حمله‌کنندگان به قصاص بااسلام مشکل دارند

به گزارش بصیر به نقل از فرهنگ نیوز ، آیت‌الله احمد بهشتی عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به غیر انسانی دانستن قصاص توسط یکی از اعضای سابق جبهه ملی در روزنامه آسمان، اظهار داشت: همانطور که قاتل انسان است، اگر بتوان به وی انسان گفت، مقتول و اولیای دم نیز انسان هستند، پس چطور می‌توان انسانی را بدون دلیل بر انسانی دیگر ترجیح داد؟
 
وی ادامه داد: اسلام و قانون این حق را به اولیای دم می‌دهند که تقاضای قصاص کنند، البته در عین حال قرآن توصیه کرده عفو کنند و می‌فرماید: «و ان تعفوا خیر لکم، و ان تعفوا أقربوا للتقوی» ولی اگر اولیای مقتول نمی‌توانند عفو کنند، می‌توانند درخواست قصاص داشته باشند. به هر حال آنها نیز انسان هستند و عزیز خود را از دست داده‌اند.
 
این عضو مجلس خبرنگار رهبری با اشاره به آیه «وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ یا أُولِی الْأَلْباب»، تصریح کرد: قرآن می‌فرماید خود قصاص نیز وسیله حیات است. چراکه اگر قصاص انجام نشود ممکن است خانواده مقتول تحریک شوند و حتی ممکن است افرادی بیشتری به قتل برسند اما اگر خود قاتل قصاص شود، خونریزی دیگری به پا نمی‌شود بنابراین اگر قصاص نباشد، هزاران مشکل ایجاد می‌شود.
 
آیت‌الله بهشتی خاطرنشان کرد: حتی اگر صرفاً به بعد انسانیت توجه کنیم، باید دقت کرد که هر دو طرف ماجرا انسان هستند و نمی‌توان انسانی را بدون دلیل بر انسانی دیگر ترجیح داد پس آنهایی که دلشان برای انسانیت می‌سوزد، چشم خود را باز کنند و ببینند که فقط یک طرف ماجرا انسان نیست و در طرف دیگر نیز انسان هستند.
 
وی افزود: مثل اینکه عقل و شعور این افراد خوب کار نمی‌کند که قضیه را فقط یک طرفه می‌بینند و طرف دیگر را نمی‌بینند. این‌ها در حقیقت درد دیگری دارند که مسائل را اینطور مطرح می‌کنند بنابراین درد آنها چیز دیگری است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار داشت: این افراد با اصل اسلام میانه خوبی ندارند و یا آن چیزی که خودشان از اسلام می‌فهمند، برای خود حجت می‌دانند و یک موردی را پیدا می‌کنند اما اگر عاقلانه حرف بزنند و استدلال کنند، می‌فهمند در همین استدلالی که می‌کنند، اشکالات زیادی وجود دارد و این سوال به ذهن می‌آید اگر اینها دلشان برای قاتل و اولیای قاتل می‌سوزد، نباید دلشان برای مقتول و اولیای مقتول بسوزد؟
 
آیت‌الله بهشتی همچنین گفت: اینها درد انسان و انسانیت ندارند و می‌خواهند به اصل اسلام هجمه کنند؛ این افراد اگر درد انسان و انسانیت دارند، باید دو طرف ماجرا را ببینند. چراکه آن طرف ماجرا نیز انسان است، حیوان که نیست. البته آنهایی که برای انسانات نیز ارزش قائل هستند، آن طرف ماجرا را نیز در نظر می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا