آمریکا و ترکیه بازیگران اصلی استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه اند

به گزارش بصیر، حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین المللی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی تیتر۱ با اشاره به حمله شیمیایی اخیر گروهک تروریستی جبهه النصره به سوریه گفت: در جریان استفاده از سلاح های شیمیایی در حومه شرقی سوریه، طبق اسناد منتشر شده ترکیه و آمریکا نقش مستقیمی در تشویق و حمایت گروه های تروریستی برای استفاده از سلاح های شیمیایی داشته اند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه ایجاد بهانه ای برای دخالت نظامی در خاک این کشور است تصریح کرد: آمریکا و غرب برای از بین بردن نظام سوریه زمان و اهداف خاصی را در قالب یک برنامه ۶ ماهه تعیین کرده بودند اما بعد از گذشت ۳۶ ماه از جنگ داخلی در سوریه نه تنها به اهداف خود نرسیده اند بلکه تقریبا می توان گفت آمریکا و غرب در سوریه شکست خورده اند.

این کارشناس با بیان اینکه در حدود یکصد هزار تروریست در قالب ۳۲ گروه تروریستی در خاک سوریه بر علیه نظام این کشور در حال جنگ هستند افزود: وجود این گروه های تروریستی در خاک سوریه برای طولانی تر کردن جنگ و تضعیف قدرت ارتش و نظام سوریه است.

هانی زاده با اشاره به اینکه آمریکا و غرب موضوع سلاح های هسته ای در سوریه را بهانه قرار داد تا بتواند دولت سوریه را از داشتن سلاح های هسته ای محروم کند و عملا در جهت تضعیف قدرت این نظام گام بردارد گفت: در طول ۳۶ ماه گذشته شاهد آن بوده ایم که غرب و آمریکا تمام تلاش خود را برای از بین بردن نظام سوریه به کار بست و از تمام ظرفیت های خود و کشور های عربی نیز استفاده کرده اما آنچه که اکنون شاهد آن هستیم تسلط یافتن ۹۰% درصدی ارتش سوریه بر تروریست های حاضر در سوریه است.

وی تصریح کرد: نتیجه به وجود آمده در سوریه نشان از شکست آمریکا و غرب در منطقه است.

این تحلیگر سیاسی با اشاره به رفتار منفعلانه کشورهای عربی در قبال سوریه گفت: آمریکا و غرب برای آنکه بتوانند هزینه های جنگ خود را در سوریه کاهش دهند از ورود مستقیم به خاک این کشور خودداری کردند و در ازای آن از توان هم پیمانان خود مانند ترکیه،عربستان و قطر استفاده کرده اند.

وی تصریح کرد: قطر و عربستان در طول ۳ سال گذشته بیش از ۳۶ میلیارد دلار کمک مالی در اختیار تروریست ها قرار داده اند و این نشان از آن دارد که آمریکایی ها تمایلی برای صرف هزینه های مالی بر علیه نظام سوریه ندارند.

هانی زاده در خاتمه نسبت به پیش بینی از وضعیت آینده سوریه اظهار داشت: با توجه به گزارش های میدانی به نظر می رسد در حال حاضر ابتکار عمل در دست ارتش سوریه است و گواه این مطلب تسلط ۹۰% درصدی این ارتش بر گروه های تروریستی و خاک سوریه است.

 

منبع: تیتر یک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا