جزئیات شناسایی شهید صبوری از زبان رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور

به گزارش بصیر به نقل از تسنیم،محمود تولایی، رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور، با بیان اینکه همه عملیات‌های جستجوی مفقودین طی فرآیندهای متفاوتی صورت می‌گیرد، گفت: همه شهدایی که طی عملیات‌های زمینی در منطقه‌های جنگی شناسایی می‌شوند و به منطقه‌های مختلف ایران و همین‌طور تهران منتقل می‌‌شوند، در فرآیندهای جدایی مورد بررسی‌های آناتومیک و پیکرشناسی قرار می‌گیرند. بعد از این شناسایی همه اطلاعات مربوط به پیکر و ژنتیک آنان در سامانه‌ای ثبت و ضبط می‌شود.

تولایی گفت: بعد از مرحله کشف پیکر، از هر پیکر شهید نمونه‌برداری صورت می‌گیرد و این نمونه در فرآیندهای آزمایشگاهی نگهداری می‌شود و اطلاعات آن کدگذاری می‌شود. هیچ‌کس از این کدها خبر ندارد و نمی‌داند که کدام کد مربوط به کدام پیکر است و پیکری که بر روی آن تحقیق می‌شود از کدام منطقه آمده است و این شهید متعلق به کدام منطقه است. بنابراین در یک فرآیند بدون شائبه شناسایی پیکرها مورد بررسی قرار می‌گیرد و اطلاعات ژنتیکی بدن هر انسان استخراج شده و این اطلاعات ژنتیکی در یک بانک اطلاعاتی قرار می‌گیرد. این بانک اطلاعات ژنتیکی شهدای مفقود، به شکل فعال با نمونه‌هایی که از خانواده شهدا گرفته می‌شود، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته و حاصل این فرآیندها در زمان‌های مختلف موجب شناسایی شهیدان می شود.

تولایی با نشان دادن پرونده شهید به خبرنگار تسنیم در مورد نحوه شناسایی شهید بهروز صبوری اظهار داشت: هویت شهید بهروز صبوری را در فرآیند‌های آزمایشگاهی خود با کد شناسایی کردیم و کد انتهایی برای شناسایی این مادر شهید ۴۸۵ و کد ۴۸۶ نیز متعلق به بردار شهید است. در بانک اطلاعات که جستجو کردیم، مشاهده کردیم که این کد با نمونه ژنتیکی که آخر کد آن ۳۰۸۱ است دارای تشابه است. بلافاصله پس از شناسایی، این موضوع را به کمیته شناسایی مفقودین اعلام کردیم و این کمیته بررسی‌های لازم را برای اینکه شهید در کدام منطقه دفن شده، انجام داد.

وی ادامه داد: در مواردی که پدر و مادر شهید در قید حیات باشند ما مجموعه این اطلاعات را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در مواردی هم مثل شهید صبوری که پدر شهید در قید حیات نیستند، از مادر و برادر شهید نمونه خون‌گیری انجام شد. در مواردی هم که ممکن است پدر و مادر در قید حیات نباشند، اما شهید دارای فرزند باشد. در این مورد با شاخص قرار دادن اطلاعات ژنتیکی فرزند، این اطلاعات را در بانک جست‌وجوی شهدا مورد بررسی قرار می‌دهیم تا به تشخیص منجر شود.

 

تولایی در مورد احتمال خطای این نوع شناسایی گفت: با محاسبات علمی بایوانفورماتیکی، اگر فقط ۱۰ نقطه ژنی مورد مقایسه قرار بگیرد، احتمال وقوع خطا در این نوع تشخیص یک به ۵۰۰ میلیونیم است. بنابراین در این فرآیند که احتمال خطا در یک جامعه ۵۰۰ میلیونی را ۱ در نظر می‌گیریم، هیچ جای تردید و تشکیکی وجود ندارد.

دکتر تولایی در مورد نحوه خونگیری از خانواده شهدا گفت: برخی از خانواده‌های شهدا با این فرآیند شناسایی آشنا هستند و به صورت داوطلبانه، با هماهنگی کمیته جستجوی مفقودین و معراج‌الشهداء مراجعه می کنند. گاهی اوقات هم کمیته جستجوی مفقودین وقتی از یک منطقه عملیاتی تعدادی زیادی شهید را پیدا می‌کنند، ما به سراغ خانواده شهدای آن گردان و یا شهرستان می‌رویم و با جمع‌آوری نمونه‌های خون وارد فرآیند آزمایشگاهی ما وارد می شوند و شهید بهروز صبوری هم به همین صورت در سال ۸۹ نمونه‌گیری شده بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا