سبدکالا؛ هنر تکنوکرات ها برای عوام فریبی/ تصاویر

به گزارش بصیر به نقل از بلاغ، طی ماه های گذشته دولت اعتدال تلاش های فراوانی را از خود به نمایش گذاشت تا تصویری از ترمیم بحران اقتصادی در کشور را برای همگان بالأخص به ملت شریف ایران القاء نماید.

حرکت اخیر دولت یازدهم در توزیع سبد کالا که باید از آن به عنوان سبد تحقیر ملت ایران یاد شود در راستای برخی حرکات احساسی و غیر عقلانی از سوی تکنو کرات ها صورت می گیرد.

اگر در این چند روز قدمی در شهرتان بزنید حتما صف های طولانی مردم را در مقابل مکان های توزیع سبد کالا مشاهده می کنید. سوادکوه هم به مانند تمامی شهرهای ایران در این روزهای سر زمستانی گرفتار توزیع سبد کالا شد و داغی این مسئله باعث گردید تا به میان مردم برویم و از زبان مردم مشکلات توزیع سبد کالا در شهرستان را جویا شویم.

پیرمردی که به گفته خودش بازنشسته آموزش و پرورش بود و معطلی چند ساعته در صف وی را خسته کرده بود اولین نفری است که دادش درآمد و از تجمع همه صنوف مقابل فروشگاه فرهنگیان برای دریافت سبد کالا گله کرد.

وی از اینکه برخلاف گفته مسئولین که قرار بود برای هر صنف اعم از کارمندان و فرهنگیان و… عامل توزیع جداگانه تعیین کنند، همه صنوف در یک جا صف ایستاده اند ناراحت بود.

جوان دیگری که دست خالی از فروشگاه برگشته بود به خبرنگار ما گفت: تقریبا ۴ ساعت در صف توزیع سبد کالا ایستاده بودم و وقتی نوبتم شد به من گفتند شماره کارت شما در دفتر ثبت نیست و به شما سبد کالا تعلق نمی گیرد و این در حالی است که طبق سامانه پیامکی سبد کالای خانوار به من تعلق می گرفت.

البته حرف این جوان مشکل بسیاری از افرادی بود که در آنجا حضور داشتند و خیلی ها بعد از ساعت ها ایستادن در صف دریافت سبد کالا زمانی که نوبتشان می شد دست خالی برمی گشتند.

در این میان کارگر دل خسته ای هم به جمع ما اضافه شد و بیان کرد: اگر ۸۰ هزار  تومان را نقدی می دادند بهتر بود، چرا که ما بهتر می دانیم چه کالایی مورد نیازمان است.

وی که از ایستادن در صف دریافت سبد کالا به شدت کلافه  بود با ناراحتی گفت: مردم الآن به خاطر ۱۰ کیلو برنج آمدند در صف ، مگر تا الآن چه می خوردند؟ آیا در این ۱۲ ماه همین ۱۰ کیلو برنج را می خوردند؟ اگر اینگونه مردم را جمع کنید بیشتر ناراحت می شوند.

بعضی ها هم کلا با طرح توزیع سبد کالای خانوار مخالف بودند و آن را ضربه به نظام می دانستند، یکی از این مخالفان، دلایل مخالفتش را اینگونه تشریح کرد: اولا جمع کردن مردم در این سرما خصوصا خانوم ها کار درستی نیست، این به ضرر ما، مملکت و جمهوری اسلامی است . دوما برخی ها بیکار هستند که سبد کالا به آنها تعلق نمی گیرد و این نهایت بی انصافی است و سوما چرا بین خانواده ای که ۱۰ نفره هستند و خانواده ای که ۲ نفر تا عضو دارد فرقی غائل نمی شوند؟ آیا ۲ عدد مرغ با یک خانواده ده نفره توزیع ناعادلانه ای نیست؟

در این حین پیرمرد دیگری هم در گفتگو با ما بیان داشت: مردم نظام را دوست دارند و بااین مشکلات هم از پای در نمی آیند اما مسئولین هم باید پای درد مردم بنشینند و ببینند چه کسی مشکل دارد.

“خوبی ها را پخش می کنند و اعتراضات را پخش نمی کنند” و این جمله ای بود که نگاه همه را به سمت پیرمرد لاغر اندامی که در این صبح سرد خودش را با کلاه و کاپشن به سختی پوشانده بود جلب کرد.

وی که یک کارمند بازنشسته بود رئیس جمهور را مخاطب خودش قرار داد و سخنش را اینگونه آغاز کرد: آقای رئیس جمهوری که رای آورده ای! تو اگر ملت را نداشته باشی چگونه می خواهی رئیس جمهور باشی و دوباره رای بیاوری؟ پس ملت باید باشند تا تو را بالا ببرند، باید ملت را داشت.

این پیرمرد بازنشسته سوادکوه ای ادامه داد:آقای رئیس جمهور تکلیف ما چیست؟ سی سال است که انقلاب کردیم یعنی مردم در سال ۲ عدد مرغ نمی توانستند بخورند؟ چگونه ناراضی نباشم در حالی بخاطر ایستادن در صف توزیع سبد کالا  از سرما به خود می لرزیم و هنوز نمی دانیم به ما سبد کالا تعلق می گیرد یا خیر؟

لازم به ذکر است دولتی که با طرح شعار تدبیر و امید پا به عرصۀ اجرائی کشور نهاد اما حتی در ظاهر و ادبیات گفتاری دولتمردان سیاسی اعتدالیون تزریق روحیه و امید به ملت دیده نمی شود که این امر با حذف بسیاری از تسهیلات و خدمات دولت های گذشته برای مردم همراه گردید و در واقع ملت مقاوم ایران را بیش از گذشته در بحران و چالش های اقتصادی گرفتار ساخت.

بدیهی است سبد کالائی گرچه می تواند در صورت شناسائی دقیق قشر آسیب پذیر جامعه و رفع کوتاه مدت  نیازمندان واقعی جامعه، گامی موقت برای تسکین بخش کوچکی از مشکلات اقتصادی قشر بسیار آسیب پذیر قلمداد گردد،اما در عمل چنین امری اتفاق نیفتاد و افتضاح دولت اعتدال در توزیع سبد کالائی به اقشاری غیرافراد هدف در توزیع سبد کالا همچون  کارمندان دولتی و حتی نمایندگان مجلس و …..همگی نشان از این امر داشت که سبد کالائی امری تبلیغاتی و سیاسی برای استمرار رفتار های پوپولیستی اقتصادی است که این عوام فریبی قطعا مورد قبول نخبگان جامعه و ملت با بصیرت ایران مورد قبول واقع نخواهد شد.

در تشریح ادعای فوق باید گفت  پوپولیسم یک پاسخ احساساتی و هیجانی است که بر مولفه تفکر و عقلانیت استوار نیست،لذا تبلورعوام فریبی با برچسب سبد کالائی که حتی در این مقوله نیز عدالت را رعایت نکرده و بسیاری از نیازمندان و مستحقان واقعی جامعه را از دریافت اندک کالای کم کیفیت محروم نمودندبه خوبی مشهود می باشد، که این آسیب مهم در مدعیان حقوق شهروندی بیانگر عمق فاجعه موجود در حرکت دولت به سمت اقدامات پوپولیستی  و به نوعی گداپروری ملت عزت مند ایران با شعارهای روشنفکر مأبانه  می باشد.

امید است دولت اعتدال با شناسائی نیازمندان واقعی و بهره گیری از طرح های موثر و مطلوب در اقتصاد کشور و استفاده از راه های جایگزین برای تقویت اقتصاد نیازمندان جامعه اسلامی، بتواند به صورت واقعی و مطلوب در راستای ترمیم وضع معیشتی  اقشار آسیب پذیر حرکت نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا