیایند و باید شروع به سرکوب آنها کنیم و بگوییم کشور را خراب کردند. این‌گونه نمی‌شود. من می‌گویم باید در اقتصاد همه توانایی‌ها را بسیج کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مقام معظم رهبری ۴ تا ۵ سال است که بر اقتصاد و زندگی مردم تأکید دارند. ما شرایط بین‌الملل را می‌دانیم، اما دشمنان ما تصور دارند که زیر خَم ما را در اقتصاد گرفته‌اند و می‌توانند ما را خاک کنند. خوشبختانه گردنه‌ها را رد کرده‌ایم.

رضایی اظهار امیدواری کرد: من روندی را می‌بینم که آمریکایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها وقتی وارد منطقه ما می‌شوند می‌گویند اول برویم تهران و با آنها حرف‌هایمان را یکی کنیم. آن روز زمانی است که ما در کنار موشک، توپ، اقتصاد، تجارت و تولید ثروت موفق باشیم و مانند دلار بر پول ملی ما حساب کنند و باارزش شود.

وی در خصوص چشم‌انداز اقتصاد کشور با بیان اینکه  شکوفایی خوبی در جوانان وجود دارد، اظهار کرد: برخی از جوانان به کشورهای دیگر رفته‌اند که اگر عرصه درستی برای آنها ایجاد شود اتفاقات خوبی می‌افتد. مثلاً از برخی از اختراعات جوانان حمایت نمی‌شود. ما صندوق‌های مخاطره‌پذیر نداریم. یعنی جوانی که نوآوری دارد وقتی به پول برسد بدهی خود را می‌پردازد، اما مشکل اینجاست که تا به درآمد برسد، منهدم می‌شود.

رضایی در پایان با بیان اینکه تناقض مشکل دیگر بازارهای ماست، گفت: عد‌ه‌ای کوتاه فکر می‌کنند؛ بانک، بیمه و بازار بورس باید اساسی بازآرایی شود. ما مطمئن هستیم که جوانان و ظرفیت علمی خوبی داریم، اما باید بستر لازم فراهم شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا